Full version: förslag önskas
Danne031
Sökes: lättskött tålig klättrande gul ros smile.gif
Den ska bo mot en mur ca 1½m hög 2-3m bred, syd sydväst dvs sol mååånga timmar om dagen. Vi är noviser som har fullt upp med att renovera därav lättskött tålig wink.gif

Förslag eller finns det snarast för många att välja på?
Ezereht
Gula i zon 4 är det nog inte så jättemånga.

Jag föreslår (eftersom ni vill ha lättskött och det är en av era första rosor) Aicha.
Den är inte en klätterros egentligen, meb den blir en buske på 1.5m och 2-3 m bred. Kanske högre. Den doftar gott biggrin.gif

Aicha hos firman FloraLinnea
Greta i Österbotten
Vad säger du om Leverkusen?Den ska ju klara din zon.Blommorna är gula och doftande.Jag planterade själv 2 st i en rosenbåge senaste höst och väntar nu med spänning på att få se hur de klarade denna hemska vinter.
EKLO
Hej,

Jag är också rosnovis, förra året köpte jag min första ros, just en gul, Aicha. Den växer bra och går att binda upp grenarna på så att den kan "klänga" en bit upp. Men den blommar framför allt på försommaren (vilket var en miss för mig, eftersom jag har den vid sommarstugan där jag inte är så mkt under blomningstiden).

Det jag tänker på är honungsrosen - men den kanske inte klarar zon 4?
Kajsa

Aicha blir stor med åren 3 x 2.5 m och klarar zon 6. Om efter sommaren är varm kan den komma med enstaka blommor, annars ett huvudflor. Rosen tar plats !

Leverkusen blommar om och ska klara zon 5 ( men min ser svart ut efter denna vinter )
Vuxit dåligt här efter 5 år, den är jag inte nöjd med, tyvärr.

Hybrida fylld Honungsros blir en jätte 7 m hög 4- 6 m bred, klarar zon 6 !

Om muren är 1.5 m hög räcker det då med en ros som är 2 m hög och att du sätter 2st rosor i bredd ?

Två möjliga rosor är annars

Lichtkönigin Lucia, Kordes ros från 1966, en zon 4 ros som blir ca 2 x 1.5 m, ganska vanlig.
Har haft några ex, i min lite kalla trädgård fryser den bort emellanåt. Din varma mur låter bra som skydd.

Chinatown, också en äldre ros från Poulsen 1963, zon 4. En buske som blir 1.5 - 2 m, blomman har flera färger. Även denna kan frysa ner kalla vintrar, men blommar på nya grenar.
Christina i Taxinge~
'Aïcha' låter som ett bra förslag.
Den har sitt huvudflor i juni, men remonterar ganska friskt vissa år i augusti.
Och vacker är den ju.....så här såg den ut på midsommarafton förra året:

[attachment=48453:dscn7812.jpg]

'Leverkusen' är en mycket vacker ros som växer förfärligt dåligt hos mig..... -cry-.gif
Har hört att även andra har problem med den. Men egna erfarenheter är alltid bäst! yes.gif

Honungsrosen 'Hybrida' skulle jag nog inte välja - den blir på tok för stor för din mur!
Alla honungsrosor är väldigt växtvilliga. kanske behöver du en tålig, stor ros nån annanstans? Då kan du tänka på den.
Så här ser min ut efter 5 år:

[attachment=48455:dscn4471.jpg]

Kajsa
Jo du kan ha Austinrosen

Crown Princess Margareta, den blir 1.5 - 2 m och är tuff, klarar zon 4 - 5. Har aldrig frusit här och den har jag haft många år. Doftar starkt och fruktigt !

Christina, så din Leverkusen trilskar också, jag byter ut min i vår mot Geschwinds Nordlandrose !
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 29-03-2010, 13:05) *
Christina, så din Leverkusen trilskar också, jag byter ut min i vår mot Geschwinds Nordlandrose !

Ja, fy bubblan va trist den är..... thumbdown.gif
Så synd, för den är ju verkligen vacker!

Och du.....CPM är ju ett jättebra förslag!!!
Den är verkligen tacksam! Och bör ha en mur i ryggen! Perfekt!

Danne031
Oj vad många förslag, tack ska ni ha, nu får frugan titta och fundera lite smile.gif

Den behöver inte bli högre än 1½, uppe på muren är ett smidesräcke och 'plattform' framför entredörren. Så när man öppnar dörren kommer man se den ovanifrån, vill gärna ha det luftigt och rent där.

Tycker nog CPM ser lite för..mormor-ig ut..
Aicha ser intressant ut, det är inga problem att hålla ner storleken på den eller? 1½-2m är som sagt max vad det får bli. Hellre 2 låga i bredd då så att säga.

Nu kanske det här hade passat en ny tråd bättre men vad fasen...
Vi har bl.a. en bedrövlig buske som ska grävas bort och ersättas av ros, om man har möjlighet att anlägga en rabatt från noll, hur bör man lägga upp det? Vi har väldigt sandig väldränerande jord.
Christina i Taxinge~
CITAT (Danne031 @ 29-03-2010, 19:44) *
Vi har bl.a. en bedrövlig buske som ska grävas bort och ersättas av ros, om man har möjlighet att anlägga en rabatt från noll, hur bör man lägga upp det? Vi har väldigt sandig väldränerande jord.

Rosor vill ha sol, vatten & gödsel i en planteringsgrop med lerbaserad mylla + hästdynga yes.gif biggrin.gif
Ska du göra en ny rabatt/grop bör den vara ca 60 cm djup/60 cm bred. Eftersom du har väldränerad sandjord bör du byta ut kanske 2/3-delar av den mot rosjord i säck eller om du har lerjord att hämta nånstans och blanda med din egen "sand" + planteringsjord i säck.
För att behålla vattnet i rabatten lite längre är det ganska bra att bottna längst ner med ett rejält lager tidningar. Då rinner inte vattnet rakt igenom.

Så skulle jag göra!

Danne031
Utförligt, tack!

Tål förresten alla föreslagna rosor här att planteras under våren? Man är ju lite sugen på att sätta spaden i jorden så fort tjälen tillåter smile.gif
Ezereht
Jo om du vattnar ganska mycket första sommaren (jag skulle vattna en gång i veckan om det inte kommit rejält regn den veckan och du har sandig jord).
noranettan
Jag skulle också kunna tänka mig Maigold som blir väldigt fin uppbunden. Blommar två gånger.
Kajsa
Bra förslag Anette. Frisk och kan blomma om i augusti. Bronsgul och blir ca 2 m, zon 4

Växte upp fort och är utan krångel, den har aldrig fusit en cm här.

Danne031
Den såg rätt läcker ut, tack för bilderna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon