Full version: flytta pion
Danne031
Hej, frågade nog detta förra året men har man teflon i skallen så har man smile.gif
Vi har en bedrövlig plymspirea som vi ska gräva bort, där den står vill vi istället sätta 2 gamla mormorspioner. Frågan är när är det lämpligast att flytta på dom? Har svagt för mig att det ska gå bra nu innan dom sätter fart men vill ha det bekräftat..
Några små röda skott har nämligen börjat titta fram såhär en knapp vecka efter att snön försvunnit så nu blir man ju sugen biggrin.gif
malarmaster
går att flytta dem nu men tänk på att pioner inte gillar flytt så ta en rejäl jordklump för att inte störa rötterna för mycket.du får också räkna med lite dålig växt i år innan de etablerat sig igen. Mvh Ulf
Anki V
…....och sätt den inte djupare än den står nu. Planterar man pionen för djupt kan det ta flera år innan den blommar igen.

/Anki
Danne031
Okej tack för tipsen smile.gif
lavendelgården
Jag har flyttat många pioner på våren. Det går alldeles utmärkt om man sätter dom på samma djup. Om jag förstått det rätt är blomanlagen redan bildade därför brukar dom blomma som vanligt. Vill man dela sin pion bör man dock göra det på hösten. Lycka till!
Åsa
Geranium
Hej, jag råkade faktiskt dela en pionrot i höstas, det var en gammal pion som hade blivit övervuxen av en del grässtrån som hade torkat. När jag drog bort några av de där torra stråna, lossnade en bit rot också! Panik! Men den lösa biten satte jag genast i jord, och nu kommer det knoppar från den! Så man kan ha tur med delning och flyttning av pionrot...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon