kajsalisah
Jag planerar att bygga en ros-pergola så snart jag kan gräva i marken. Det blir 4 dubbla stolpar på rad på 2 meter i höjd och överliggare också de på 2 meter. Rosen jag valt (?) är Rosenholm och den sägs i produktbeskrivningen bli 3,5 m. zon 3. Jag bor på gränsen mellan zon 2 och 3.

Hur ska jag tänka? Om rosorna ska nå varandra upptill måste de bli 3 meter och helst vill man ju att de ska överlappa varandra. Räcker en ros som "kan bli" 3,5 meter eller ska jag välja en högre för säkerhets skull?

Vad har ni för erfarnheter av Rosenholm?

Kajsa
Då bör det ju räcka med dom måtten för att överlappa på mitten. Enligt Rosbibeln LÅG räknar man 2 m + 1 m + 0,5 m = 3.5 m ( för dina mått )

Här har du lite bilder från Help me find
Rosenholm

Ser att Christina har den, vi hoppas hon ser ditt inlägg.
Jag har den sedan tre år, en halv skuggig plats och det är en zon 3 ros så min har ingen större fart.
Du bor i en varmare zon så......
Mejal
Jag har den också i zon 3. Den blommar bra, men det är ingen riktig fart på tillväxten. Den är ca 2,5 meter. Jag tycker egentligen att den är rätt så tråkig. Den luktar inget och den vissnar på ett rätt så trist sätt, att blommorna blir mattbruna och tar lång tid att falla av. Egentligen så är den bara rosa, saknar skäl.
thumbdown.gif Inte en favoritros.

Varför Rosenholm, när det finns så många fina rosor....
Så här vissnar den:
[attachment=48547:DSCN1120__Medium_.JPG]
Så här blommar den:
[attachment=48548:Rosenhol..._Medium_.JPG]
Christina i Taxinge~
Jag har skrivit i ett tidigare inlägg att jag gav bort min Rosenholm eftersom den växte så mördande långsamt. Mitt ex var rotäkta, men det verkar som om flera har samma erfarenhet oavsett okulerad eller rotäkta.
Och håller med Mejal att det är trist när de vissna rosorna inte vill släppa taget.....
Tacka vet jag New Dawn i det fallet! biggrin.gif
Den släpper sina blomblad till "snödrivor" på marken.
Men den är ju inte alltid så växtvillig den heller nuförtiden.
Min erfarenhet är att 'Awakening' är bättre.
kajsalisah
Tackar för era svar! En sån långsamväxande ros med trista bruna blommor vill jag inte ha! Tack för infon.

Varför föll jag för Rosenholm? Jo, jag har letat igenom Flora Linnéas rosa klätterrosor. Vill ha en enkel eller halvfylld ros, något som passar in på min vilda skogstomt. Tycker inte riktigt New Dawn-typen passar in bland mossa, blåbärsris och tallar även om den är underbar.... Tänker mig mer åt enkel nyponros-typ. Jag tänker kanske galet vad vet jag..... Ni kanske har andra förslag som passar det jag söker??

Vad vet ni om den här då? (Edit. Såg nu att den bara gick till zon 2... )

http://www.floralinnea.se/rosor/kew-rambler.html

Blush Rambler har jag sneglat på men är igentligen inte så förtjust i ramblers.
noranettan
Jag är väldigt förtjust i min ´Rosenholm´. Grenverket är vackert även bladen, så den är snygg även när den inte är i blom. Sen är fördelen, tycker jag, att den börjar blomma ganska sent, i slutet av juli början av augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon