Mahrie
Jag var och köpte hem några påsar kogödsel.
Normalt luktar ju sådan komposterad gödsel gott och jordigt liksom.
Denna luktade inget vidare och när jag öppnade den, hade den börjat mögla på några ställen, dvs vita partier i gödseln.

Det är väl bara att lämna tillbaka eller, för visst kan man få dålig gödsel om det har varit fuktigt i påsen etc?
Fler som fått dålig gödsel?
För det är inte så trevligt att slänga ut dålig gödsel i rabatterna och trädgårdslanden väl?
Eller funkar det?

Den andra påsen var helt ok, så jag ska kolla igenom de andra 3 påsarna nu också.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte om det är rätt eller fel, eller om det funkar eller ej. men jag har använt kogödsel-på-påse som var likadan som din, och det hände inget negativt vad jag vet.
Bassam
Hej
Du ska tillbaka dom till affären snabb som möjligt och använde inte dom.
H:Bassam
rosita
Det är ofta jordpåsar från förra året som det blir så här med. Ofta står ju påsarna utomhus och blir våta och fryser och tinar till och från uinder vintern. Jag har också råkat ut för detta ibland och man kan ju undra hur mycket av näringen som är kvar i påsen året efter. dunno.gif
theseraphim
Av erfarenhet så spelar det ingen roll, så länge det finns organiskt material i gödseln så ruttnar detta och det kan förekomma mögelsvamp men detta är inget onaturligt utan sker även i det naturliga komposteringsbiten. Har själv gjord det och jag märkte ingen skillnad
Pauline/Sthlm
Skulle inte heller bry mig. Har tung lera här så all mull är bra mull. Möglet har inte ställt till med något hittills, torkar/sprids.
ingrid fuxwall
Har en känsla av att det som säljs redan nu är rester från förra året och själv har jag köpt jord - dyr sort som haft små hål och fått i sig en massa vatten och som fortfarande ligger ute och vem vet vad som händer i påsen?

Sedan har jag en känsla av att kossa på påse mest är torv, hoppas jag har fel
theseraphim
Jorden som säljs nu är i regel fjolårets "skörd" speciellt trädgårdsjordar då tillverkarna dundrar upp reservlager på hösten som ska hålla till en bit in på våren. Blomjord och dylikt brukar produceras året runt då den sälj just året runt. Butikerna brukar också ha jord kvar från förra säsongen och man måste sälja det först innan man köper in nytt. Så länge påsarna är hela så är det ingen fara.
Mahrie
Njaa, påsarna är ju inte helt hela, det finns "lufthål" uppe i kanten.
Förmodligen så har det väl regnat/snöat in där..

Kollade resten av påsarna igår och 2 var dåliga medans de andra 3 var så som de brukar, dvs luktade bra.

Jag kommer nog ändå att lämna tillbaka de två, eftersom de luktar så äckligt så man knappt vill ta i dem, ännu mindre vill jag sitta och luckra ner det i rabatterna.
Det finns ju en anledning till att man köper komposterad på påse liksom wink.gif

Kobajset från stallet luktade ju t.o.m bättre än detta..smile.gif

Tack för era svar, roligt att höra olika synpunkter på det!
Piccante
CITAT (Mahrie @ 31-03-2010, 13:30) *
Njaa, påsarna är ju inte helt hela, det finns "lufthål" uppe i kanten.
Förmodligen så har det väl regnat/snöat in där..

Kollade resten av påsarna igår och 2 var dåliga medans de andra 3 var så som de brukar, dvs luktade bra.

Jag kommer nog ändå att lämna tillbaka de två, eftersom de luktar så äckligt så man knappt vill ta i dem, ännu mindre vill jag sitta och luckra ner det i rabatterna.
Det finns ju en anledning till att man köper komposterad på påse liksom wink.gif

Kobajset från stallet luktade ju t.o.m bättre än detta..smile.gif

Tack för era svar, roligt att höra olika synpunkter på det!

Om du låter påsarna ligga torrt tex i garaget så kommer snart möglet försvinna och lukten med. Det påverkar inte kvaliten på något sätt på gödseln.
Peztis
Fast om det luktar såååå äckligt hade jag också förskt byta. De man köper av har också rätt att veta hur produkter kan bete sig....
theseraphim
kobajs=bajs från kossa och du är förvånad över stanken:-)
Sollan A
CITAT (theseraphim @ 31-03-2010, 21:56) *
kobajs=bajs från kossa och du är förvånad över stanken:-)

Påskossa luktar inte särskilt mycket koskit, den är ju komposterad....
theseraphim
komposerad till viss del men den innehåller fortfarande några % bajs
Sollan A
Ja visst, men lukta illa ska det ju inte göra. Det brukar lukta mustigt (i min näsa gott)... wink.gif
theseraphim
Som sagt så innehåller den fortfarande koavföring som för det mesta är komposterad men hos fabrikatörerna lägger man allt material i stora högar där det sedan får förmultna, sedan kommer en stor hjullastare och fyller sin skopa och kör det till packeteringsmaskinen där det förpackas i påsar i en rasande fart. Vad som händer ibland är att gödsel som inte hunnit kompostera lika mycket beblandas med den komposterade när man skopar runt det(en skopa i detta fall lyfter typ fem ton i taget) vilket ibland kan leda till att vissa påsar luktar mer färsk korumpa än vanligt. Sedan så läggs läggs påsarna på pall och pallen förvaras på stora plan där solen kommer åt och värmer upp påsarna och är det då en gnutta färsk baj i pösen så blir det en härlig fermentering som ger styrka och karaktär men en bismak av klöver....som Bengt Fritjofsson hade uttryckt det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon