Full version: Hängvide
SueEllen
Måste planera om mitt hängvideträd. Någon som vet hur och när man kan göra det? Måste man vara rädd om rötterna.
strandskatan
Mitt hängvideträd blev helt underminerat av myror förra sommaren, massor med grenar torkade och det såg halvdött ut, men med massiv vattning repade det sig igen (jag fick förstås klippa bort en massa torkade grenar). Jag tycker det tyder på att det är väldigt tåligt.
KarinSKARA
Gräv så snart du kan för tjälen.
Gräv en stor klump långt ut från trädet, minst 40 cm från ytterkanten på kronan.
Pilla sedan bort lite jord med händerna tills du kommer till rötterna och fått en storlek på klumpen som du orkar flytta.
Ju mer rötter som blir kvar desto fortare börjar tillväxten. Ev. kan du samtidigt klippa in den lite för att avhjälpa vattenavdunstningen från kronan.
Vattna sedan noga hela denna sommar så skall den nog klara flytten bra.
Aqvakul
Vide är tåligt och tål flytt bra. Men som sagt, vattna rejält varje vecka hela första växtsäsongen..
SueEllen
Tack för tipsen. Nu tror jag att jag att det skall gå bra.
KarinSKARA
Vill du ha fler träd/buskar kan du sätt avklippta grenar i en kruka jord/sand, de slår jättelätt rötter.
SueEllen
Tack, det var ju spännande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon