Full version: Dagens Bild!
Fny
Okej, ett nytt försök till att starta en "Dagens bild"-tråd! Jag startar med några uppmuntrande bilder från min trädgård, där det nu poppar upp saker lite här och var där det inte längre är snö... Det lustiga är att jag inte alls minns vad jag har planterad var så det blir en överraskning sen när dom blir större! biggrin.gif

Betty
Jag gillar Dagens bild-trådar! tummenupp.gif Har tyvärr inga spirande små knoppar att visa ännu - men väl mitt planteringsbord - där ska jag ta hand om små frösådder och annat kul redan om ett par månader, tro det eller ej... biggrin.gif

[attachment=48454:Kopia_av...3_29_032.jpg]

(fotade genom fönstret av förståeliga skäl... rolleyes.gif )
Myosotis
CITAT (Fny @ 29-03-2010, 12:30) *
... Det lustiga är att jag inte alls minns vad jag har planterad var så det blir en överraskning sen när dom blir större! ...

laugh.gif Det där känner jag igen! Oj, jaha, satte jag tulpaner där?! confused.gif Det kan ju vara så att det är någon annan som har gjort det, en tjuv eller så... dunno.gif
Fny
Dagens bild är tagen genom fönstret eftersom jag är förkyld och inte orkar släpa mig ut.... Men titta vad som hade poppat upp precis utanför fönstret! Dom såg jag inte igår...

För övrigt, Betty, det var nå jäkligt med snö hos dig! Här börjar det ju iallafall smälta bort...
Märta-Linnéa
Idag har en hel hög snöiris 'Pauline' tittat upp i solskenet, som genom ett trollslag. Underbara!
[attachment=48477:Tradera_011.jpg]
krafth
CITAT (Märta-Linnéa @ 30-03-2010, 14:41) *
Idag har en hel hög snöiris 'Pauline' tittat upp i solskenet, som genom ett trollslag. Underbara!
[attachment=48477:Tradera_011.jpg]

Vackert! 000.gif
Irene_L
Jag fick se något blått vid vägkanten idag. När jag gick närmare såg jag att det var en liten viol:

Sååå söt!!
mojan
CITAT (Irene_L @ 30-03-2010, 16:22) *
Jag fick se något blått vid vägkanten idag. När jag gick närmare såg jag att det var en liten viol:

Sååå söt!!

Jättefin!
Gick förbi en blomsteraffär idag som sålde luktvioler för 75 kr/st.
Jag brukar få rensa dem ur rabatten för de förökar sig så mycket. Jag kanske kan bli miljonär! naughty.gif naughty.gif
(Jo, jag vet. Blomsteraffären ska betala hyra, löner, sociala avgifter osv.)
Söta är de i vilket fall som helst. wub.gif
mojan
Dagens bild: En vit jättevallmo tittar upp bland löven.

Den har jag bytt mig till av en odlait. Hoppas att den blommar i år.
Bladen är redan tuggade på-jag fruktar det värsta: Mördarsniglarna. ranting.gif ranting.gif ranting.gif Jag har inte sett några ännu men de finns förmodligen. -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

[attachment=48486:003.JPG]
Fny
CITAT
Bladen är redan tuggade på-jag fruktar det värsta: Mördarsniglarna. Jag har inte sett några ännu men de finns förmodligen.
trostar.gif Jag håller tummarna och hoppas att mördarsniglarna håller sig undan! För övrigt, kan man inte typ träna hundar eller katter att jaga mördarsniglar så kan man göra sig av med dem på ett naturvänligt vis?

CITAT
Reducerad 85%

1936 x 1296 (229.45k)

Underbar!!!
mojan
CITAT (Fny @ 30-03-2010, 18:24) *
trostar.gif Jag håller tummarna och hoppas att mördarsniglarna håller sig undan! För övrigt, kan man inte typ träna hundar eller katter att jaga mördarsniglar så kan man göra sig av med dem på ett naturvänligt vis?

Har försökt med katten! devil.gif Han går inte nära dem. crying.gif
Inte ens grannens hund vill ha med dem att göra. whist.gif
De har väl inga naturliga fiender, det är väl därför de är så många?
Ska väl vara Myskankor då, men vem vill ha myskankor i trädgården? -cry-.gif
Alba
Så här ser det ut på vår altan efter senaste snöovädret. (obs att jag inte säger sista - jag tror aldrig detta snöande tar slut 'pessimist')
Här dröjer det nog innan jag kan visa vårbilder.
[attachment=48491:Inl_gg.jpg]
Fny
ohmy.gif myyyycket snö!
Myosotis
CITAT (mojan @ 30-03-2010, 18:34) *
...Ska väl vara Myskankor då, men vem vill ha myskankor i trädgården? -cry-.gif

confused.gif Myskankor är jättefina, varför skulle man inte vilja ha dem i trädgården? Jag funderar på att skaffa ett gäng trots att jag inte har mördarsniglar här.
Rebecca
Jag har ingen trädgård men kan väl slänga in en bild på dagens projekt: omplantering av mango, grapefrukt och Bob! (Bob är en hemtrevnad som nästan dog ut totalt men som tog sig efter att jag lagt resterande levande delar på lite ny jord).

[attachment=48493:30_mars_007.jpg]
mojan
CITAT (Rebecca @ 30-03-2010, 18:59) *
Bob är en hemtrevnad som nästan dog ut totalt men som tog sig efter att jag lagt resterande levande delar på lite ny jord).

Heja Bob! bravo.gif

CITAT (Myosotis @ 30-03-2010, 18:50) *
confused.gif Myskankor är jättefina, varför skulle man inte vilja ha dem i trädgården? Jag funderar på att skaffa ett gäng trots att jag inte har mördarsniglar här.

Jag tänker mig att de bajsar överallt och så får man det problemet istället. Pest eller kolera?
Annars har jag inget mot ankor. smile.gif
Rebecca
CITAT (mojan @ 30-03-2010, 19:09) *
Heja Bob! bravo.gif

Ja! tummenupp.gif
Blev lite lessen när han höll på att dö för jag fick honom i inflyttningspresent av lillasyster. Vid den tidpunkten var han den enda växt jag hade.
mojan
CITAT (Rebecca @ 30-03-2010, 19:13) *
Blev lite lessen när han höll på att dö för jag fick honom i inflyttningspresent av lillasyster. Vid den tidpunkten var han den enda växt jag hade.

Bob får aldrig torka ut, då blir han ledsen och dör.
Vattna inte uppifrån utan på fatet så dricker Bob underifrån. Eller vattna i ytterkruka och häll av resten när Bob druckit upp. biggrin.gif
tepa
Hej

Här lite Krokus och Tulpaner på gång. Såg dom idag, snön hade smält. Helt plötsligt finns det snöfria plättar på vår gård.

Hälsn Tepa
Rebecca
CITAT (mojan @ 30-03-2010, 21:11) *
Bob får aldrig torka ut, då blir han ledsen och dör.
Vattna inte uppifrån utan på fatet så dricker Bob underifrån. Eller vattna i ytterkruka och häll av resten när Bob druckit upp. biggrin.gif

Nej jag vet, grejen var väl den att vi var hemifrån lite längre än det från början var planerat. När vi kom tillbaks verkade det som om Bob var lite lessen, och ledsnare blev han tyvärr. Hann ju dock rädda några "stumpar" och är så glad för att han tagit sig så fint! Det är konstigt hur fäst man kan bli vid växter egentligen... happy.gif
strandskatan
Snökrokus
Fny
ÅÅh så vackert!
Irene_L
Nu börjar krokusen blomma så fint hos mig:

Fny
wub.gif
mojan

Välkommen rabarber!

[attachment=48639:010.JPG]
Irene_L
Mina rabarber är också på gång...härligt!

Överbölingen
Saker är lite olika var man bor. Försöker med några bilder.
Eftermiddagssol över lägdan med sina långaskuggor. kl 16.15 pådenförstabilden.
Bild två är lägdan i förmiddagssol och som synes så börjar man se "barjola" på andra sidam Idalsälven. Skoterspåren avslöjar grannkontakten i ödebygden.
Hustrunnjuter i solgropen.
Det mest vårliga i dag var att jag klippte ett äppelträd om man nu jämför med "sydstaterna".

Härliga tider, strålande tider!
sobbe
Tog en runda i trädgården idag bland snöhögarna. Om dom bara ville försvinna nu.
Där snön försvunnit blommar vintergäcken och en del tulpaner börjar titta upp.
Men det bästa var nog dessa små blad, stockrosorna.
mojan
Mitt Löjtnantshjärta har tittat upp. Köpte den i fjol, hoppas den ska trivas och blomma i år.

[attachment=48711:011.JPG]
skogstroll
vad härligt ni har det, det som växer allra bäst hos mig just nu är faktiskt tranbär (som jag älskar). Och det ser ut som den vuxit hela vintern så fin har den blivit, så det är jag jätteglad för! smile.gif Hoppas inte rådjuren gillar tranbär för då blir det inte kul för dem... sad.gif
skogstroll
CITAT (mojan @ 30-03-2010, 17:01) *
Dagens bild: En vit jättevallmo tittar upp bland löven.

Bladen är redan tuggade på-jag fruktar det värsta: Mördarsniglarna. ranting.gif ranting.gif ranting.gif Jag har inte sett några ännu men de finns förmodligen. -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

[attachment=48486:003.JPG]

fram me hagelbössan ninja.gif
Peztis
Rebecca, hur mår Bob idag då? Inte som kompisen längst till höger på fönsterbänken hoppas jag... För då är det nog en Saint Bob vid det här laget.

Vad skoj med alla bilder! Nu händer det så mycket så man hinner inte med!
mojan
CITAT (skogstroll @ 06-04-2010, 16:17) *
fram me hagelbössan ninja.gif

Nej hu! Jag är inte så aggressiv.
Jag hugger huvudet av dem med spaden istället. devil.gif rotfl.gif devil.gif rotfl.gif
renate
Påsken har passerat och nu är det vår även om vädret idag är kyligt och vinden kallt så spira och blommar det här i trädgården.Snödroppar överallt och tills nyligen krokusar,men de ha bambi ätit upp.Här kommer några vårbilder från min trädgård.
[attachment=48837:2010_04_...__Large_.JPG] [attachment=48838:2010_04_...__Large_.JPG]
[attachment=48839:2010_04_...__Large_.JPG] [attachment=48840:2010_04_...__Large_.JPG]
[attachment=48841:2010_04_...__Large_.JPG] [attachment=48842:2010_04_...__Large_.JPG]
Blomstertanten
CITAT (renate @ 10-04-2010, 17:09) *
Påsken har passerat och nu är det vår även om vädret idag är kyligt och vinden kallt så spira och blommar det här i trädgården.Snödroppar överallt och tills nyligen krokusar,men de ha bambi ätit upp.Här kommer några vårbilder från min trädgård.

Men inte är det snödroppar på den andra bilden ? Det är väl snöklockor unsure.gif
Hoppas mina nyinköpta snöklockor från mässan kommer att trivas och blomma så där vackert här bravo.gif
Fny
Titta nu blommar äntligen mina första krokusar!

wub.gif
Myosotis

Meriona
Ojoj vilka fina bilder på blommor och kissemissar ni lagt in!
Jag är inte så noga med tussilago annars, men så där på extremt nära håll är de faktiskt riktigt spännande! wub.gif
zissi
Årets första sippor funna wub.gif

[attachment=48929:Hembakat..._n_rbild.JPG][attachment=48928:Hembakat...tt_o_vas.
JPG]
KarinSKARA
Stölligare växer får man leta länge efter, vill inte ens vänta tills snön smält undan
Tussilago farfara : Hästhov,
[attachment=48930:1Tussila...__J_5_1_.jpg]
Irene_L
Idag fick jag se att scillan snart kommer att blomma:

Under de gamla äppleträden har jag vitsippor och nu har dom börjar visa sig och dom har fått så fina knoppar:

En bild lite närmare:

En röd primula har också börjat att blomma lite smått:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon