Panosz
Tjena allihop =)

det är så här hade beställt frön från näten
och hade planterat nåra träd frön som jag tänkte göra till bonsai

och idag så märkte jag att ett luckades överleva blev förvånad för det va nån halvår sen tillbax jag planterade dom

och nu undrar jag om det krävs mer oftare att vattna eller ?

ska man plasera den i balkongen eller ?
har den inomhus nu

bild kommer så man kan se vad ni tycker om det har hänt nån mirakel att det är en träd eller nån smyts eller nått tongue.gif

tcksam för svar tillbax =)
Mvh Panos
Huggorm
Vad exakt är det för något du har planterat?
Panosz
CITAT (Huggorm @ 29-03-2010, 04:25) *
Vad exakt är det för något du har planterat?

kommer inte ihåg antingen vare

ulmus parvifolia
ficus retusa
casuarina cunninghamiana

det är en av dom

hoppas det hjälper

tack
Panosz
tjena igen

joo det är en ficus retusa

skulle va snällt om man fick lite hjälp om den träden smile.gif

tack =)
pebblelake
Många som är nybörjare med bonsai blir ofta lurade att köpa dyra "bonsaifrön". Det fins inga bonsaifrön, bara växter som passar till att forma till bonsaier.
Det snabbaste sättet att starta med bonsaier är att köpa en större planta på en plantskola och förminska den, då har du sparat många år.
Eller leta en liten tallplanta som har vuxit på ett berg eller ett annat kargt område. Dom brukar redan vara lite krokiga och småväxta och då har du fått en mycket bättre start än med frön.
Jag säger inte att det inte funkar med frön ,men det tar tid för frösådda plantor att bli bonsaier.
hur som hellst lycka till!
Huggorm
Håll den inomhus tills det blir varmare, jag känner inte till ficus retusa men de flesta fikusar kommer från tropikerna. Förmodligen kan du ha den inne året runt.
Panosz
CITAT (pebblelake @ 30-03-2010, 17:39) *
Många som är nybörjare med bonsai blir ofta lurade att köpa dyra "bonsaifrön". Det fins inga bonsaifrön, bara växter som passar till att forma till bonsaier.
Det snabbaste sättet att starta med bonsaier är att köpa en större planta på en plantskola och förminska den, då har du sparat många år.
Eller leta en liten tallplanta som har vuxit på ett berg eller ett annat kargt område. Dom brukar redan vara lite krokiga och småväxta och då har du fått en mycket bättre start än med frön.
Jag säger inte att det inte funkar med frön ,men det tar tid för frösådda plantor att bli bonsaier.
hur som hellst lycka till!

jo jo sant .. plantskola vart ligger den kan man köpa färdiga bonsai därifrån ?

jo jag vet att det tar flera år men men ville testa och odla själv

men men efter som den som jag har planterat själv kommer ta tid tills man kan hålla på med den .. så tänkte jag köpa färdig ...men vet ej nån sida eller nån ställe ...

hade köpt en från plantagen men den dog =(
ska man åka ditt igen och köpa en därifrån igen eller ?
Panosz
CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 20:42) *
Håll den inomhus tills det blir varmare, jag känner inte till ficus retusa men de flesta fikusar kommer från tropikerna. Förmodligen kan du ha den inne året runt.

oki hmm när ska jag utt pot till den så den slipper va med dom andra fröna ?

hur ofta ska jag vattna den nu oftare eller samma ?

tack
pebblelake
Enklaste sättet att starta med bonsier är att skaffa en som kan vara utomhus.
titta lite på denna sida (forumet) så får du mycket tipps .
Om du köper en planta på plantskola så kan du börja "arbeta" på den med en gång.
Vänta dock några år innan du sätter den i en liten kruka.

http://ibonsaiclub.forumotion.com/

På denna sida har du en kille som hämtar mycket i naturen

http://norwegianbonsai.blogspot.com/

Bassam
Hej

Bonsier träd behöver man beskärar rötter första tre år.
H:Bassam
pebblelake
CITAT (Bassam @ 01-04-2010, 16:59) *
Hej

Bonsier träd behöver man beskärar rötter första tre år.
H:Bassam

Nej, inte i initialskedet. Plantera den i trädgården och låt den få grov stamm och korta in grenarna så den blir tät först innan du för över den i kruka. Beskär du rötterna får du en långsam tillväxt och det vill du inte ha på en nystartad bonsai.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon