Tarok
Tyvärr så klippte jag inte gräset tillräckligt kort i höstas, och nu ligger långt dött gräs i vägen för det nya gräset, det går inte att kratta bort det utan att det friska gräset tar skada, kan man elda upp det gamla döda gräset eller dör även det friska gräset under då.

Uffe
theseraphim
största risken ligger i att du eldar upp andra saker, luntning är risky buisness! sedan kan det nog eventuellt skada gräset under då det har relativt grunt rotsystemet men jag tror det mest skulle bli fläckvis. Klipp ner skiten istället så blir det som vanligt igen.
ingrid fuxwall
Det är egentligen jättebra att elda gräs - det ger bra näring men för att man ska kunna elda måste det vara torrt och då har redan alla lökväxter börjart komma upp och de blir lite skadade av elden.

Har provat på att elda gräs en gång och höll på att starta skogsbrand så numera låter jag bli
lilla_tweety

Ser att vi har samma problem här, och tänkte prova om inte en vertikalskärare kan få med sig det döda gräset när marken o temperaturen är lite bättre.
greenspot
Hej.
Det är lite svårt att ge goda råd när man inte vet mer än så här men.
Är gräset som dött inte mer än att du kan köra gräsklipparen igenom det så gör det för du får inte mer näring genom att elda upp det utan riskerar att gör skada på "tillväxtpunkten" vilket omedelbart dödar plantan. Om det blir mycket gräsklipp så kratta bort det annars så klipp igen tills det finfördelas.
Det beror ju som sagt på om du har en normal bruksgräsmatta eller en golfgreen.
Vill du ha ytterligare råd kontakta mej gärna.
lennart@greenspot.se
www.greenspot.se
Lennart
Platinum
Jag skulle nog inte elda upp gräset. För nått år sedan var vi lata och skulle elda upp fjolårslöv med resultat att det blev en stor kal fläck på gräsmattan och det tog månader innan den återhämtade sig. Numera går jag över det som blivit kvar på hösten med gräsklippare med uppsamlare och myllar sedan ner det i kökslanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon