Maj-Elén
30-03-2010, 17:32
Är det dags nu att beskära eller klippa ner risig lavendel eller är det för tidigt? Bor i zon 1. Majle
Alexander-VG-zon3
30-03-2010, 17:36
efter att frostrisken är förbi kan du klippa ner den.
Maj-Elén
30-03-2010, 17:54
Tack för svaret. I morse var det på 0:an, men det kan ju bli kallare än så, det är lite svårt att veta . De "berömda" järnnätterna är ju i maj-juni nån gång och så länge tänker jag inte vänta. Kanske det kan bli bra om jag klipper dem när björken har musöron? Så klipper jag samtidigt som jag klipper rosorna?
Jag hade tänkt göra fint till påsk men jag får väl tåla mig lite.
Alexander-VG-zon3
30-03-2010, 18:24
här kan man få en liten fingervisning om sista vårfrost.
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/vfrost1.jpghos dig i zon 1 skulle jag tror sista frostnatt är i april-maj. riset som är kvar på lavendeln ger lite skydd både mot sol/värma dagar och kalla nätter och frost. klipper du den förtidigt blir den ''naken'' och får öppna snittytor mot de sista påfrestningarna på vårvintern och våren. dock skulle man råka klippa förtidigt så brukar dom klarar sig ändå men risken finns där att det kan gå dåligt. jag har själv klipp lavendel tidigt som sedan dött.
men i mitten av april-början av maj kan du nog klippa den utan att det blir några problem du bor ju ändå milt.
pleximaster
31-03-2010, 06:27
Jag har haft lite problem med lavendel som jag klippt ner tidigt där den växer i lerjord, medan de klarat sig bra där jag har det sandigt. Vet inte om detta är vetenskapligt belagt men jag väntar med att klippa tills det kommit igång lite mer och är något varmare i marken. De gamla grenarna skyddar ju marken lite mot kylan också...
ps om det får börja slå små skott är det jättelätt att göra sticklingar av de man klipper ner. Bara ett tips!
mvh plexi
anki/ronninge
31-03-2010, 06:57
jag klipper ner dom 2 tredjedelar när jag ser att dom kommit igång! det brukar funka för mig..
CITAT (pleximaster @ 31-03-2010, 07:27)

Jag har haft lite problem med lavendel som jag klippt ner tidigt där den växer i lerjord, medan de klarat sig bra där jag har det sandigt. Vet inte om detta är vetenskapligt belagt men jag väntar med att klippa tills det kommit igång lite mer och är något varmare i marken. De gamla grenarna skyddar ju marken lite mot kylan också...
ps om det får börja slå små skott är det jättelätt att göra sticklingar av de man klipper ner. Bara ett tips!
mvh plexi
Jag klippte ner en lavendel väldigt hårt nu i veckan efter att ha sett en bild från "slottsträdgårdsmästaren" med hårt nerklippt lavendel bredvid en blommande krokus. Men det får väl ses som ett experiment. Mina andra lavendlar har jag inte rört än.
Aqvakul
31-03-2010, 08:41
Jag tror inte lavendel tar skada av att beskäras nu här i zon 1. Ev. problem som uppstår senare under våren beror snarare på vad som hänt under vintern (en kall vinter i lerjord mår ingen lavendel bra av) än som följder av ev. beskärning.
Smarterchild
31-03-2010, 21:48
Min lavendel är risig till 2/3 och bara 1/3 av toppen är alltså grön... Hur långt ner kan jag ta den egentligen? Planterde den förra våren, är så ful just nu att jag helst skulle egentligen vilja klippa ner den helt, men vågar inte riktigt... vill ju inte gå miste om blommningen.
Aqvakul
31-03-2010, 21:57
Beskär så du lämnar kvar en tredjedel ungefär.
Hej
För säkerhet kan du klippa hel 25 % av grenar och du kan klippa tvåtredjedel av kvar grenar .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.