Full version: Fågelholkar ?
Motti
När ska man börja sätta upp fågelholkarna till småfåglar för nu är det väl lite för tidigt än ?
Lokan
Hög tid att sätta upp dom!! Här är det sedvanliga slagsmålet om bästa bostaden redan i full gång!!
Motti
Oj då !men beror det inte på lite vart man bor också ?bor på småländska Höglandet och snön är inte borta än riktigt,men man får väl ta itu med det nu kanske.
Myosotis
Helst på hösten, då kan övervintrande småfåglar sova i holkarna under kalla vinternätter. Mesarna och stararna har tagit holkarna i besittning här i norra Skåne. Svartvit flugsnappare kommer i början av maj eller så och den är väldigt elak och tar holken ifrån ett mespar, ger dem stryk och kan t.om. döda dem och bygger sitt bo ovanpå deras utan att bry sig om ifall där finns ägg eller ungar i. Så om du har en ny fin holk tycker jag att du kan vänta med att sätta upp den till början av maj, flugsnapparen gillar nya holkar utan ohyra så då tar den förhoppningsvis den och lämnar mesarna i fred.
PeterDeleter
Myosotis....

Funderade på det du skrev om flugsnappare. Stämmer säkert men fick för mig jag läst en sak för länge sen om det där med att dom tar kål på andra fåglar... Hittade igen det på Wikipedia och det står så här:

"Konkurrensen om bohålen inskränker sig inte enbart till hannar av samma art, även andra hålbyggare är inblandade. Av dessa är talgoxen den besvärligaste, och strider mellan dessa kan bli fatala för flugsnapparens del. Man har gjort undersökningar som visar att fler svartvita flugsnappare dödas av talgoxar än rovfåglar."

Är inte tex. blåmesar ännu aggresivare när det gäller revir? Har för mig det men kan ha fel. Du verkar kunna en hel del så kanske kan ge svar?

För övrigt så håller jag med om att upp med holkar så fort som möjligt. Mina som sitter uppe hela vintern är dom väldigt tidigt på året och kollar in. Nu fick jag inspiration att sätta upp andra holken med kamera i idag. Blir lite rädd att det nästan kan vara för sent.
Myosotis
Jo det stämmer, det kan hända tvärtom också när mesarna försvarar sitt bo. Rätt åt flugsnapparen! angry.gif (ursäkta min brist på neutralitet i detta fall, jag tycker inte om sv flug).
Dock har jag inte hört talas om att mesar försöker ta en holk ifrån en sv flug eller bygger sitt bo ovanpå någon annans. De är liksom nöjda med sin holk och försvarar bara den, medan svartvita flugsnapparen attackerar allt som rör sig, t.ex. brukar den aggressivt störtdyka mot grå flugsnappare som råkar sitta på fel ställe, de är ju inte ens intresserade av holken.
PeterDeleter
Varför tycker du inte om flugsnappare?

Vi hade en förra året som sjöng så fint efter en hona. Han hade hittat en av våra lediga holkar och jiddrade på i nästan två veckor utan någon hona kom och till slut gav han upp, stackaren.
Myosotis
Jag tycker inte om svartvita flugsnappare. Grå flugsnappare gillar jag verkligen!
PeterDeleter
Why? Fattar nada och ingenting nu.....
Huggorm
Svartvita flugsnappare för mycket oväsen, det är därför Myosotis ogillar dom om jag inte minns fel
Orkidétjuven
Jag kan inte påminna mig att de för mycket oväsen? Nåväl.
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 31-03-2010, 04:42) *
Jag kan inte påminna mig att de för mycket oväsen? Nåväl.

Vill du jag ska skicka dem till dig? flirting.gif

Det är ju bara min personliga smak så det spelar väl ingen roll, jag skjuter dem inte eller så utan låter dem häcka i mina holkar. Men ja, huggorm har rätt, deras hemska hyit hyit gör mig galen, jag kan inte sova och de börjar tiiidigt på morgonen. Dessutom tycker jag synd om mesarna. Särskilt de åren man har fått svartmeshäckning i trädgården, de kan inte hävda sig för fem öre och jag blir ledsen om deras häckning spolieras och de flyttar när de får så mycket stryk, sen tar flugsnapparen en annan holk i alla fall wacko.gif Men visst, det är intressanta och vackra fåglar med ganska fin sång, och de har samma existensberättigande som alla andra.
Motti
Ja då får man ta och renover holkar fick några av en granne när han fällde sina träd,en har vi satt upp och sen har vi satt upp en Knipholk precis nere vid sjön .Just nu har vi en massa Grönsiskor här men dom häckar väl inte i holk ?Blåmesarna är ena små ettriga saker det ser man vid fågelmatarna andra fåglar håller sig undan dom.
Borstade av kattens dagbädd i går och det blev massor av hår i borsten (han är långhårig)det tog jag och band fast med ett snöre bredvid fågelmatarna för att mest se om de annvänder katthår till bobygge,och ja då de har redan varit där och sammlat in så katthår är dom inte misstänksamma imot alls rolleyes.gif Har man långhårig hund kan man binda fast det på ett träd det är jättebra bobyggarmaterial och varmt o mjukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon