oliv
Jag har haft mjöldagg på min Alexandre Girault och tänker att det kan vara så att den inte gillar den varma (svarta) söderväggen, instängd i ett hörn. confused.gif Mot samma vägg växer även vindruva och trivs.

Då har jag fått idén att jag kunde flytta den till min rosenbåge där jag har Lykkefund på ena sidan och en dålig blommande New Dawn på andra. Kan jag plantera Alexandre Girault bredvid New Dawn och leda uppmed rosbågen? Tål den blåst (i zon 1)? g.gif

Innan funderade jag på att komplettera New Dawn med en klematis, men jag testar kanske i stället Alexandre Girault... whistling.gif
Kajsa
Har inte den rosen men jag skulle inte sätta ihop den med New Dawn det blir för mycket för en rosbåge, ser i LÅG att det blir en stor ros, det står också att den " kan angripas kraftigt av mjöldagg "
Kan du inte spruta rosen med Kumulus som är ett medel mot mjöldagg, det är effektivt !
Annars finns som man kan blanda själv med Atamon.
Att det är blåsigt runt rosen är bara bra om den får mjöldagg.
Gödsla med kogödsel i vår så blir det nog fart på New Dawn, den rosen är stor nog för ena sidan på en båge. En klematis är bättre i så fall då dom är smala nertill men du har redan två rosor som blir stora så det skulle inte behövas.
Eva i Höga
Kajsa - måste bara säga att jag är imponerad av din kunskap! Läser ofta rostråden där du och många andra är SÅ duktiga. Man lär sig väldigt mycket av er!
Bassam
Hej
Om man beskära bra så Mögel blir mindre på grund att luft och sol går bra genom rosor också samma sak om man vattna noga. .
H:Bassam
oliv
Tack för det, Kajsa! Om den är känt att kunna få mycket mjöldagg ska jag absolut flytta den. Visst försöker jag vattna, men där den står nu är det ganska torrt och som sagt instängt.

Jag kommer inte på var jag kan plantera den, och anledningen att jag inte planterat den på rosbågen var att jag trodde den skulle ta skada i blåsten (inte lika härdigt som New Dawn?), men det gör den nog inte.

I och med att den blommar bra, så kan jag till och med tänka mig att ersätta New Dawn med Alexandre Girault naughty.gif , men tänker börja plantera bredvid först och se om den gillar läget! giggle.gif

Jag har haft New Dawn sedan 2004, den har täckt två tredjedelar av rosbågen (samma för Lykkefund), har fått kogödsel och hönsgödsel, men blommat mycket sparsamt, Lykkefund däremot har blommat överdådigt.
Kajsa
Jag har också en seg New Dawn, har aldrig blivit så där väldig som alla skriver.
Gräv upp och gör om, byt jorden och börja om. Lycka till !
New Dawn är så billig så har du ingen plats, ge bort den eller .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon