emwpecj
Hej
Min sambo håller på att bli galen!! ranting.gif
I och med att jag har storhetsvansinne så satte jag väldigt många frö i januari....
Har haft dom inomhus under extrabelysning men efter omplantering börjar dom nu expandera ut till husets fönsterbräder...detta gillar INTE min sambo.

För att rädda husfriden funderar jag på att flytta ut dem. Jag har ett drivhus i plast som jag kan använda men vet inte om frosten dödar plantona...?

Någon som har erfarenhet av flytta ut plantor när det fortfarande är frost på nätterna?

Mvh / Peter

PS jag bor i zon 1 i blekinge så våren är på väg -wink.gif DS

Malin_MeL
vad är det för plantor?
flouee
Åh, vad jag känner igen mig smile.gif Min sambo suckar också när jag tar upp plats efter plats i vårt lilla hem...
elinh
jag skulle också behöva flytta ut mina snart... (tomater, chili och aubergine) har också frösått under belysning inomhus. Jag bor i Täby och här är det vinter...
Vad ska natt-temperaturen vara för utflyttning? Räcker det med över nollan? Man kan ju alltid hoppas ;-)
Alexander-VG-zon3
perenner har jag satt ut för avhärdning redan här i södra VG zon 3-4. blir det frost tar jag in dom. sedan placerar jag ut dom i drivbänken igen. man kan lägga över väv så att solen inte bränner förplantorna. för de flesta tåliga perenner räcker det att det är över +5c. dom tål att det blir svalt. sedan får det ju inte vara alltför små plantor utan större fröplantor och småplantor.

sommarplantor och chili, paprika och andra värmekrävande plantor får man vänta med tills det är varmare ute. dom gillar inte att det är kallt.
emwpecj
Hej

Tack för svar, det är fram för allt blå bolltistel, salvia, pampasgräs och rudbeckia som börjar bli så pass stora att jag vill få ut dom...

Det låter ju enkelt att ta in växterna innan frost men ibland kan det ju vara svårt att veta kvällen innan... Hur som helst så låter det ju som att det kan gå bara man är lite försiktig.

Peter

Alexander-VG-zon3
håll koll på vädret igenom dessa två sajter

http://www.smhi.se/

http://www.yr.no/soek.aspx?sted=

sök upp vart du bor och klicka dig vidare så ser du väderprognosen för ditt område.
Bassam
Hej
Lägga dom inne till du känner att frost blir borta .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon