tvilling77
29-03-2010, 13:35
Varmt söderläge, vilka härdiga rosor gillar det? Planerar en rabatt vid min uteplats men på ena sidan blir det väldigt varmt! Funderat lite på john davies, morden blush, rosa mundi, prairie joy...har ni några fina förslag på en rabatt? Lite sugen ev på att prova fler gallicor men det kanske blir för varmt?
Rosor gillar sol, bättre det än skugga. Alla dom du räknar upp är bra, du kan titta för bilder i mitt album/Kanadarosor och album/Gallica rosor där har du alla, lagom stora buskrosor.
Kanadarrosor är inte bra mot varma söderväggar, står dom mera fritt är det bättre, lite luftigt. En varm vägg kan man prova en lite ömtåligare ros som gillar värmen, Austinros/Rabattrosor.
Gallica rosorna blommar i början av juli och blir det då värmebölja är blommorna slut på två veckor, men det är så det är med dom rosorna. Rosa Mundi är en måste ros med sina randiga blommor, ljuvlig.
Ezereht
29-03-2010, 22:03
Fast jag tror att i Tvillings zon 5 (6) Piteå, så gillar nog även kanadarosor lite gosigt läge. För dom behöver ändå lite värme för att komma igång med att blomma. Allt är så segt här uppe tar ju eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeevighet innan det börjar växa för våren är så kall.
Dock är det en del som kan få mjöldagg om dom står för torrt. Så det är väl det då...
Men det låter ju som perfekt läge att pröva gallica

Dom gillar inte riktigt Umeå tycker jag, så dom kanske behöver liiite gosigt för att klara sig här uppe.
tvilling77
30-03-2010, 07:14
Ja man kan ju alltid prova! ;-) Jag tänker nog beställa några gallicor å så får vi se var jag gräver ner dom!
Ja Ezereth...våren tar ju ett tag att komma igång men jag var väldigt nöjd med min Louise B som blommade vacker heeela sommaren förra året! :-) Hon växer bra! Dock står ju hon i ett lite mer fritt läge...tänkte ev låta henne få sällskap av nån/några rosor i den rosa/violetta skalan..tex mme boll, duchesse de montebello...Jenny duval eller Belle de crecy! Vad tror ni?
Rosa mundi är ett säkert kort, kommer jag absolut att beställa!! :-)
Funderat lite på john Davies oxå...
Ezereht
30-03-2010, 17:56
Jhon davies har svärmor i kalix, den är fin

Prarie joy är också fin
Kanadarosorna överlag är bra kort tycker jag. Jag planterade tre gallicor förra sommaren, men vi får se.. *håller tummarna. Jag låter dig veta så klart hur det går Tvilling.
Rosa Mundi tror jag är en härdig gallica, den tror jag på!
tvilling77
30-03-2010, 18:43
Det ska bli spännande att höra hur det gått för dina gallicor eftersom jag precis beställt en massa rosor! ;-) man måste våga för att vinna eller hur? ha ha
Kanadarosor blir det fler av men dessa tänker jag köpa från min plantskola till våren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.