Hej,
Jag är något av en nybörjare på att odla i pallkragar, gjorde min första odlingssäsong förra året, och undrar nu när tiden för att så närmar sig om jag bör vända ner lite gödsel innan sådd eller om det finns kvar tillräckligt med näring i jorden från förra året? Jag använde mig då av en blandning av planteringsjord och kogödsel (nästan 40%).
Hej
du kan vända ner lite gödsel men när de gro under våren kan du ge dom mera kompost eller kogödsel.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2010, 15:41
du måste tillsätta rejält med gödning i år kogödseln på påse räcker knappt i en såsong även om man blandar ner 100% kogödsel i pallkragarna, de flesta grönsaker kräver även mera gödning än bara grundgödningen speciellt sånt som kålväxter så man måste ofta gödsla fler gånger per säsong. Allt du tar bort (skörd) måste du ersätta i form av gödning.
Tack för svaren, då ska jag skaffa några säckar gödsel även denna vår! Finns det föresten nån form av gödning som är speciellt bra eller dåligt vid odling i pallkragar, funkar tex hönsgödsel? Det kanske är en dum fråga men jag vill ju lyckas så bra som möjligt med sådd och skörd i år...
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2010, 19:08
Hönsgödsel funkar bra man bör dock komma ihåg att det är starkare än kogödsel, så man behöver inte vräka på. Många grösaker som behöver flera doser gödning under säsongen kan även vattnas med hönsgödselvatten = man lägger hönsgödsel i vatten som får dra något dygn och vattnet som blir kan man späda ut ca 10ggr och vattna med.
Annat som bidrar med gödning är att täcka jorden runt grönsakerna med några cm gräsklipp (ej ända upp mot stammen på grönsaken) det bidrar med näring, mull och ett skydd mot avdunstning, vattning med nässelvatten etc.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-03-2010, 20:08)

Hönsgödsel funkar bra man bör dock komma ihåg att det är starkare än kogödsel, så man behöver inte vräka på. Många grösaker som behöver flera doser gödning under säsongen kan även vattnas med hönsgödselvatten = man lägger hönsgödsel i vatten som får dra något dygn och vattnet som blir kan man späda ut ca 10ggr och vattna med.
Annat som bidrar med gödning är att täcka jorden runt grönsakerna med några cm gräsklipp (ej ända upp mot stammen på grönsaken) det bidrar med näring, mull och ett skydd mot avdunstning, vattning med nässelvatten etc.
Vad med varmkompostinnehållet. Är ju koncenterat, kan man vända ner det direkt i pallkragarna och i så fall i vilket koncentration?
Hej
Varmkompost innehållet beror på vilka material lägga man i komposten.
H:Bassam
Ingegerd.F
14-04-2010, 14:40
Är det någon som använder Crysan? Kan man blanda det också i vatten och gödsla med. En trädgårdsmästar gubbe sa att det är det bästa och det kan användas till allt. Någon som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.