Danne031
Vi fick och planterade förra sommaren ett Transparent Blanche A2 som var 1½m högt. I höstas läste jag på och beskar enligt vad jag hoppas var konstens alla regler. Efter beskörningen satte jag gnagskydd på nertill, det enda som var utan skydd var de översta 1-2dm samt en decimeterlång gren.
Nu vid inspektion har jag upptäckt att rådjur och/eller älg fullkomligt våldfört sig på det sad.gif
Översta decimetrarna är 100% barkfria och de har t.o.m lyckats flytta runt skyddet lite, så man kan säga att grundstammen på ca 1m är hel, resten är naket.

Kommer trädet överleva eller kan jag lika väl gräva upp det med en gång för att bespara mig oron? sad.gif
Bengt i Särö
CITAT (Danne031 @ 29-03-2010, 21:28) *
Vi fick och planterade förra sommaren ett Transparent Blanche A2 som var 1½m högt. I höstas läste jag på och beskar enligt vad jag hoppas var konstens alla regler. Efter beskörningen satte jag gnagskydd på nertill, det enda som var utan skydd var de översta 1-2dm samt en decimeterlång gren.
Nu vid inspektion har jag upptäckt att rådjur och/eller älg fullkomligt våldfört sig på det sad.gif
Översta decimetrarna är 100% barkfria och de har t.o.m lyckats flytta runt skyddet lite, så man kan säga att grundstammen på ca 1m är hel, resten är naket.

Kommer trädet överleva eller kan jag lika väl gräva upp det med en gång för att bespara mig oron? sad.gif

Hej.
Grundstammen på 1meter är hel,låt trädet vara och gödsla nu på våren med blå korn när tjälen har gåt ur jorden.
RibesRubusVitis
För att inte behöva vänta i evigheter på en eventuell ny krona från spontana nya skott på grundstammen (ett högst osäkert projekt) kunde du ändå försöka dig på en bryggympning. Använd några av de smågrenar som annars i alla fall är förlorade ovanför det kala stället.

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

Jan af Lisö
Vi borde reda ut begreppen lite:
- grundstammen är det som finns under okuleringspunkten, dvs rötterna samt de nedersta centimetrarna på trädet, t o m "knölen". Detta under förutsättning at det är ett normalt inköpt träd, har man ympat/okulerat själv så kan det se annorlunda ut.
- det ni pratar om är troligen den vanliga stammen som blivit avbarkad

Se bilden här:
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

För att svara på själva frågan, visst kan du hoppas att stammen skjuter ut nya skott och visst kan bryggympning hjälpa, men för att inte förlora tid så satsa gärna på ett nytt träd om du har de 400 kronorna som det kan tänkas kosta.

Och sedan, skall du verkligen ha ett TB, det måste finnas bättre äppelsorter? TB drabbas mycket lätt att fruktträdskräfta och väljer man ett nytt träd så skall man kanske undvika kräftkänsligt. Likaså tycker jag md många här på Forum att TB tillhör inte de bästa äppelsorterna, men smaken är ju delad....
Danne031
Trädet var en present, vi har inga som helst kriterier på sort vi skulle vilja ha. Vi har ju enorma mängder vilt (bor i skogen på landet), så frågan är om vi orkar bry oss..jag hade väldigt gärna haft äpple men det verkar ju som det är en delikatess, man kanske behöver hägna in ett par år?
Ska ut och ta ett kort men visst är det som ovanstående säger, det är ett normalt inköpt träd och det är en meter upp vid de första grenarna det avbarkats.
Harvey
Fast barkymp är väl ändå det lättaste. Kapa trädet under barkgnaget och ympa in ris från kronan (som du tar nu och lägger i kylen i fuktigt tidningspapper) Du ympar i början av maj. Detta kommer då jag försöka mig på på mina 4 gnagda träd.
Danne031
Det finns ingen krona dock..detta var första året alltså bara ett par pinnar kvar ovanför stammen.

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1p-uP...Ox/DSC_0164.JPG
Jan af Lisö
Själv var jag tvungen att sätta upp 2 meters viltstängsel runt min trädgård för att ha träden i fred. Har trädgården på landet också, gott om älgar, rådjur, harar, kaniner och nu kommer även vildsvinen.

Efterson trädet är en present så tycker jag du kan göra som Harvey föreslår, kapa stammen någon decimeter under barkskadan (såga av försiktigt med en bra såg) och därefter ympa in frisk ympris. Rätt tid på året är snart. Barkympning är en bra metod, och ympris kan du beställa t.ex. hos äppelkonsulten (finns många andra ställen också):
http://apelkonsult.se/index.php?page=ympris

Sen gör du två eller tre barkympar, låter dem alla växa en säsong och sedan låter du bara den som växer bäst utvecklas, de andra skall skäras tillbaka.

Samt fixar ett bra stängsel runt trädet. Och välj gärna någon äppelsort som är gott och drabbas ej av kräfta, t.ex Amorosa (röd Aroma) om det är zon III eller varmare.

Lycka till.
Peztis
Först och främst, lycka till med present-trädet! Hoppas att du klarar det på något sätt.

Sedan håller jag ju med om att har du möjlighet, skaffa ett till träd men då med frukt som kan vinterförvaras.
Själv har jag ett TB som oftast ger så hiskeliga skörder att jag inte vet vad jag ska göra med det, är lagom förtjust i frukten också (är en av de som Jan pratar om! biggrin.gif ) så jag planterade för några år sedan även ett Aroma.
Tyvärr åt sorken upp halva rotsystemet så trädet stod och vickade för två-tre år sedan så det har knappt givit någon frukt, stackars träd. Men de jag har fått (fyra-fem stycken!) var väldigt goda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon