|
Myosotis
30-03-2010, 08:11
Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med den här. Kan man bestämma en ros efter en bild bara så där? Den är fotad i Bosjöklosters trädgård. Blommorna var rätt stora.  Vad heter den?
skogstroll
30-03-2010, 08:18
fin var den i alla fall  du kanske kan maila dem o fråga med en bild så vet du ju säkert! info@bosjokloster.se
Myosotis
30-03-2010, 08:29
Ja det var ju också en idé! Men jag ska se om någon här vet, man brukar kunna få svar på det mesta på odla.
Jag är ganska säker på att det är en Austin-ros, för de har många Austin-rosor på Bosjökloster. Jag var där för två år sedan, men minns inte exakt vilka sorter de hade. Kan det vara Golden Celebration?
Myosotis
30-03-2010, 09:55
Det låter faktiskt bekant så det skulle det kunna vara.  Jag läste ju på skylten men glömde skriva upp namnet.
Kanske Crown Princess Margareta/Austinros   Blir ganska så stor 1.5 - 2 m och tuff zon 4 - 5, doftar starkt och fruktigt Blommorna ljusnar när dom blommat ett tag, stora klasar av blommor. annars  Golden Celebration, blir ca 1.5 m, guldgul, fruktig doft  Charles Austin, blir ca 1.5 m, aprikosgul, fruktig doft
Myosotis
30-03-2010, 15:53
Nej Charles tror jag inte, den var mer orange, inte alls så aprikosfärgad. Men Crown Princess Margareta skulle det kunna vara. Den doftade starkt och var väldigt stor, inte så hög kanske men stor åt alla sidor liksom. Att de äldre blommorna ljusnar kan också stämma, här är en bild till:  Svårt att skilja från Golden Celebration. Vad klarar Golden Celebration för zon? Tack så jättemycket för hjälpen, det är fantastiskt vilken kunskap det finns här.
För mer foto leta på www.helpmefind.com eller Roslistan !
Golden Celebration, zon 3. En skillnad kan vara att C.P.Margareta kan få fler blommor på årsskotten, 15 - 30 blommor. På min översta bild ser man att de yttersta kronbladen är stora och de inre små, detta enligt LÅG/Rosbibeln. Man skulle behöva lägga blommorna intill varandra, det är inte lätt.
Myosotis
31-03-2010, 07:05
Tack snälla för tipsen!
Jag uppfattar Crown Princess Margareta som mer tättpackad (lite "plattare", mer som avhuggen) än Golden Celebration och att det ofta blir ett kryss i mitten. Färgen är också olika, men på din första bild tycker jag att det ser ut som GC, på den sista som CPM
Myosotis
31-03-2010, 08:28
Jaha det gjorde det ju inte lättare. Ska jag kanske ta bort en bild igen? Själv tror jag mer på Crown Princess Margareta om jag går på magkänsla.
strandskatan
31-03-2010, 09:09
Tror på Golden celebration, i alla fall är den på pricken lik min. Jag har CPM också, den tror jag inte det är. Letade efter bild på min GC men hittar den tyvärr inte (tyvärr är mina foton bara ordnade efter datum, en enda röra alltså).
Myosotis
31-03-2010, 09:17
Men om du har båda så är det ju ett tungt argument, du borde ju känna igen dem! Tack!
En bild till från mitt album  Golden Celebration ( knopparna ser ganska runda ut ) Här i min zon är G. Celebration alltid mindre, den har inte C.P Margretas växtkraft som kan bli en lägre klätterros även hos mig i zon 3 - 4 också en skillnad.
strandskatan
31-03-2010, 15:35
Ojdå, jag hade inte tittat på den andra bilden, nu är jag tveksam. GC drar mer åt sämskskinn än orange tycker jag, och kronbladen är tjockare än på CPM, inte alls "genomskinliga". Jag håller med dig Kajsa, CPM är mycket tåligare även i zon 1, GC verkar kinkig och klen i jämförelse. Jag skulle aldrig kaffa en till (och inte en ny om den dör).
Myosotis
01-04-2010, 08:40
Inte så kul med en kinkig och klen ros, jag bor i zon 3 och är inte alls bra på det här med rosor. Jättebra att få reda på sånt!
Kajsa, knopparna på din bild är så röda, det var de inte på "min" ros. Kan det variera?
Det kan variera, båda C. P Margareta och Golden Celebration kan ha orangeröda knoppar som går mot gult.
det syns på din översta bild om du tittar noga
Myosotis
02-04-2010, 07:29
Ja lite grann. Men om det varierar är det ändå inte mycket att gå efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|