Christa
Vi skall få hit en hantverkare imorgon som skall fixa en sak i badrummet på andra våningen. Vi har heltäckningsmatta i trappan dit upp och även i hallarna. Vi vill därför inte att han går genom huset med skor.

Jag förstår om han vill ha skor på sig när han gör jobbet och det är ok så helst skulle jag vilja att han tar dem av sig och tar på dem igen däruppe. Samma procedur när han skall ut igen.

Tror ni han blir sur om jag ber honom? Hur brukar ni göra? Att täcka hela trappan och hallarna för ett ganska litet garantijobb är också besvärligt.

Är det bäst att ta upp det med honom när vi skall bekräfta tiden dagen innan eller när han kommer i så fall?

Att jag frågar beror på att hantverkare brukar gå in med skor utan att fråga om det är ok.

Har ni några råd?
mamamaggan
Jag skulle be honom ta av sig skorna om han inte själv gör det eller frågar och förklara varför. Han ska inte behöva ta illa vid sig av det , han skulle väl heller inte vilja att någon klampade in om han hade det som ni.

Tycker att det räcker om man gör det när han kommer.
löv
rolleyes.gif Även om det verkar fånigt, kan man inte be honom att trä ett par plastpåsar över skorna, typ fryspåsar... bara en tanke....
Huggorm
Det är bäst att säga till när han kommer, gör ni det dagen innan så hinner han glömma. Och det lär knappast vara första gången han får sådana önskemål, det händer ofta för hantverkare som är hemma hos folk
Chamomille
Det är väl bara att be honom/henne att ta av sig skorna. Om inte det passar så kasta ut människan.
skogstroll
ja precis... passar det inte så... förklara bara läget så går det nog bra, heltäckningsmatta är väl en bra ursäkt
*Stintan*
Det är väl bara att be honom ta av sig skorna om han inte gör det utan att du ber honom.
Red Top
Det är ju självklart att han/hon ska ta av sig skorna. De hantverkare jag anlitat/stött på, har alltid gjort det utan att jag har behövt be om det.

Det är skillnad om det är ett stort jobb. Då brukar hantverkarna själva täcka de golv de kommer att gå på.

De flesta yngre hantverkare har väl dessutom gått på dagis. Hos dem sitter "skoförbudet" i förlängda märgen.

Alltså; om han mot förmodan inte tar av sig skorna, så be honom vänligt att göra det. smile.gif
Inga från Närke
Lägg ut tidningar och be h*n gå på dem. Skor måste de nog ha p.g.a. av skyddsbestämmelser i deras arbete för de vet ju inte vad som kan ramla ner på deras tår.

Personligen lade jag ut gamla trasmattor som jag sedan kunde kasta eller tvätta när vi hade hantverkare hemma och kastade ut oljepannan m.m.
Chamomille
Personligen så har jag och sambon alltid tagit av oss skorna innanför dörren vid besök. Sen kan man ju ta med sig skorna i ett nypgräpp och sätta på dom igen i självaste arbetsrummet. Inte ett dugg svårt tycker jag.
Huggorm
CITAT (Inga från Närke @ 28-03-2010, 16:12) *
Lägg ut tidningar och be h*n gå på dem. Skor måste de nog ha p.g.a. av skyddsbestämmelser i deras arbete för de vet ju inte vad som kan ramla ner på deras tår.

Jag tror inte det gäller hemma hos privatpersoner. I såna fall skulle väll hjälm också krävas. Men man vet aldrig, skyddsbestämmelserna är ofta riktigt löjliga.
sommarhumla
Jag har aldrig behövt be hantverkare att ta av sig skorna, de gör det automatiskt. Det beror ju på vad det är för väder ute också, är det torrt ute så kan det ju inte fastna så mycket jox under skorna som de drar in i huset. Annars är ju såna där skoskydd en bra ide. Då stannar ju eventuell smuts i dem...
Huggorm
"Blåsockar" som vi brukar kalla det, det är som blå plastpåsar man trär över skorna. Tror dom används rätt mycket inom vården också. Det brukar alltid bli krav på att man använder sådana i slutet av byggprojekt, efter att mattor lagts på plats
gammelnalle
Jobba i "blåtossor" (plastöverdrag) i ett badrum!!!????

Jag skulle absolut vägra.

Däremot tror jag inte att din hantverkare kommer att neka att ta av sig skorna under förflytten från hallen/farstun till badrummet.
Sen är det ju änduådu som får betala den eventuella mertid det blir om det blir ett spring - som det ju kan bli...
Skyddskor brukar vara svårknutna...

b
(f.d. hantverkare)
malarmaster
Du kan lugnt be honom ta av sig skorna.Det är normalt att man tar av skorna i lägenhet/villa där folk bor.Blir det spring ut o in är det faktiskt hantverkarens skyldighet att skydda golv o andra ytor.I detta fall räknas badrummet där arbetet sker som byggarbetsplats o lyder under de lagar o regler som gäller för byggarbetsplatser dvs skyddsutrustning(i detta fallet skor) skall bäras.Personligen gör jag alltid så att jag tar av skorna o tar dem i näven o går till det rum som arbetet skall utföras i.Väl där gäller regler o även att inte smutsa ner utan skydda ytor från skada.I ett badrum har du ju plastgolv/klinker o bägge är känsliga för repor efter grus o dyl som kan finnas på skorna.Har jobbat som hantverkare i 30 år o förr var det vanligare att inte ta av sig.Äldre hantverkare har lite svårt att ta till sig detta men det är ju också en artighetsfråga / hyfs. Mvh Ulf
MogataMupp
Jag som själv jobbar som hantverkare får ofta förvånande kommentarer när jag tar av mig skorna hos folk. Vissa kunder tycker att jag kan behålla skorna, men det sitter i ryggmärgen. "Mamma sa alltid..."
Dock tillhör jag det yngre gardet hantverkare, jag blir 35 nästa år..
Aqvakul
De flesta hantverkare är noga med att ta av sig skorna. Gör han inte det, så får du väl be honom om det.
Klura
CITAT (Huggorm @ 28-03-2010, 15:40) *
Jag tror inte det gäller hemma hos privatpersoner. I såna fall skulle väll hjälm också krävas. Men man vet aldrig, skyddsbestämmelserna är ofta riktigt löjliga.

Vad är det för skyddsbestämmelser du tycker är löjliga?
Jag kör ju grusbil och sitter oftast hela dagen i bilen, men jag måste ändå ha varselkläder, skyddskor och i vissa fall hjälm.
Skulle jag mot förmodan kliva ur bilen på ett bygge eller på ett vägarbete och inte ha detta på mig riskerar jag böter. Tror det är 5000:- eller nåt sånt.
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 28-03-2010, 16:40) *

Samma skyddsregler gäller hemma hos privatperson som på ett bygge.Faktum är att gör man ett jobb hemma hos någon klassificeras hemmet som byggarbetsplats o skyddsregler,arbetsmiljöregler,miljöregler,byggregler plus ytterligare regelverk gäller.skyddskor,hjälm,hörselskydd,varselväst är sådant som gäller idag.riva ett tak i ett rum utan hjälm t.ex är ju rätt så korkat. Mvh Ulf
Christa
Tack så mycket för svar!
Ralf
CITAT (Huggorm @ 28-03-2010, 16:40) *

Du vet nog inte så mkt om arbetarskyddsregler eller hur?
pejori
Tydligen är jag ensam om, att aldrig komma på tanken att be en hantverkare ta av sig skorna, när dom arbetar hos mej. dunno.gif
Dom är där för min skull och då är mitt hem deras arbetsplats och jag får ta det besväret med fotspår och dyl.
Nu har jag inga heltäckningsmattor, men hade jag haft det, skulle jag täkt den med byggpapp. tummenupp.gif

Det är samma med ytterdörren. Springer dom in och ut, får dom ha dörren öppen.
Det är mitt ansvar, att hålla mina djur instängda så dom inte stör eller rymmer.
Sätter en lapp på dörren till djurens rum, så dom vet att inte öppna den. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 29-03-2010, 13:38) *
Tydligen är jag ensam om, att aldrig komma på tanken att be en hantverkare ta av sig skorna, när dom arbetar hos mej. dunno.gif
Dom är där för min skull och då är mitt hem deras arbetsplats och jag får ta det besväret med fotspår och dyl.
Nu har jag inga heltäckningsmattor, men hade jag haft det, skulle jag täkt den med byggpapp. tummenupp.gif

Det är samma med ytterdörren. Springer dom in och ut, får dom ha dörren öppen.
Det är mitt ansvar, att hålla mina djur instängda så dom inte stör eller rymmer.
Sätter en lapp på dörren till djurens rum, så dom vet att inte öppna den. tummenupp.gif

Nej du är inte ensam för jag skulle aldrig heller komma på tanken kram2.gif
Motti
Det är väl bara att säga till honom att du har bekymer med mattan och att du är rädd om den och fråga honom hur han tycker ni kan lösa det på bästa sätt för er båda !Är man bara vänlig så brukar det ordna sig.
Aqvakul
Jag har haft hantverkare här idag och hoppade därför städningen i helgen. Det är inte särskilt känskliga golv och de ska bära ut en assa grejer på balkongen. Det är inte precis lerigt ute så de torkar av fötterna och kliver in. Hade jag haft känsliga heltäckningsmattor så hade vi säkert hittat en lösning på det. Min erfarenhet är att hantverkare numera är mycket mer aktsamma och städar bättre efter sig än förr.
Meriona
Som ex till målare och arbetande i byggbranschen så är man kanske införstådd med omaket som det innebär att plocka av sig skor hitten och ditten. I slutändan inkräktar det på killarnas arbetstid och kostar dem pengar. Såklart ska de kunna ha skorna på sig så långt det är möjligt, men är det heltäckningsmatta så kan man säkert komma överens, har aldrig hört om nåt annat.
Kommer det in gubbs här så rullar jag bort mattorna och låter dem kliva som de behöver.

M i Mälardalen (zon 2)
Jag brukar också låta hantverkare gå in med skor. De flesta (men inte alla) brukar göra en ansats att ta av dem men då säger jag genast att det är OK att gå in med dem på. Sedan dammsuger jag efteråt. Jag har dock inga mattor hemma.

Hantverkare möter ju folk varje dag och är vana vid alla varianter så de anpassar sig naturligtvis efter dina önskemål så länge som det inte är en arbetsrisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon