Christina i Taxinge~
Tog mig ut en snabbis i trädgården idag.....det såg väldigt svartfryst ut.....*Suck* sad.gif
Och dessutom hade min New Dawn fått alla stammar helt "avgnagda"?? Kan det vara haren?!
Solen sken så intensivt så det var svårt att fotografera, men kanske kan nån bekräfta eller motsäga mig ang hareländet....och om det inte är haren, vad är det då?

[attachment=48482:DSCN6369.JPG]

I övrigt ser det för bedrövligt ut, jag blir snudd på ledsen......vatten, vatten, vatten. Ingen avrinning åt nåt håll och snö kvar som ska smälta! -cry-.gif

[attachment=48483:DSCN6373.JPG]

[attachment=48484:dscn6376.jpg]

[attachment=48485:dscn6375.jpg]

gulmåra
Jo, nog verkar det vara haren som kalasat. De av mina rosor som orkat hålla näsan över all snö och inte är så taggiga, ser ut så där..L'eveque, Lykkefund, De la Grifferaie och "Tunisien-rosen" är ordentligt avskalade och har haft harspår runt sig mest hela vintern. Poppius kommer jag inte fram till ännu och tur är väl det då den ska vara extra smaskig för harar...
Det som inte är gnagt är svart. Flora och stora delar av Ruga verkar svart ner till 20 cm -cry-.gif
Nästan alla rosor är fortfarande begravda i snö och jag oroar mig för alla nysatta gallicor. Försöker att inte tänka på sorkar som antagligen kalasat på ros-rötter nere vid vägen.

Det är inte roligt med översvämning! En annan rosgalning här i närheten fick förr efter en ordentlig vinter hela trädgården dränkt med flera dm djupt vatten! Vattnet stod ca en vecka för att sedan försvinna. Nästan alla rosor klarade sig dock. Står inte vattnet för länge brukar det ordna sig... Kanske en klen tröst unsure.gif

Jag minns i november att jag tänkte att nästa år i påsk, då ska jag vara igång med att göra resten av trädgårdslandet klart. Jo pyttsan!!
Kajsa
Har också en del skador av harar men mest på äppleträden, gjorde en akututryckning i vinter och satte runt plast skydd även på de äldre träden, efter ett inslag i TV om alla skador. Rosorna tror jag dom lämnat ifred, men snön ligger ännu på många ställen i trädgården så jag har inte sett allt än ?
Vatten, svarta rosor, harar vilken vinter !

Tröstekramar kram2.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon