Peztis
Jag tog egna fröer från physalis i affären (det är väl samma som gyllenbär, om jag förstått det rätt), och har nu tolv små frodiga plantor på tillväxt.

Men egentligen vet jag inget - eller i alla fall inte så mycket - om denna växt...

Hur hög blir den?
Den tål inte frost, har jag förstått, men kan man övervintra den?
Hur ska den i så fall övervintras, varmt, svalt, kallt, mörkt, ljust, extrabelysning...?
Tappar den bladen under vintern?
Kommer det bli (ätbara) bär på buskarna?
Behöver man hjälpa den på traven med pollinering genom att ruska, ha två olika plantor osv?
Hur varmt vill den stå? Altan, växthus, friland, skyddat...?
Skuggigt eller soligt?

Och allt annat vettigt att veta...
Åsa, mälardalen zon 2
Det du hittar i matbutiken är det sydamerikanska kapkrusbäret inte det nordamerikanska gyllenbäret.

Kapkrusbär blir större än gyllenbär (runt 2m är nog inte helt ovanligt) och är något mer värmekrävande, det är fleråriga buskar som har ganska lång utvecklingstid.

Kan övervintras ljust och svalt ungefär som många förvarar sina pelargoner.

Odlas som busktomat och har du den ute sköter insekterna pollineringen, med tanke på att den har lång utvecklingstid är dock odling i stor kruka att föredra framför odling i marken.
Malin_MeL
Jag har haft kapkrusbär ute ett år, det blev knappt några mogna, inte värt besväret. förra året hade jag gyllenbär, 2 plantor, en i växthuset och en ute. den i växthuset gav stor skörd, den andra ung som kapkrusbäret.
men båda är en mycket skrymmande växt, den blir framförallt bred. den jag hade i växthuset förra året blev över en meter i omkrets.
iår blev det bara en, den ska stå i växthuset, men har även satt en släkting, Tomatillo, som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till:)
Epikuros
Enligt Eva Rönnbloms bok "Sätt kärnor, frön och knölar" så räcker det i stort sett med soligt läge och väldränerad jord. Den klarar inte många frostnätter utomhus men funkar tydligen bra i kruka inomhus. Inget stöd ska krävas.
Glöm inte precis som med tomatplantor att toppa så den blir buskig och fin!

Jag har inte provat själv men jag har några Physalis i jorden som jag väntar på att de ska sticka upp! =)

Hoppas det var till nån hjälp =P
Peztis
Tack för era svar!

Undrar hur mycket den behöver toppas egentligen, tycker att det kommer massor med små skott på sidorna även om de små plantorna inte ens är 1 dm höga.

Såg någonstans att man även kunde stamma upp dem så det kan jag ju roa mig med, har ju några att prova på, liksom!

Ser ut att vara fin grönska så just nu bryr jag mig inte om bären i första taget - det kan vi bekymra oss någonannan gång! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
även jag rekommenderar att du odlar dom i stora mörka krukor istället för i marken. även om jag har odlat i mark så känns det som om det blir bättre i krukor.

dom gillar mycket näring och vatten, de får väldigt stora blad och högtillväxt. och som redan skrivits blir det stora plantor.

jag toppar inte dom utan låter dom växa som dom själva vill.

och dom är väldigt lätta att övervintra, dom tål att övervintras både svalt ochf ristfritt och i rumstemperatur. och både ljust och mörkt kvittar, även om en ljusplacering är att föredra. ev bär mognar inne. dock brukar dom inte hålla så länge för dom är kortlivade halvbuskar. en 3-8år kan man ha dom. men annars om man vill ha skörd så är det bra att byta upp plantorna efter 2-3år.

annars är dom lättskötta, skörden beror ju mycket på hur sommaren blir. en sval och regnig sommar kan det hända att dom blommar väldigt sent.
BigDaddy
Jag har med satt dessa för första gången. Har börjat gro nu.
Jag funderar också på detta med beskärning & toppning. Jag ser hellst att man så gott det går går att hålla dem mindre & buskiga än jättehöga som man ser vissa haft.
Jag vill ha en planta på balkongen & vill inte den tar upp all plats hellst.

Sedan tänkte jag förvisso ha ett par på landet också men vill veta även där om de ska toppas el vilket som är bäst.

Har googlat lite & vissa bilder ser de väldigt buskiga & täta ut medan vissa har väldigt höga & glesa plantor. Ser hellre jag får dem täta, lägre & buskiga än de höga glesa. Beror detta på att vissa beskärt/toppat dem?

edit. Sedan vill jag ju såklart öka chansen för mer frukt, så plantans storlek & utseende är ju ff prio 2.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte beskära och toppa om de ser olika ut på bild kan det bero på att folk blandar ihop gyllenbär och krusbär och gyllenbären blir ju lägre och buskigare.
Peztis
Bigdaddy, har du som jag tagit frön från frukt i affären eller har du köpt fröer?
Tänkte att utseendet akn ju ha att göra med om det är gyllenbär, kapkrusbär och allt vad de nu heter...
BigDaddy
CITAT (Peztis @ 29-03-2010, 17:30) *
Bigdaddy, har du som jag tagit frön från frukt i affären eller har du köpt fröer?
Tänkte att utseendet akn ju ha att göra med om det är gyllenbär, kapkrusbär och allt vad de nu heter...

Ja det var det jag funderade på också.
Jag har faktiskt satt både och. Både Gyllenbär & de från köpta Physalis.
foxylejdy
Kapar tråden lite..
Jag är en glad amatör som provat att odla lite allt möjligt i några år och allt har i alla fall kommit upp UTOM gyllenbär..
Har provat flera gånger, odlat både i jord och torvbriketter och det funkar bara inte.. Har inte fått upp en enda planta...
Lärser ju överallt att det ska va lättodlat, men vad gör jag för fel??
Hur vill gyllenbären ha det?
Har haft flera olika påsar, köpt en ny varje år från olika firmor.. Docj aldrig provat att ta från planta..
Peztis
jag gjorde ju så att jag tog från frukt i affären, skrapade ur fröna i ett glas med vatten, lät stå några dagar, gnuggade dem rena, sköljde och lät dem torka på hushållspapper.

Sedan sådde jag dem bara... biggrin.gif Täckte väl med ett tunt lager jord.
BigDaddy
Jag ska vara ärlig. Jag ljög faktiskt.
Varken Physalis el Gyllenbär har grott än för mig & det har gått 3,5 veckor.

Dock fick mamma min hälften av båda sorter som jag hade skaffat & både Gyllenbär & Physalis har grott för henne, så tanken var att ta plantor från henne om mina inte gror.

Det är märkligt då det var exakt samma fröer. Jag vet inte vad jag gjort för fel faktiskt.
De har väl låtits bli att vattnas ngn dag men inte mycket till uttorkning har det vart.
Dock sådde jag i planteringsjord. Vet inte vad mamma har faktiskt.
Sedan har hon proffsset med köpta, ihopsatta småkrukor med plasttak över. I masstal.
Som små miniväxthus.
Kanske har det hållt mer jämn fuktighet än mina som torkar fort & vattnas ett par ggr per dag.

Men hoppas de tar sig från mina egna denna vecka, annars får jag väl ge upp & sno tillbaka lite från mamma.
Dock lär hon bli väldigt mallig. Men men.....jag är ju nybörjare.
Har satt så mycket i år så har inte orkat vara så noggrann med allt utan blir mer kvantitet än kvalitet.
Det som blir bra blir bra. Kommer ändå inte ha plats för allt.
Bassam
Hej
Man beskära växter när man vill ha någonting tillexempel bra frukt eller mera frukt eller mera grönskar .
Obs sjuka delar och som korsa andra ska borta snabb. .
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (foxylejdy @ 29-03-2010, 20:38) *
Kapar tråden lite..
Jag är en glad amatör som provat att odla lite allt möjligt i några år och allt har i alla fall kommit upp UTOM gyllenbär..
Har provat flera gånger, odlat både i jord och torvbriketter och det funkar bara inte.. Har inte fått upp en enda planta...
Lärser ju överallt att det ska va lättodlat, men vad gör jag för fel??
Hur vill gyllenbären ha det?
Har haft flera olika påsar, köpt en ny varje år från olika firmor.. Docj aldrig provat att ta från planta..

Har du täckt fröerna?? Det kan ta mycket lång tid för fröerna att gro om man täcker dem de brukar gro på 1-2v ifall man behandlar dem som ljusgroende (sådden bör stå varmt ca +25C men ej koka i gassande solsken)
BigDaddy
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-03-2010, 07:58) *
Har du täckt fröerna?? Det kan ta mycket lång tid för fröerna att gro om man täcker dem de brukar gro på 1-2v ifall man behandlar dem som ljusgroende (sådden bör stå varmt ca +25C men ej koka i gassande solsken)

Ok där har vi det nog.
Har inte tittat till dem idag än men som sagt 3,5 veckor. Kanske är bättre att sätta nya annars idag med dem ljusgroende?
1-2v är inte lång tid.
Ska fundera över det.

Jag stoppade i dem under jord men visserligen inte speciellt långt.
Bara strödde ngn halv cm jord över.
Men men, får kanske göra om idag så jag vet jag sj får upp.
buffy
De går väldigt bra att övervintra inomhus, antingen tar man sticklingar på sommaren och rotar dem och övervintrar som små plantor, eller så kan man beskära en vuxen planta efter skörden och övervintra den. Men eftersom plantorna lätt blir väldigt stora så har jag mest övervintrat sticklingplantor. De växer inte så mycket på vintern men om de raftar till sig kan man beskära dem på våren innan man sätter ut dem.

De funkar bäst i uterum och växthus men om det blir varmt i juli-augusti så kan de bära frukt som mognar även på friland. De är ungefär som tomater på det viset.
Bassam
Hej
Jag tycker att halv cm jord över dom mycket pricip säger att jorden över ska bli dubbel så mycket frö volym annars ska frö förlora sina näringar före gro över jorden.
H:Bassam
Peztis
Idag planterade jag om mina physalis, de är sååå fina! det är som sagt massor med skott längst ned och sedan är det som att det är som ett paraply med blad över.
Satt och funderade på om jag skulle toppa dem, hur var det nu... sökte här på Odla och hittade min egen tråd! Minne som en guldfisk! biggrin.gif

Ska nog prova att toppa någon, stamma upp en annan och låta några vara som de är.
Spännande att se hur det blir, vill gärna ha någon stor växt som fyller ut!
NiklasTyreso
CITAT (buffy @ 30-03-2010, 10:44) *
De går väldigt bra att övervintra inomhus, antingen tar man sticklingar på sommaren och rotar dem och övervintrar som små plantor, eller så kan man beskära en vuxen planta efter skörden och övervintra den. Men eftersom plantorna lätt blir väldigt stora så har jag mest övervintrat sticklingplantor. De växer inte så mycket på vintern men om de raftar till sig kan man beskära dem på våren innan man sätter ut dem.

De funkar bäst i uterum och växthus men om det blir varmt i juli-augusti så kan de bära frukt som mognar även på friland. De är ungefär som tomater på det viset.

Min meterhöga Physalis (frö från affären, dvs sydamerikanska) har blommat i en vecka nu och har börjat bilda "lyktor". Den står på friland, efter att ha stått på balkongen i maj (sådda i feb inne).

Sommaren är varm så det bör inte vara svårt att få frukt innan hösten här i Enköping.

Jag planerar ta stickling för att spara under vintern. Physalis är verkligen tacksamma att odla. De ska jag odla många år till! tummenupp.gif

Nästa år ska jag även dra upp Tomatillo, men från frö för Tomatillo behöver vara flera olika plantor då de inte är självpollinerande.
Physalisen är lite lättare då den är självpollinerande.

Peace
Niklas
Ywonne
Skördade ett fullt durkslag med Physalis i helgen...nu kommer jag nog att ta in krukorna, eftersom det är massor med omogna bär kvar...
Hur har det gått för er ?

//Ywonne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon