|
Eftersom det finns så många med bra kunskap inom dom flesta områden här så hoppas jag någon kan svara på min fråga. Vi tänker oss att jag säljer en bostadsrätt, som kommer inbringa ca 150,000 kr mer än vad jag gav för den, för att i en övergångsperiod bo i hyreslägenhet. Som jag förstått det då så behöver man inte betala reavinstbeskattning i samband med försäljningen. Stämmer detta? Om det gör det, vad heter detta man ska begära då? Och hur lång tid har jag på mig att köpa en ny bostadsrätt? Är tacksam för all info som kan vara bra att ha i samband med det här. Tack på förhand.
Aqvakul
30-03-2010, 06:31
Tack Aqvakul. Om jag säljer bostadsrätten i år så har jag alltså hela nästa år på mig att köpa en ny? Och när jag gjort det så räknas det ut om det blir nån reavinstskatt eller inte?
Aqvakul
30-03-2010, 06:56
Reavinsten beräknas på överskottet mellan försäljningspris och inköpspris på den lägenhet du säljer. Om du inte vill betala reavinstskatt nu, så kan du begära uppskov (gäller ej fritidsboende). Du måste då köpa en ersättningsbostad senast under nästföljande år. För att få helt uppskov så måste ersättningsbostaden vara minst lika dyr som försäljningspriset på den bostad du sålde. För den skatt du fått uppskov med betalar du en slags avgift/ränta till staten. Du kan välja att betala in skatten när du vill och därmed slippa uppskovsavgiften.
mkt enklare lösning! [attachment=48515:skatteverket.gif]
Aqvakul
31-03-2010, 09:36
CITAT (Ralf @ 31-03-2010, 10:36)  mkt enklare lösning! [attachment=48515:skatteverket.gif]
CurlySue
01-04-2010, 09:15
räkna med att 50% av vinsten går till skatt. Det är det faktum som blir för oss när vi sålt vår bostadsrätt. Vid dyrare bostad som du köper kan du få uppskov med reavinsten tills du säljer, om du köper en billigare bostad kan du också få uppskov, men inte med lika mycket.
Aqvakul
01-04-2010, 09:29
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 10:15)  räkna med att 50% av vinsten går till skatt. Det är det faktum som blir för oss när vi sålt vår bostadsrätt. skatten på reavinst är 22 %
CurlySue
01-04-2010, 09:58
AQ: nej så enkelt är det inte! Är du skattejurist??! Har märkt att du ofta uttalar dig om saker du inte har en aning om, eller bara googlat fram svaret. Då är det faktiskt bättre att hålla tyst !!
Står själv bokstavligen mitt uppe i en sådan affär och har pratat med skatteverket, mäklaren sa 22%, men den faktiska skatten som förr eller senare ska in är ca 50%.
Mitt råd: Ring skatteverket och ge dem alla siffror, så kan de hjälpa till att räkna. Så slipper du få samma obehagliga överaskning som vi fick.
Aqvakul
01-04-2010, 10:02
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 10:58)  AQ: nej så enkelt är det inte! Är du skattejurist??! Har märkt att du ofta uttalar dig om saker du inte har en aning om, eller bara googlat fram svaret. Då är det faktiskt bättre att hålla tyst !!
Står själv bokstavligen mitt uppe i en sådan affär och har pratat med skatteverket, mäklaren sa 22%, men den faktiska skatten som förr eller senare ska in är ca 50%.
Mitt råd: Ring skatteverket och ge dem alla siffror, så kan de hjälpa till att räkna. Så slipper du få samma obehagliga överaskning som vi fick. Nej jag är inte skattejurist men jag undervisar i Rättskunskap, och har gjort ett antal fastighetsaffärer och dessutom hjälpt mina barn. Håller fast vid att reavinsttskatten är 22 %. Det är din sak att visa att jag och skattemyndigheterna har har fel. Dessutom är det ganska otrevliga anklagelser du riktar mot mig. Tyvärr har du nog fått även det om bakfoten..
CurlySue
01-04-2010, 10:13
hehe... det är ju skattemyndigheten som har gett mig siffrorna... behöver farbror glasögon? Står fast vid min åsikt om dig. Håll snattran om du inte vet vad du pratar om.
Aqvakul
01-04-2010, 10:22
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 11:13)  hehe... det är ju skattemyndigheten som har gett mig siffrorna... behöver farbror glasögon? Står fast vid min åsikt om dig. Håll snattran om du inte vet vad du pratar om. Förstår inte varför du dels kastar dig in i den här tråden utan att presentera några fakta, dels gör hätska personliga angrepp... Hoppas du förstår det själv...
CurlySue
01-04-2010, 10:33
därför att jag om och om igen får läsa dina puckade svar som du bara googlat fram och inte har någon egen erfarenhet av eller är uppdaterad med vad som FAKTISKT gäller just nu, idag. Inte för 20 år sedan. Googla kan vem som helst göra...och de har de flesta redan gjort innan de ställer frågan här. bara för att man sprutar ut som inlägg som en gödselspridare, betyder inte det att de är något bra. hur många kvalitativa inlägg har du skrivit AQ? räkna själv över 55.000 inlägg  på 30 månader...säg att du är inloggad 12 timmar per dag, varje dag, året om.... då skriver du 6 inlägg i timmen  ... Scary... har du inget jobb att sköta?
Aqvakul
01-04-2010, 10:39
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 11:33)  därför att jag om och om igen får läsa dina puckade svar som du bara googlat fram och inte har någon egen erfarenhet av eller är uppdaterad med vad som FAKTISKT gäller just nu, idag. Inte för 20 år sedan. Googla kan vem som helst göra...och de har de flesta redan gjort innan de ställer frågan här. bara för att man sprutar ut som inlägg som en gödselspridare, betyder inte det att de är något bra. hur många kvalitativa inlägg har du skrivit AQ? räkna själv över 55.000 inlägg  på 30 månader...säg att du är inloggad 12 timmar per dag, varje dag, året om.... då skriver du 6 inlägg i timmen  ... Scary... har du inget jobb att sköta? Du vill alltså inte förklara varför just du ska betala 50 % i reavinstskatt?
AQ jag såg i en annan tråd att du googlat dig fram till svaret och att det var nästan totalt fel. Jag valde ändå att inte svara dig, jag kände att det skulle inte vara nån ide, precis som det är här...
CurlySue
01-04-2010, 10:50
vet inte varför, mäklaren kan inte förklara varför, men skattemyndigheten har hjälpt oss att räkna ut det så.
Aqvakul
01-04-2010, 10:57
CITAT (Ralf @ 01-04-2010, 11:46)  AQ jag såg i en annan tråd att du googlat dig fram till svaret och att det var nästan totalt fel. Jag valde ändå att inte svara dig, jag kände att det skulle inte vara nån ide, precis som det är här... Om det var fel, så hade det varit bättre om du påpekat det.. Ofta har jag en ganska bestämd uppfattning om vilka fakta som gäller, ofta väljer jag ändå att kolla upp det. Jag vet att många reagerar på att jag skriver många inlägg, men de flesta är korta och av social karaktär. Däremot lägger jag ner ganska mycket tid på de 5 - 10 procenten mer faktainriktade och diskuterande inläggen. Vad gäller just denna tråden, så bad Rose mig att leta upp Skatteverkets regler, vilket jag gjorde. Sen bad hon mig om hjälp med tolkningen. Sen kommer Sarah och lämnar en uppgift som jag uppfattar som klart felaktig och vilseledande. Jag rättar den och får sen skit för det. Om nu jag helt har missuppfattat skattereglerna för 2009.års taxering så är det ytterst allvarligt, då både min dotter och min mor ska deklarera försäljningar. Jag är fortfarande övertygad om att 22 % gäller (för oäkta bostadsrättsförening - 30 %), men är som alltid öppen för fakta.
Myosotis
01-04-2010, 11:03
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 11:33)  ...bara för att man sprutar ut som inlägg som en gödselspridare, betyder inte det att de är något bra. hur många kvalitativa inlägg har du skrivit AQ? räkna själv över 55.000 inlägg  på 30 månader...säg att du är inloggad 12 timmar per dag, varje dag, året om.... då skriver du 6 inlägg i timmen  ... Scary... har du inget jobb att sköta?  Jag kan inte bedöma vem som har rätt här och visst, vet man inte ska man säga "jag tror", inte "jag vet" eller så kan man hålla tyst, men att kalla någon för "gödselspridare" är elakt. Antalet inlägg har väl inget med kvalitén att göra, det är väl upp till var och en om man vill skriva 100 inlägg i ordassocieringstråden varje timme och däremellan några kloka svar i andra trådar.
Tack igen för svar. Dock fick jag redan den 30:e svar på dom frågor jag har i det här läget. Ha en trevlig påsk.
Aqvakul
01-04-2010, 11:20
CITAT (Rose @ 01-04-2010, 12:19)  Tack igen för svar. Dock fick jag redan den 30:e svar på dom frågor jag har i det här läget. Ha en trevlig påsk. detsamma..
Har precis sålt en lägenhet för 495.000:- som köptes för 340.000:-. Vinst 155.000:-. dessutom ska ett gammalt uppskov föras in till vinsten med 81.000:-. Vinsten som skatten ska räknas ut på är alltså 236.000:-. Enligt skatteverket blir reavinstskatten 51.920:-. Alltså mer än 22% på själva vinsten på lägenheten, men det beror på att det läggs på ett gammalt uppskov. Skulle den inte finnas skulle skatten istället blivit 34.100:- =22%.
Kanske är samma sak i CurlySues fall? Att det förs på ett uppskov på vinstbeloppet. Vinstskatten är faktiskt inte 50%. Den är 22%.
CurlySue
01-04-2010, 11:21
CITAT (Ralf @ 01-04-2010, 11:46)  AQ jag såg i en annan tråd att du googlat dig fram till svaret och att det var nästan totalt fel. Jag valde ändå att inte svara dig, jag kände att det skulle inte vara nån ide, precis som det är här... du har helt rätt.. oftast orkar man inte ens kommentera...
Aqvakul
01-04-2010, 11:25
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 12:21)  du har helt rätt.. oftast orkar man inte ens kommentera... Nu är du faktiskt helt osaklig... Om skatteverket anser att du ska betala 50 % i reavinstskatt, så skulle jag ta kontakt med en skattejurist... CITAT Om du sålde bostaden den 1 januari 2008 eller senare beskattas 22/30 av vinsten med en skatt på 30 procent. Det motsvarar 22 procent i skatt på hela vinsten. direkt från Skatteverkets hemsida...
CITAT (Aqvakul @ 01-04-2010, 11:57)  Om det var fel, så hade det varit bättre om du påpekat det.. Ofta har jag en ganska bestämd uppfattning om vilka fakta som gäller, ofta väljer jag ändå att kolla upp det. ja du har en bestämd uppfattning, även om ämnen du inte behärskar... därför får det vara så.... Tror inte alls du hade nån uppfattning, eller så hade du en grovt felaktig uppfattning och hittade ett annat felaktigt svar som verifierade din bestämmda uppfattning ? Nej sanningen är nog att du googlade o trodde på det du fann.. Nu kommer i alla fall ditt felaktiga svar från odla.nu upp som nr tre på google.
Aqvakul
01-04-2010, 11:59
CITAT (Ralf @ 01-04-2010, 12:41)  ja du har en bestämd uppfattning, även om ämnen du inte behärskar... därför får det vara så....
Tror inte alls du hade nån uppfattning, eller så hade du en grovt felaktig uppfattning och hittade ett annat felaktigt svar som verifierade din bestämmda uppfattning ? Nej sanningen är nog att du googlade o trodde på det du fann.. Nu kommer i alla fall ditt felaktiga svar från odla.nu upp som nr tre på google. Känns lite OT att diskutera detta här , men jag förstår fortfarande inte varför du inte berättar exakt vad du är ute efter och så rättar vi till det...
Aqvakul
01-04-2010, 13:23
CITAT (Anma @ 01-04-2010, 12:21)  Har precis sålt en lägenhet för 495.000:- som köptes för 340.000:-. Vinst 155.000:-. dessutom ska ett gammalt uppskov föras in till vinsten med 81.000:-. Vinsten som skatten ska räknas ut på är alltså 236.000:-. Enligt skatteverket blir reavinstskatten 51.920:-. Alltså mer än 22% på själva vinsten på lägenheten, men det beror på att det läggs på ett gammalt uppskov. Skulle den inte finnas skulle skatten istället blivit 34.100:- =22%.
Kanske är samma sak i CurlySues fall? Att det förs på ett uppskov på vinstbeloppet. Vinstskatten är faktiskt inte 50%. Den är 22%. Den tanken har också infunnit sig hos mig, men CurlySue vill inte diskutera detta utan verkar mer intresserad av att kasta skit på "gödselspridaren"..
CITAT (Anma @ 01-04-2010, 11:21)  Har precis sålt en lägenhet för 495.000:- som köptes för 340.000:-. Vinst 155.000:-. dessutom ska ett gammalt uppskov föras in till vinsten med 81.000:-. Vinsten som skatten ska räknas ut på är alltså 236.000:-. Enligt skatteverket blir reavinstskatten 51.920:-. Alltså mer än 22% på själva vinsten på lägenheten, men det beror på att det läggs på ett gammalt uppskov. Skulle den inte finnas skulle skatten istället blivit 34.100:- =22%.
Kanske är samma sak i CurlySues fall? Att det förs på ett uppskov på vinstbeloppet. Vinstskatten är faktiskt inte 50%. Den är 22%. Håller med Anma, det måste vara något mer som förts på. Vi sålde en lägenhet i höstas och har betalat drygt 1,4 i skatt och det var prick 22%.
CurlySue
01-04-2010, 19:16
Nu är jag hemma och har tillgång till alla siffror, vi har ingen vinst sedan tidigare som ska föras in. Vi har sålt en bostadsrätt och gått 1,4 milj i vinst. Vid samtal med mäklaren så sa de räkna med 22 % vinstskatt. Jippie tänkte vi, fantastiskt...då har vi råd att renovera huset vi köpte för 3,2 miljoner, samt betala av mer än 10% direkt. MEN....hur vi än räknade så stämde inte siffrorna som mäklaren gav oss... (urusel mäklare), banken visste inte alls. Mäklaren försökte räkna igen..med sitt tjusiga datorprogram, men han kunde inte förklara hur han fick fram de olika siffrorna... Nu började jag och maken bli rejält oroliga. Vi försökte räkna själva med hjälp av skatteverkets broschyr...och det var inte enkelt. 22 st 30 delar av vinsten ska beskattas med 22 %. det skulle då bli ca 250 000 kr som vinstskatten blir..och av den kanske man kan få uppskov med litegrann. Men den summan stämde inte alls med mäklarens siffor. Tillslut så satte jag mig i 1 timmes telefonkö till skatteverket, och bad om hjälp. Efter 1 timmes samtal med en tjej där som fick alla våra mycket exakta siffror..så kom hon fram till att vi kan inte få uppskov med hela vinstskatten efter som vi köper en billigare bostad än vad vi sålde för. Har ingen aning om Hur hon räknade, men hon kom fram till att vi måste betala in 212 000 kr, men kan få uppskov med 490 000 kr som kan skjutas upp. Vi tycker fortfarande att det är helt sjuka siffror ..och undrar om det verkligen kan stämma.... till historien hör även en otroligt okunnig banktjej på Nordea..som först sa att vi skulle betala tillbaka 387 000 kr till banken på våra lån (som var på 3,4 milj), tänkte att det var rätt lite pengar, maken sa att det kan ju inte stämma...då kommer ju huset vara belånat till nästan 100%.. Så jag ringde henne igen och frågade väldigt tydligt om summan kunde stämma, Jodå...det stämde sa hon . Vi skrev på avtal för huset och sålde lägenheten. Då vid det tredje samtalet...så var siffrorna helt annorlunda.... nu var det 912 000 kr som skulle betalas tillbaka.... Paniken var total.... alla våra kalkyler med renovering av huset föll i marken.... Vi har haft extrem otur med val av mäklare och banktjej. Och självklart ska vi ta en tur till med skatteverket...men för att ta det säkra för det osäkra så räknar vi med att de siffror vi fick av skatteverket verkligen stämmer. Dessutom så är det så enl. skatteverket att på husets inköpspris på 3,2 så får vi lägga på 50´ för lagfarten + 50´pantbrevskostnad + de stora renoveringar vi kommer genomföra ca 300´kr. Har en kunnig person i bekantskapskretsen som har viss erfarenhet av sånt här, men inte ens han kunde få fram det ordentligt. Så, det jag egentligen menar med min roman ovan är att räkna, räkna, räkna..och ta hjälp av skatteverket så att du får riktiga siffror, så att du inte åker på ett rejält bakslag, få en riktigt bra bankman som kan hålla skillnad på 3 olika banklån, och inte ger dig ett topplån på 850 000 kr som ska betalas av på 15 år, istället för det korrekta som är 425 000 kr, som jag själv räknade ut och meddelade henne. Bara det blev en skillnad på 2500 kr i månadsutgifter. Ledsen AQ om jag högg huvudet av dig...men är totalt allergisk mot råd som inte stämmer eller kanske stämmer... det är för mycket pengar på spel. Och jag blir så förbannad på mäklare och bankfolk som inte fattar att siffrorna i deras kalkylblad är riktiga pengar för oss vanliga...och man kan inte bara säga Opps! jag skrev visst fel siffra i fel kolumn.
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 20:16)  Tillslut så satte jag mig i 1 timmes telefonkö till skatteverket, och bad om hjälp. Efter 1 timmes samtal med en tjej där som fick alla våra mycket exakta siffror..så kom hon fram till att vi kan inte få uppskov med hela vinstskatten efter som vi köper en billigare bostad än vad vi sålde för.
Har ingen aning om Hur hon räknade, men hon kom fram till att vi måste betala in 212 000 kr, men kan få uppskov med 490 000 kr som kan skjutas upp. Men alltså, utan avdrag, mäklararvorden, reparationer med mera är vinstskatten 308000:- på 1,4 miljoner om man räknar på 22%. Ni ska nu betala 212000:-, hur får du det till över 50%? 50% skulle innebära 700.000:- i skatt ju. 490.000:- i uppskov betyder inte att ni skjuter upp 490.000:- i skatt, utan ni skjuter upp så mycket vinst, alltså vinst som beskattas när huset säljs. Skatten som ni då måste betala blir 22% av 490.000:-, alltså 107800:- + räntan som regeringen lagt på uppskov som ni kommer att betala årligen via skattesedeln. I denna uträkning jag gjort är något som inte stämmer, för totala skatten kommer med dessa siffror landa på 319.800:- istället för 308.000:-, men det är närpå rätt i varje fall. Det verkar som att du har missförstått vissa siffror. Be skatteverket eller någon som kan detta räkna ut allt med exakta siffror till dig och förklara vad siffrorna betyder också. Till exempel att ett uppskov på 490.000:- inte betyder att ni skjuter upp 490.000:- i skatt att betala. Hoppas ni får detta utrett och att ni i slutändan får råd att renovera. Aq har alltså rätt i sina råd.
Aqvakul
01-04-2010, 21:26
CITAT (CurlySue @ 01-04-2010, 20:16)  Ledsen AQ om jag högg huvudet av dig...men är totalt allergisk mot råd som inte stämmer eller kanske stämmer... det är för mycket pengar på spel.  Accepterar ursäkten - förstår att du varit extremt pressad..
CITAT (Aqvakul @ 01-04-2010, 22:26)  Accepterar ursäkten - förstår att du varit extremt pressad..  Storsint av dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|