Full version: Pelargonsticklingar
Christa
Jag skall ta sticklingar av mina pelargoner men det var länge sedan jag gjorde det. Minns att de ibland tagit sig allihop men att de ibland har ruttnat.

Det jag funderar på nu är om den fukt som finns i såjorden räcker eller om man skall vattna också. Jag sätter ju en plastpåse med hål i över krukorna för att minska avdunstningen och rötterna kanske växer ut lättare om det bara är fuktigt och inte blött.

Kanske har det varit för blött när sticklingarna har ruttnat?

Frågan är hur mycket fukt det måste finnas i jorden för att de skall rota sig bra.

Ranunculus
Jag använder aldrig plastpåse över. Jorden håller jag något blötare än när den har rötter.
Jag upplever att det är lättare att lyckas utan plast påse, det blir så lätt mögel inuti påsen.
Ulla
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har aldrig plastpåse över. Vattna får man göra innan det blir för torrt.

Christa
Om jag inte har plastpåse över så brukar de sloka men inte alltid. Om man inte skall ha påse över så måste de ju suga vatten. Det innebär att om man inte har påse så måste man väl sätta dem i jorden direkt?

På en del ställen står det ju att snittet skall torka innan man sätter ner pelagonsticklingar i jorden. Då borde de inte kunna suga upp så mycket vatten att man kan strunta i att ha påse över.

Sätter ni som inte har påse över sticklingarna i jorden direkt efter att ni skurit av dem från plantan?

Jag f öv klippt av dem men i min pelagonbok står det att de skall skäras av. Hur brukar ni göra?
Samsara
CITAT (Christa @ 28-03-2010, 20:25) *
Om jag inte har plastpåse över så brukar de sloka men inte alltid. Om man inte skall ha påse över så måste de ju suga vatten. Det innebär att om man inte har påse så måste man väl sätta dem i jorden direkt?

På en del ställen står det ju att snittet skall torka innan man sätter ner pelagonsticklingar i jorden. Då borde de inte kunna suga upp så mycket vatten att man kan strunta i att ha påse över.

Sätter ni som inte har påse över sticklingarna i jorden direkt efter att ni skurit av dem från plantan?

Jag f öv klippt av dem men i min pelagonbok står det att de skall skäras av. Hur brukar ni göra?

Man kan sätta pelargonsticklingar i ett glas vatten eller direkt ner i jorden, jag föredrar direkt ner i fuktig jord. Dem behöver ungefär 20 grader för att börja rota sig. Det tar mellan 1 - 3 veckor innan första roten utvecklas, beroende på vad för sort det är.
Påse över sticklingarna kan orsaka korksjuka eller mögel på sticklingar, så jag har inga påsar över utan direkt ner i jorden. Helst torvbricketter.
Att klippa av en stickling (gäller även snittblommor m.m) så orsakar du krosskador i klippytan som gör att bakterier stormtrivs och frodas, du krossar också upptagningskanalerna som gör att dem har svårt att dra upp vatten. En vass kniv är att rekommendera fast det kan vara krångligt på buskiga pelargoner.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon