jag har en hängsälg vars grenar har blivit långa, precis som din!! grenarna viker sig vid marken, Jag tar sonika och klipper upp en aning, jag tänker inte klippa den rejält. den ser ju så fin ut nu, som en hängsälg ska göra! jag tänker åxå ta bort de torra grenarna som finns om man kikar in i den, de som inte får något ljus och torkar in. de tänker jag ta bort lycka till!!!,
CITAT (flaxss @ 30-03-2010, 13:38)

jag hade med sparat de grövre grenarna, tycker dom grövre är väldigt snygga. men dom långa smala grenarna kan du toppa in intill en knopp så som karin beskrev och försök få en fin form på det och sedan tar du veck allt som är dött också. tar man får hårt bland de grövre grenarna kan den se stympad ut (tycker jag). och klipper man rakt av utan att kolla efter knoppar på de tunna grenarna kan den bli lite risig (en del döda grenar kommer det bli efter en sådan beskärning).
CITAT (anki/ronninge @ 30-03-2010, 14:57)

jag har en hängsälg vars grenar har blivit långa, precis som din!! grenarna viker sig vid marken, Jag tar sonika och klipper upp en aning, jag tänker inte klippa den rejält. den ser ju så fin ut nu, som en hängsälg ska göra! jag tänker åxå ta bort de torra grenarna som finns om man kikar in i den, de som inte får något ljus och torkar in. de tänker jag ta bort lycka till!!!,