HotLips
till min bestörtning har någon vänlig granne trimmat bort HELA min clematis i höstas, upptäckte det nu när snön smälter. det sticker bara upp 5 cm av stammen! Är det dags att köpa en ny eller vad kan plantan göra (den är några år gammal)
Åsa, mälardalen zon 2
Om jag inte minns fel brukar det väl rekommenderas att man klipper ner den sorten till 20cm höjd varje år runt mars så den är nog inte så himla känslig för klippning så jag skulle avvakta och se. Om den inte skjutit skott framåt midsommar kan det vara dags att titta efter någon ny.
Finn Klematis
CITAT (HotLips @ 30-03-2010, 20:29) *
till min bestörtning har någon vänlig granne trimmat bort HELA min clematis i höstas, upptäckte det nu när snön smälter. det sticker bara upp 5 cm av stammen! Är det dags att köpa en ny eller vad kan plantan göra (den är några år gammal)

Hej!

Vet Du om det är en Paul Farges eller en Vitalba?
Troligen inga problem. Är det en Paul Farges blommar
den i sommar. Är det Vitalba,kan det ta två år innan
den blommar.

Finn
strandskatan
Har du tittat efter självsådda plantor runt omkring? Min vitalba frösår sig ganska rikligt.
HotLips
Tack för svar, ska kolla i em. vad sorten heter. Plantor har jag inte sett. ska jag klippa ett rent klipp, toppen är väldigt fnasig efter trimmern.
Katten maja
jag skulle klippa rent för då är det mindre risk för att man får ner ohyra mm.
HotLips
Det är en "fargesis", hoppas den kommer igen rolleyes.gif
HotLips
två små skott 1 cm över marken syns nu. den lever iaf!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon