kantorann
Min clivia har just haft en praktfull blomning. Efter ett tips någonstans bar jag ner den i källaren under tiden julgranen stod inne. Det gjorde den länge i år, pga fantastiska skott, och i källaren måste det ha varit snudd på fryskallt. Nu har jag för mig att jag har läst att för att få den att blomma om ska man klippa av blomstängeln. Har jag rätt i detta?
Christa
CITAT (kantorann @ 28-03-2010, 20:29) *
Min clivia har just haft en praktfull blomning. Efter ett tips någonstans bar jag ner den i källaren under tiden julgranen stod inne. Det gjorde den länge i år, pga fantastiska skott, och i källaren måste det ha varit snudd på fryskallt. Nu har jag för mig att jag har läst att för att få den att blomma om ska man klippa av blomstängeln. Har jag rätt i detta?

Min clivia brukar bara blomma en gång om året och jag brukar vänta med att klippa av blomstängeln tills den vissnat.
KarinSKARA
Jag klipper bort stängeln när blommorna vissnat, ser bara skräpigt ut. Ev. frön som kan bildas tar 2 år att mogna och gror dåligt så det är inte meningsfullt att spara så länge.
För att lättare få dem att blomma om bör de ha en viloperiod med temp runt +12-15 grader, står det i de flesta böcker, det funkar bra hos mig. Svärmor har sina på samma plats +21 grader, året runt och de blommar massor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon