Full version: ventilation
Malin_MeL
Jag funderar starkt på att bygga mig ett extra-växthus. jag har nämligen plastbrist i mitt fin-växthus sweatingbullets.gif ovanligt va?!?

jag tänkte göra en ordentlig konstuktion men ändå så billig som möjligt. det kommer bli ca 10 kvm stort med en sockel på en halvmeter. och nockhöjd ca 2.30

nu sitter jag och funderar över ventilationen. i köpe-växthus är de ju alltid placerade i taket. är det kanske beroende på att varm luft stiger tro?
jag skulle helst inte göra lucka i taket, det verkar lite krångligt (jag ska bygga tak av korrugerad plast)

min fundering är om någon har erfarenhet av/ åsikt om vad som kan vara bäst av:
*en vädringslucka på var kortsida av huset, i trekanten som möter taket. (mot nocken)
*en fönsterlucka på motstående sida från dörren och även låta dörren stå öppen varma dagar.

mitt andra växthus är av gamla fönster och det funkade fint att ställa upp några av dem de varma dagarna. men på detta vill jag nog gärna ha lite mer automatik på då det ligger lite mer svårtillgängligt.
Annetorp
Ventilation är viktigt i ett växthus. Om man har den i gavlen eller i taket spelar inte så stor roll,huvudsaken är att värmen försvinner ut innan växterna blir kokta. Ha det bra.
Mvh
A
Peztis
Skulle tippa på att så högt upp som möjligt är bra...
Du kan säkert sätta automatöppnare på dörrarna också om du känner att du inte vill gära några "nockfönster".
Sussie F-Flower
Inte för att jag har några belägg för mina teorier... men om du tänker bygga av gamla fönster???
Försök att se till att ETT fönster går att ha öppet bara ngn cm, så pass att luften kan "gå ut" även på långsidan.

Alltså förutom vädringsluckorna.

Jag är själv i växthustankar nu och har själv tänkt att göra så, om det blir av denna sommar... whistling.gif
Malin_MeL
nej jag ska inte göra av gamla fönster. jag ska göra av korrugerad plast och råspont och en sida i platt PVC

jag kommer i princip göra ett tält av skivor av korrugerad plast som ställs mot varann uppe på en halvmeter hög "trämur". ena gaveln i trä (åt norr) och den andra i PVC plastskiva (söder).

dörren blir i söder.

vädringlucka åt norr och söder då, tror det blir så, med automatöppnare

långsidorna (väst och öst) blir mest tak, (ska jag ha lucka här så blir det i golvnivå, om jag inte gör det i taket då)

vet inte om man kan förstå min förklaring....

kom på att jag har en bild från sketch up, men utan luckor
[attachment=48466:2010.jpg]

[attachment=48467:2010_2.jpg]
Sussie F-Flower
Jahaaa, laugh.gif då förstår jag... Jag trodde att taket skulle vara i plast och väggarna av fönster, men nu blir det alltså en hög "sockel" och taket direkt på...?
Det var väl jag som slarvläste...

Jag vet inte exakt vad som skulle vara det bästa, men skulle jag bygga på detta vis så skulle jag nog göra en dubbelt så stor lucka på norra sidan som på södra sidan... som går att öppna och stänga.

Förresten, HUR stora luckor funderar du att du tänker göra...?

(Fina bilder! tummenupp.gif )
Malin_MeL
Tack, det är ritat i 3D, det blir så mycket enklare att upptäcka tankemissar när man ritar upp det i 3D.

trekanten ovanför dörren är i botten 625mm och i höjd 450, hur jag ska lösa öppningen av dem vet jag dock inte ännu, spetsen är ju uppåt. jag kan göra en likadan på norrsidan.

gör jag fönsterluckan på norrsidan så kan jag göra den 800*650, dörren är 800*1700

jag skulle ju faktiskt kunna göra två luckor på norrsidan, typ som ett dubbelfönster, då kanske det kan bli 1m*800mm

jag är bara rädd att det blir för dragigt på norrsidan, där tänkte jag ha melon och gurka
Sussie F-Flower
CITAT (Malin_MeL @ 29-03-2010, 23:21) *
gör jag fönsterluckan på norrsidan så kan jag göra den 800*650, dörren är 800*1700

Ja, men det borde väl räcka!? Då måste det väl räcka med 2 luckor...?

Ang luckan på södersidan, ovan dörren, så kanske du kan placera gångjärnen i nederkant med öppning utåt. Eller på den ena av sidorna? Vill du absolut ha automatik??? Annars kan du ju kolla väderleken och justera på morgonen... (med kedja och hake...)

edit: tillägg.
Malin_MeL
det hade ju absolut varit finast! att ha gångjärn nere!
men det kanske räcker med att låta dörren stå öppen på södersidan, och ha en fönsterlucka på norrsidan 800*600, eller nåt sånt
Peztis
Den korrugerade plasten är ju i sektioner. Varför inte låta en hel sektion öppnas?
Malin_MeL
det var en ide.....den ska jag lura lite på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon