Full version: Medel mot rådjur
Aklejruta
Hej! Nu behöver jag snabbt ha recept på blodmjölsblandning för att skrämma bort rådjuren. De har tagit sig in i trädgården och redan gnagt av en hel del av mina fina tulpaner som skjutit i höjden de senaste dagarna. Blandningen från förra året är slut och receptet borttappat. Så snälla ni, hjälp!
Anna-Karin Lundberg
Åh, så trist! Jag förstår hur du känner - jag har haft rådjuren här jämt och ständigt. Fast nu är det högt staket! När första krokusen kom upp förra veckan tittade jag varje morgon på den. Tänkte: Är den kvar? Och det var den ju. Nu blommar flera! Jag kan bara inte fatta att de ska få blomma tills de blommat över - rådjuren kommer inte in här längre!

Jag har inget exakt recept, men blodmjöl, amoniak och vatten ingår väl i soppan. Blanda vad du har ikväll, för att skydda dina sista tulpaner. Kolla efter mer exakt recept när du hinner. Om du inte får det här vill säga, alla Odlare är ju så duktiga och hjälpsamma!
Lycka till!
DykUnderYtan
Hittade detta recept här på odla:

Ett halvt kilo blodmjöl och 1 dl koncentrerad ammoniak till 10 liter vatten är receptet. Oasisbitarna kan vara 10x10x10 cm, De behöver doppas var tionde dag.

Här är hela texten: http://www.odla.nu/artiklar/radjur_2.shtml
Bassam

Hej
Du kan spray växter på blandning ( stark peppar + vatten ).
H:Bassam
Sabina87
Be om lite hår på salongen när du klipper dig nästa gång.
Sprid ut runt det som du vill skydda, Så luktar det människa, men lukten försvinner vid regn. Jag har inte provat, men jag har hört att bönder använder sig av detta, mot rådjur och vildsvin.
mamamaggan
Ett råd som gör att du kanske får behålla dina tulpaner nästa vår är att plantera vitlök utmed kanten på rabatten i höst. Så har jag gjort vid vår sommarstuga och det har varit effektiv. Har också planterat lite kungsängsliljor i rabatten.
Bassam
Hej

Lukten tar långt tid före försvinner .
Sollan A
Jag har testat det mesta från blodmjöl till uppspända fisklinor. Har konstaterat att det enda som fungerar på rådjuren här är Råodör. Finns på handelsträdgårdarna och är en kletig illaluktande smet. Jag styker ut lite på växterna jag vill skydda och nu får tom höstfloxen växa ifred. Förutom att det fungerar behöver man inte heller ranta runt i tid och otid för att förnya. Kletet sitter kvar länge, tom efter regn. Jag går över trädgården ca 2 gånger per sommar. Var ute i god tid dock, så snart det börjar sticka upp mumsiga växter...
Raison
Vi har haft stora problen med att både rådjur och harar har ätit upp tulpanerna i trädgårdslanden. Sedan något år tillbaka har jag lagt ut ett svart nät innan skotten kommer upp och uppe på krokusen. Det svarta nätet syns knappast. Lyft upp nätet i takt med att tulpanerna kommer upp, så att de inte växer igenom nätet.

Vi har även tulpaner i lådor på balkonggolvet. Upptäckte igår att de späda tulpanskotten var uppätna jäms med jorden. Rådjur och harar kan inte komma upp där. Vilket djur kan ha gjort det ?

RitRat
Jag har tulpaner bara i en rabatt vid en vägg, och det som har hjälpt mig, är kompostgaller som lutar mot väggen, över tulpanerna. Jag har upplevt att när tulpanerna blir större, finns det mycket annat att äta, i naturen, för då får tulpanerna vara i fred, jag tar bort gallren.

CITAT (Raison @ 23-04-2010, 10:26) *
Vi har även tulpaner i lådor på balkonggolvet. Upptäckte igår att de späda tulpanskotten var uppätna jäms med jorden. Rådjur och harar kan inte komma upp där. Vilket djur kan ha gjort det ?

Oj, det var konstigt. Ekorrar? Fåglar?
Bassam
Hej
Jag har förslag: om du kan spreja tulpaner på stark paprika som blandad med vatten så rådjuren ska smaka den och inte tillbaka .
Bassam
Hej
Jag läste idag om du kan köpa blodmjöl och strö dom mellan växter.
tantGröön
Är det samma tips som gäller mot kaniner?
De små rackarna gnager i sig allt och jag sörjer.
nexon
jag pratade med en granne förra året några km bort, bor på landet så det är långt mellan grannarna.

Han blev eld och lågor när jag sa att jag hade får, han ville ha ull. Det skall tydlingen hålla rådjur borta från tomten och vinbärsbuskar och annat gott. Fixade fram en ica påse med ull till honom.

Har inte pratat med honom ngt mer om det, men hans buskar och träd finns kvar och är fina med alla genar kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon