Full version: Järnsparv
Bengt i Särö
Hej.
Nedanför fröatomaten bland andra fåglar och ekorar är det en ensam järnsparv enligt fågelboken.

Myosotis
Det är säkert rätt. Insektsätare egentligen, men de kommer tidigt och kan äta smulor under fågelbordet också, t.ex. rester efter talgbollar. Här satt en och sjöng nyss när jag gick genom trädgården. En av våra intressantaste fåglar.
Meriona
Har aldrig lagt märke till en sån. Men den som lever får se! smile.gif
Olle A
Nej, de är inte så lätta att lägga märke till om man inte känner till dem. Lätta att förväxla med t ex gråsparv eller gulsparv om man ser dem på lite håll. Tittar man närmare är dock det blygråa huvudet ganska typiskt. Här vid min matplats håller ett par stycken till sedan några dagar.

Olle
Orkidétjuven
Det är en järnsparv. Namnet är lite olyckligt eftersom den absolut inte är släkt med några sparvar. Järnsparven är en ganska ovanlig övervintrare i södra Sverige och den lever mest av små insekter, spindeldjur och liknande. Under vintern duger bär och små frön också. Smulade havregryn - gärna blandade med lite margarin och småriv från talgbollar tror jag kan passa att utfodra den med. Sprid ut maten under de buskar där den brukar ses säger SOF.

Finns förövrigt massor av dem på Nya Zeeland. Vill ni ha?
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 31-03-2010, 04:39) *
...Finns förövrigt massor av dem på Nya Zeeland. Vill ni ha?

Ja tack! bravo.gif Vi kan byta, jag skickar ner några svartvita flugsnappare. wink.gif Men allvarligt, är de införda också? no.gif

CITAT (Olle A @ 30-03-2010, 21:48) *
...Tittar man närmare är dock det blygråa huvudet ganska typiskt...

De väldigt vackra. På nära håll är det en av våra vackraste fåglar tycker jag. Ögat är otroligt.
anki/ronninge
hej

var tvungen att slå upp "järnsparv"
okänd fågel för mig
det vill säga har aldrig sett den!

kan rekommendera en bra fågelsida

http://www.birds.se/
Myosotis
Det är typiskt järnsparv att man nästan aldrig ser dem ordentligt. Jag är ju helt självlärd och det tog många år innan jag fattade, för järnsparven på mitt kassettband med fågelläten sjunger helt annorlunda, förmodligen en fransk fågel med helt annan dialekt. Jag kände till sången och kallade fågeln xy, såg ofta en skymt i toppen av en liten gran en dimmig morgon, men jag lyckades aldrig smyga nära nog. När jag väl lyckades var det en stor aha-upplevelse. Sen lärde jag mig kontaktlätet också (som inte fanns med på mitt band alls) och började inse hur vanlig den är. I september kryllar det av järnsparvar i varenda buske här. Hörde en överflygande järnsparv på Røst (Lofoten) för ett antal år sedan, det var tydligen första fyndet där! Man missar mycket när man inte kan lockläten.
Olle A
Inte den bästa bilden, men dock ett försök.

[attachment=48604:J_rnsparv.jpg]

Olle
zaaritha
Har sett den! Visste att den var "ovanlig"
Men; det är ca två år se´n!
Så--nu är den tydligen inte här---längre.
Orkidétjuven
CITAT (Myosotis @ 31-03-2010, 07:57) *
Ja tack! bravo.gif Vi kan byta, jag skickar ner några svartvita flugsnappare. wink.gif Men allvarligt, är de införda också? no.gif

Haha, nej tack Myosotis, vi har redan för mycket olika introduceringar som du kanske vet. Jupp, de är också införda. Hela listan ser typ ut såhär, nu orkar jag inte översätta alla så är ni nyfiken så fråga. tongue.gif

Australian magpie
Blackbird
Black swan
Bobwhite quail
Brown quail

California quail
Canada goose
Chaffinch
Chukor
Cirl bunting
Crimson rosella
Domestic chickens

Dunnock

Eastern rosella

Goldfinch
Greenfinch

House sparrow

Kookaburra

Little owl

Malay spotted dove
Mallard duck
Mute swan
Mynah

Peafowl
Pheasant

Rainbow lorikeet
Redpoll
Rock pigeon
Rook

Skylark
Song thrush
Starling
Sulphur–crested cockatoo

Wild turkey

Yellowhammer
Myosotis
Finns det förvildade tamhöns i skogen alltså? (Jag har ett synnerligen tamt exemplar i knät just nu)
Gossen Ruda
Järnsparven är en lustig tillbakadragen krabat. Jag ser den ofta på våren som en flygande gråbrun mus, den flyger alltid lågt. Sen försvinner den men finns ändå för jag ser den knappt men jag har hittat bon ibland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon