Full version: Beskära?
annicaF
Hej

Jag bifogar bild på ett litet "träd" vi har...vad heter det tro? Jag funderar också på om och när det ska beskäras...sedan vi flyttade in i huset för 1,5 år sedan så har grenarna blivit väldigt långa, och tätta, och släpar på marken. Och det vill jag inte att de ska göra.

Någon som vet hur jag sköter ett sådan här träd bäst?
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som hängsälg ympad på för låg grundstam, de där riktigt små hängsälgarna är nog mera menade att ha under en säsong på balkong och sedan slänga.

Du kan klippa den nu och du kan klippa in grenarna hårt upptill i kronan, grenarna kommer grena sig där du klipper, klipp inte längs gräsmattan för då grenar den sig där och istället för en lång gren på gräsmattan så får du flera.
KarinSKARA
Men hallå!!!
Inte är det ett slit och släng träd utan en prydnad för trädgården du har.

Från stammen kommer några tjocka grenar, dessa skall du ej klippa av. Det är de som ger karaktären åt trädet, framförallt vintertid. Beroende på art kanske de inte slår nya mindre grenar från dessa.
Du kan antingen klippa precis utanför en knopp på den lite tunnare grenarna om du vill ha upp den helt från marken, eller klippa de tunna grenarna 1 dm från marken bara för att slippa vispandet i jorden.
Klipp lite försiktigt utanför en knopp och titta så du får en jämn fin form, liknande ett paraply.
Ungefär så här skulle jag klippa:

[attachment=48469:bild1_1_.jpg]
Aqvakul
Jag hade klippt in den lite mer, alltså lagt snitten lite högre upp...

Salix skjuter långa skott, så annars lägger de sig på marken igen..
KarinSKARA
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2010, 09:46) *
Jag hade klippt in den lite mer, alltså lagt snitten lite högre upp...

Salix skjuter långa skott, så annars lägger de sig på marken igen..

Det är ju liksom det som är vittsen med dessa lägre svampformade träd. Inte att de nödvändigtvis skall vispa på marken men åtminstonde forma en bullig form som nästan går ner till marken.
Sedan finns det mer än Salix som ympas på detta sättet, jag tycker det är svårt att se på bilden vilket träd det är.
Bassam
Hej
Om man beskära på rätt sätt ska få fint och friska växter .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
jag hade med sparat de grövre grenarna, tycker dom grövre är väldigt snygga. men dom långa smala grenarna kan du toppa in intill en knopp så som karin beskrev och försök få en fin form på det och sedan tar du veck allt som är dött också. tar man får hårt bland de grövre grenarna kan den se stympad ut (tycker jag). och klipper man rakt av utan att kolla efter knoppar på de tunna grenarna kan den bli lite risig (en del döda grenar kommer det bli efter en sådan beskärning).
anki/ronninge
jag har en hängsälg vars grenar har blivit långa, precis som din!! grenarna viker sig vid marken, Jag tar sonika och klipper upp en aning, jag tänker inte klippa den rejält. den ser ju så fin ut nu, som en hängsälg ska göra! jag tänker åxå ta bort de torra grenarna som finns om man kikar in i den, de som inte får något ljus och torkar in. de tänker jag ta bort lycka till!!!,
CITAT (flaxss @ 30-03-2010, 13:38) *
jag hade med sparat de grövre grenarna, tycker dom grövre är väldigt snygga. men dom långa smala grenarna kan du toppa in intill en knopp så som karin beskrev och försök få en fin form på det och sedan tar du veck allt som är dött också. tar man får hårt bland de grövre grenarna kan den se stympad ut (tycker jag). och klipper man rakt av utan att kolla efter knoppar på de tunna grenarna kan den bli lite risig (en del döda grenar kommer det bli efter en sådan beskärning).

CITAT (anki/ronninge @ 30-03-2010, 14:57) *
jag har en hängsälg vars grenar har blivit långa, precis som din!! grenarna viker sig vid marken, Jag tar sonika och klipper upp en aning, jag tänker inte klippa den rejält. den ser ju så fin ut nu, som en hängsälg ska göra! jag tänker åxå ta bort de torra grenarna som finns om man kikar in i den, de som inte får något ljus och torkar in. de tänker jag ta bort lycka till!!!,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon