fjonke
Till min lycka så ska kompisen gräva upp sina vinbärsbuskar för han har tröttnat på dem. Så jag ska sätta dom i min trädgård och skörda goda bär för saft och gele tänkte jag.

Nu till frågan,är det stora förgrenade rötter på dessa buskar tro? Undrar väl egentligen om dom är svåra att få upp med roten och om det är ngt särskilt jag ska tänka på när jag gräver upp dom?
Aqvakul
Hur mycket rötter det är, beror på hur stora/gamla de är. Om du inte får med så mycket rötter, så kommer de att klara sig ändå. Skär ner äldre grenar ända nere vid basen och vattna ordentligt!
fjonke
Tack så mycket för ditt svar. Ska vara noga med att vattna.
Bassam
Hej
Jordklump ska bli stora som krona omkrets, du ska märka cirkel på marken likadana som krona cirkel sen du kan gräva på det här sättet 90 % av sugrötter kommer med dig .
H:Bassam

Harvey
Men vinbärsbuskar har ju jättesmå smidiga rötter. Lätta att flytta och gräva ner igen.
fjonke
Tackar så mycket för era svar. Verkar ju onekligen ganska enkelt att flytta dessa.
Pauline/Sthlm
Flyttade meterstor sv-vinbärsbuske i förfjol höstas, blev i mitt tycke snål jordklump (snarare i 40x50cm-trakten) men busken lever och har hälsan. Inte världens största skörd i fjol kanske men tror på mer i år.
Du lär sannolikt inte heller ha något problem så länge du får med en klump. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon