|
bella79
30-03-2010, 21:03
Hej! Jag funderar på att studera till trädgårdsmästare alt trädgårdsarbetare. Jag har några frågor ang det. Finns det fler ställen i Stockholm förutom i Säbyholm och Järna där man kan studera till trädgårdsmästare? Jag är intresserad av yrkesutbildningar. Vad har trädgårdsmästare/ trädgårdsarbetare för ingångslön? Finns det bara säsongsanställningar? Hur är det med semester? Är man arbetslös på vinterhalvåret?? Vad finns det för för- och nackdelar med yrket??
Tacksam för svar
theseraphim
30-03-2010, 22:32
Arbetsförhållandena är väldigt olika likaså lönen som jag uppfattat det beroende på hur mycket "trädgårdsmästare" man blir, den titeln verkar vem som helst få använda idag ungefär som florist(dvs du kan vara florist utan utbildning). Många jobbar inom handels dvs de jobbar på en plantskola eller gardencenter och utför jobb hemma hos kunder och jobbar därimellan på plats i butik. Om man bara jobbar med trädgårdsmästeriet blir det mer säsongsarbete. Semester fungerar som på alla andra ställen dvs beror på hur många procent du jobbar o dylikt men räkna med sen semester. Nackdelar är just det första jag skrev dvs att den gamla titeln trädgårdsmästare inte existerar i den formen längre utan det kan man kalla sig efter en distanskurs på nätet. Annan nackdel är jobb, i den här branschen är man alltid utsatt av billigare arbetare som utför "diversejobb" eftersom många gånger är det plånboken hos kunden som styr. Sista nackdelen är väl ibland kan man känna en brist på trygghet iaf hos de jag pratat med, de har säsongsjobb vilket gör det svårt för dem att ha en ordnad ekonomi däremot så tjänar de bra när säsongen är igång. Fördel är att få jobba med något du brinner för!
Överbölingen
30-03-2010, 23:43
Nu får jag nog på käften.
Men oavsett vad jag jobbar "som" så är det väl min kunnighet som är avgörande om jag är duktig eller en klant. Passar jag inte för yrket så skall jag byta jobb. Under 40 år som lärare har jag sett exempel på enorm akademisk kompetens men noll didaktisk och pedagogisk kompetens. Här får mitt f d fack kräkas på mig men det rör mig inte. Kunskap skaffar man sig, men förmågan är given från början. I alla lägen gäller det jag en gång fick höra på en kurs och det fick ner mig på jorden igen – Det du är talar så högt att du inte hör vad du säger! Det gäller alla yrken.
Lite vid sidan om men något att tänka på.
Epikuros
31-03-2010, 05:24
CITAT (bella79 @ 30-03-2010, 22:03)  Hej! Jag funderar på att studera till trädgårdsmästare alt trädgårdsarbetare. Jag har några frågor ang det. Finns det fler ställen i Stockholm förutom i Säbyholm och Järna där man kan studera till trädgårdsmästare? Jag är intresserad av yrkesutbildningar. Vad har trädgårdsmästare/ trädgårdsarbetare för ingångslön? Finns det bara säsongsanställningar? Hur är det med semester? Är man arbetslös på vinterhalvåret?? Vad finns det för för- och nackdelar med yrket??
Tacksam för svar Undvik Säbyholm bäst du kan. Satsa på Enköping ifall du vill studera trädgård. Jag går på Säbyholm just nu och jag kan utan tvekan säga att det är den sämsta skola jag någonsin gått i, oavsett studienivå... De flesta saknar kompetens och motivation, men det finns två ljusglimtar bland mina sex lärare varav en är utbildad lärare och en annan åtminstone ser till att göra sitt jobb bäst han/hon kan. Sen blir det ju värre av att jag endast går deras ettåriga utbildning vilket betyder att en stor andel av lärarna anser oss mer eller mindre vara "skräp". Åtminstone är det det som framgår av deras behandling av just oss "ettåringar". Fast egentligen har det bekräftats muntligt också... Själv vet jag i alla fall att det blir Enköping om jag vill fortsätta på den här banan. Och så ska jag passa på att hitta en massa lärorika praktikplatser, det är så jag lär mig mest.
pebblelake
31-03-2010, 18:11
Trädgårdsmästar utbildning finns nu även i umeå ,forslunda
bella79
31-03-2010, 18:20
Tack för alla svar!
Hade det inte varit för anställningstryggheten hade jag utan tvekan valt ett yrke inom trädgård.
Säbyholm påstår att 90% av elever får ett jobb direkt efter avslutad utbildning. Hur är det med det?
Epikuros
31-03-2010, 18:39
Säkerligen vad gäller KY-utbildningen. Men då gäller det också nog i 90% av fallen säsongsarbete. Hur siffrorna ser ut för den ettåriga utbildningen vet jag inte. Men även där främst säsongsarbeten.
Rebecca
31-03-2010, 19:47
Sen kan man alltid läsa till trädgårdsingenjör på SLU om man vill ha en lite grundligare utbildning. Där kan vi snacka kompetenta lärare och motivation! Det är dock inte någon KY-utbildning utan ett treårigt kandidatprogram. Finns i tre inriktningar - design, odling och marknad.
Epikuros
31-03-2010, 21:19
Fast så bör man ju vara villig att flytta till Skåne också =) Trådskaparen efterfrågade ju skolor i Stockholmstrakten.
Jag vill flika in och svara på frågan ang jobben. Jag gick ut i Enköpings KY (Mälardalens trädgårdsmästareutbildning 2 år) och det är VÄLDIGT FÅ av oss som har fått jobb, d v s säsong. Statistiken ljuger enormt, den visar hur många som har jobb, men den berättar inte att många går tillbaka till den gamla arbetsplatsen eller startar eget. Och lönen.................lärarna säger, kräv 20 tusen kronor, men lönen ligger i kommunerna runt 18 tusen. Man blir inte rik i plånboken, men jag blir lycklig i själen.
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2010, 08:03
I stockholmsområdet finns det jobb men kanske inte de eleverna vill ha, 80-90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna är kvinnor och för det mesta är de mest intresserade av odling, design, kanske lite lättare skötsel, lite mera pluttinuttgrejer inom trädgård och liknande. Väldigt få är intresserade av anläggning och maskiner. Det är inom anläggning många jobb finns och jag vet 19-åringar som fått mer än 20000kr/månaden som ingångslön men de var ju ganska duktiga också inom den biten. Det finns en hel del stora anläggnings och skötselfirmor i Stockholm ex. svensk markservice, stockholm entreprenad och liknande. Kan man ploga snö, skotta snö och liknande så kan man ha chans till helårsanställning
Har man kunskap om hur man gör lättare reparationer förutom trädgård kan man ju ha chans till längre anställningar hos bostadsbolag typ HSB.
Kan man inte jobba riktigt lika tungt, är medlem i svenska kyrkan och kan samarbeta väl med människor (många kyrkor har folk med handikapp och liknande som arbetar så man bör kunna hantera de flesta typer av människor) + kan det där med att visa respekt för ex. sörjande människor är kyrkogårdarna ett altenativ. Många som jobbar på kyrkogårdar håller på eller kommer gå i pension inom en snar framtid. Kan man tänka sig bli förman, chef el dyl. kan man ha stor chans att få helårsanställning.
Andra ställen som man kan ha chans på ifall man har körkort (åtminstone extrajobb i början tills det blir ett ledigt jobb) är ju firmorna som åker runt och vattnar på kontor & firmorna som levererar växter till matbutiker typ Potplant
Är det design, växthusodling, trädgårdsbutik och liknande man är intresserad av får man nog flytta till jobben el starta eget ifall man inte kan tänka sig jobba med något annat.
Hej Många företag tycker anställa människor utan utbildning på grund att de kräver lägre lön. H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2010, 14:45
CITAT (Bassam @ 01-04-2010, 15:20)  Hej Många företag tycker anställa människor utan utbildning på grund att de kräver lägre lön. H:Bassam Man har slutat med detta på många håll eftersom man nu förstått att det kostar mycket mer att rätta till fel än att anställa folk med utbildning och ge dem betalt. Ex. kan det kosta många tusenlappar att ersätta träd som någon ringbarkat med en trimmer, man kan hinna ringbarka många träd på någon timme. De flesta som har gått trädgårdsutbildning vet vad som händer ifall man ringbarkar och far inte fram med trimmern på olämpliga ställen.
theseraphim
01-04-2010, 17:52
Ang framtidsutsikter så tror jag de skruvar upp förhoppningarna enormt, behovet i framtiden är inte mycket större än för tex tjugo år sedan och med tanke på att mer o mer mindre plantskolor försvinner i förmån för tex plantagen så blir det inte mer arbetsplatser. De har gjort samma med Floristutbildningen, för några år sedan beskrevs det av förståsigpåare som ett framtidsyrke men massor av jobb, John Bauer och en massa privatskolor smocka upp Floristutbildningar utan dess like men väldigt få får jobba som florister då behovet av nyanställningar är litet då de mesta butiker är små med tre-fem anställda och ogärna nyanställer. Det har blivit "trendigt" med trädgård och därför har dessa trädgårdsutbildningar dykt upp överallt för att locka studenter till huvudsak privatskolor så dessa kan tjäna pengar. Väldigt få tjänar bra i den här branschen och räkna inte med mer än en vanlig handelsanställd, plus någon tusenlapp max.
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2010, 21:29
En sak kan jag bara säga skolorna får uruselt betalt för vuxenstuderande inom trädgård (det är samma betalning för en student på ett teoretiskt program där man bara har ett klassrum + en lärare som det är för studenter inom områden där det krävs mer kringomrustning, mera servicepersonal, specialutrustning etc. så är det rik skolan vill bli är det något teoretiskt program där man behöver minimalt med resureser som gäller inte praktiska utbildningar))så man startar inte trädgårdsutbildning för vuxna för att bli rik oftast går man back, men för skolor som redan har utrustning, personal och liknande så kan det kosta mera att lägga ner.
Man tjänar bra mycket mer på trädgårdsutbildning för vanligt gymnasium, särgymnasium, PRIV och liknande när det gäller trädgård, men det är få ungdomar som gillar trädgård. Det kostar att ha traktorer, växthus och dyl. Och handelslön + någon tusenlapp är inte ovanlig lön för trädgårdslärare med lärarbehörighet + flera år på universitet, så skolorna slösar ju inte bort pengarna på lönerna precis. Vill man bli rik är nog inte trädgård det man ska satsa på.
Och sedan vet jag att det finns jobb inom kyrkor, anläggningsföretag (tyvärr är branschen sån att man sällan sätter ut jobbanonser utan vill man ha jobb ska man kontakta företagen själv och se om de behöver fler anställda) mm. där få verkar vilja ha jobb. Försöker man förmedla såna jobb till studenter som ska gå ut är det få som nappar eller rynkar på näsan för man har ju bara tänkt sig designa trädgårdar när man går ut och liknande inte jobba inom anläggning eller kyrkogårdar för det är ju inte tillräckligt fint.
theseraphim
01-04-2010, 23:07
en skola som har kapacitet för tex 500 elever måste ha fullbelagt för att gå med vinst, därför har man "popularitets"utbildningar. För fem år sedan fanns det bara en bråkdel av alla dessa trädgårdsutbildningar och om fem år är det likadant igen för då har nästa fluga kommit. Givetvis finns det seriösa utbildningar och ser man hur länge utbildningen(kursen) funnits så får man en bra uppfattning.
Men riktigs som ni säger är det väl inte. KY-utbildningar t.ex finns bara om det finns behov av folk inom den branchen. Och jag tycker då att om man ser på min skola så vill dom flesta arbeta inom bostadsbolag och på kyrkogårdar när dom blir färdiga, alla inser vi att vi inte är trädgårdsdesigners även om vi har en bit design, bra att ha eftersom vi är inriktade på anläggning. Jag funderar också mycket på vad man skall göra på vintern, jag har egen firma och vill inte jobba som miljövärd e.dyl, fast visst, i nåt år efter utbildningen kan det väl vara bra att vara anställd. I många KY-utbildningar ingår en stor del praktik dessutom, lärande i arbete vilket jag tycker är mycket bra, jag börjar min första 6 veckorsperiod efter påsk och är ute på praktik tills i november. Då har vi inget sommarlov.
Samsara
02-04-2010, 07:47
CITAT (Rebecca @ 31-03-2010, 20:47)  Sen kan man alltid läsa till trädgårdsingenjör på SLU om man vill ha en lite grundligare utbildning. Där kan vi snacka kompetenta lärare och motivation! Det är dock inte någon KY-utbildning utan ett treårigt kandidatprogram. Finns i tre inriktningar - design, odling och marknad. Jag går trädgårdsingenjörsprogrammet och kan säga att du måste ha kunskap om trädgård innan du går in i denna utbildningen, annars blir den för tuff. Vi var 91 personer när vi började vår utbildning nu är vi 70 ungefär kvar och fler kommer lämna till sommaren. Dem som klarar sig bäst i det tuffa tempo som det är på SLU så är det vi som har haft någon form av utbildning inom trädgårdssektorn innan.
Samsara
02-04-2010, 07:53
CITAT (theseraphim @ 01-04-2010, 18:52)  Ang framtidsutsikter så tror jag de skruvar upp förhoppningarna enormt, behovet i framtiden är inte mycket större än för tex tjugo år sedan och med tanke på att mer o mer mindre plantskolor försvinner i förmån för tex plantagen så blir det inte mer arbetsplatser. De har gjort samma med Floristutbildningen, för några år sedan beskrevs det av förståsigpåare som ett framtidsyrke men massor av jobb, John Bauer och en massa privatskolor smocka upp Floristutbildningar utan dess like men väldigt få får jobba som florister då behovet av nyanställningar är litet då de mesta butiker är små med tre-fem anställda och ogärna nyanställer. Det har blivit "trendigt" med trädgård och därför har dessa trädgårdsutbildningar dykt upp överallt för att locka studenter till huvudsak privatskolor så dessa kan tjäna pengar. Väldigt få tjänar bra i den här branschen och räkna inte med mer än en vanlig handelsanställd, plus någon tusenlapp max. Det har jag fått erfara, min gymnasieskola som var privat dessutom lovade oss arbete efter gymnasietiden och att florister var det som man sökte efter. 3 av oss 20 elever fick jobb direkt efter gymnasiet, dem andra har börjat jobba med annat eller som jag valde plugga vidare. Det är trist att dem utlovar jobb efter utbildning, man borde kolla upp det innan man söker om man vill vara säker.
theseraphim
02-04-2010, 14:13
Skolor som inte fyller sin kvot med elever får minskad budget dvs alla skolor måste locka elever på något sätt tyvärr. Bara i mitt område finns det tre floristutbildningar på gymansienivå som bör släppa iväg minst sextio florister per år och ser man till branshen så ska man vara glad om tjugo får jobb...
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2010, 14:28
Trädgård och florist är dock 2 helt skilda saker, trädgård har mera gemensamt med jordbrukslinjerna ifall man ser till innehåll i undervisningen och vad man kan jobba som efter avslutad utbildning.
Florist har det inte funnits några jobb till under de senaste 20åren eftersom man vid förra finanskrisen och den höga arbetslöshet som fanns då startade en massa floristutbildningar dit man skickade en massa arbetslösa (och man fick betalt för att gå på dem så var det med AMU-utbildningar).
theseraphim
02-04-2010, 15:03
Vad jag menar med floristutbildningar är helt enkelt att de dök upp för att fylla kvoten, har inte bara med arbetslöshet att göra. Nu är det samma sak med trädgårdsutbildningar då man helt plötsligt kan hitta dem överallt dvs de skapas många gånger för att fylla ut platser, skolor är som hotell, tomma platser gör att helheten går back.
officinalis
02-04-2010, 22:51
CITAT (Epikuros @ 31-03-2010, 06:24)  Undvik Säbyholm bäst du kan. Satsa på Enköping ifall du vill studera trädgård. Jag går på Säbyholm just nu och jag kan utan tvekan säga att det är den sämsta skola jag någonsin gått i, oavsett studienivå... De flesta saknar kompetens och motivation, men det finns två ljusglimtar bland mina sex lärare varav en är utbildad lärare och en annan åtminstone ser till att göra sitt jobb bäst han/hon kan. Sen blir det ju värre av att jag endast går deras ettåriga utbildning vilket betyder att en stor andel av lärarna anser oss mer eller mindre vara "skräp". Åtminstone är det det som framgår av deras behandling av just oss "ettåringar". Fast egentligen har det bekräftats muntligt också...
Själv vet jag i alla fall att det blir Enköping om jag vill fortsätta på den här banan. Och så ska jag passa på att hitta en massa lärorika praktikplatser, det är så jag lär mig mest. Hej! Jag läser KY-utbildningen på Säbyholm och jag håller inte alls med dig. Möjligen kan jag hålla med dig att en del lärare inte direkt är några utpräglade pedagoger. Men flera av dem har många års erfarenhet i branschen, både inom Sverige och utomlands. En del av dem har utbildningar som hortonomer, trädgårdsingenjörer och trädgårdstekniker från SLU. Är man aktiv i sina studier, dvs. att man faktiskt vågar fråga och diskutera med lärararna så har man otroligt mycket att lära och hämta. Det är min erfarenhet. Trist att du upplever att ni "ettåringar" behandlas sämre. Jag tycker du borde ta upp det med de som är inblandade istället för att prata skit om skolan på Internet. Det kommer troligen inte lösa dina problem. Säg hur du känner till lärarna så att de kan förbättra sig så att du blir nöjd. Det här är väl din egenvalda tid? Se till att få ut så mycket som möjligt från den. Tillbaks till tråden: Angående arbetstillfällen så är min uppfattning att det främst är säsongsarbete som man får satsa på. Vill man bli rik och berömd så är det fel yrke att satsa på. Då rekommenderar jag ett stillasittande arbete inom IT-sektorn. En utbildning med anläggningsinriktning lär vara det som ger flest arbeten och sålänge det är snökaos på vintrarna så lär man bli sysselsatt. Ett annat tips är att arbete med växter i mångt och mycket kan vara en form av industri. Massproduktion och import av växter alltså (ifall man arbetar exempelvis på en plantskola). Uppfattningen om en idyllisk bild av att påta i rabatter och höra humlorna surra existerar inte i lika stor utsträckning som många kanske förväntar sig.
Epikuros
03-04-2010, 11:05
CITAT (officinalis @ 02-04-2010, 23:51)  Hej! Jag läser KY-utbildningen på Säbyholm och jag håller inte alls med dig. Möjligen kan jag hålla med dig att en del lärare inte direkt är några utpräglade pedagoger. Men flera av dem har många års erfarenhet i branschen, både inom Sverige och utomlands. En del av dem har utbildningar som hortonomer, trädgårdsingenjörer och trädgårdstekniker från SLU. Är man aktiv i sina studier, dvs. att man faktiskt vågar fråga och diskutera med lärararna så har man otroligt mycket att lära och hämta. Det är min erfarenhet. Trist att du upplever att ni "ettåringar" behandlas sämre. Jag tycker du borde ta upp det med de som är inblandade istället för att prata skit om skolan på Internet. Det kommer troligen inte lösa dina problem. Säg hur du känner till lärarna så att de kan förbättra sig så att du blir nöjd. Det här är väl din egenvalda tid? Se till att få ut så mycket som möjligt från den. Tillbaks till tråden:
Angående arbetstillfällen så är min uppfattning att det främst är säsongsarbete som man får satsa på. Vill man bli rik och berömd så är det fel yrke att satsa på. Då rekommenderar jag ett stillasittande arbete inom IT-sektorn. En utbildning med anläggningsinriktning lär vara det som ger flest arbeten och sålänge det är snökaos på vintrarna så lär man bli sysselsatt. Ett annat tips är att arbete med växter i mångt och mycket kan vara en form av industri. Massproduktion och import av växter alltså (ifall man arbetar exempelvis på en plantskola). Uppfattningen om en idyllisk bild av att påta i rabatter och höra humlorna surra existerar inte i lika stor utsträckning som många kanske förväntar sig. Vilken inriktning går du? För som jag upplever det är det främst mina lärare inom maskin och anläggning som är helt frånkopplade. Dock har jag endast gott att komma med om lärarna i Växtkunskap och Odling, bortsett från en. Jag är absolut inte den som slappar vilket du verkar ha fått för dig... Men eftersom att jag har så lite tid och oengagerade lärare får jag hämta in otroligt mycket kunskaper utanför skolan, visserligen med väldigt bra resultat eftersom att jag snabbt fått nya erfarna kontakter i yrkesvärlden som kan hjälpa mig med mina självstudier. Edit: Jag har planer på att ta kontakt med den ansvariga för utbildningen för att reda ut vissa saker.
GunnellF
03-04-2010, 11:59
Om man ska tro Arbetsförmedlingens prognoser är trädgårdsyrket inget man ska satsa på, när det gäller att få en stabil anställning. Och som flera har skrivit är det oftast säsongsanställningar. Jag kan även se att säsongsanställningarna blivit kortare än förut eftersom man drar ner på många ställen inom trädgård och anställer folk så kort tid som det bara är möjligt. Jobbar själv inom trädgård sen många år och har haft svårt att få en hel säsongsanställning dvs 6 mån, på senare år. 3-4 mån är vanligt idag och det är ju liksom inget att hurra för.
Så tyvärr är trädgårdsyrket inget man ska satsa på om man vill jobba hela året och ha bra betalt! Jag har en fd skolkompis, som jag gick min trädgårdsutb tillsammans med, som fortsatte till Alnarp efter grundutbildningen, men inte ens han har ett helårsjobb idag. Så nog ska man tänka efter alltid!
GunnellF
03-04-2010, 12:24
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-04-2010, 09:03)  I stockholmsområdet finns det jobb men kanske inte de eleverna vill ha, 80-90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna är kvinnor och för det mesta är de mest intresserade av odling, design, kanske lite lättare skötsel, lite mera pluttinuttgrejer inom trädgård och liknande. Väldigt få är intresserade av anläggning och maskiner. Det är inom anläggning många jobb finns och jag vet 19-åringar som fått mer än 20000kr/månaden som ingångslön men de var ju ganska duktiga också inom den biten. Det finns en hel del stora anläggnings och skötselfirmor i Stockholm ex. svensk markservice, stockholm entreprenad och liknande. Kan man ploga snö, skotta snö och liknande så kan man ha chans till helårsanställning
Har man kunskap om hur man gör lättare reparationer förutom trädgård kan man ju ha chans till längre anställningar hos bostadsbolag typ HSB.
Kan man inte jobba riktigt lika tungt, är medlem i svenska kyrkan och kan samarbeta väl med människor (många kyrkor har folk med handikapp och liknande som arbetar så man bör kunna hantera de flesta typer av människor) + kan det där med att visa respekt för ex. sörjande människor är kyrkogårdarna ett altenativ. Många som jobbar på kyrkogårdar håller på eller kommer gå i pension inom en snar framtid. Kan man tänka sig bli förman, chef el dyl. kan man ha stor chans att få helårsanställning.
Andra ställen som man kan ha chans på ifall man har körkort (åtminstone extrajobb i början tills det blir ett ledigt jobb) är ju firmorna som åker runt och vattnar på kontor & firmorna som levererar växter till matbutiker typ Potplant Är det design, växthusodling, trädgårdsbutik och liknande man är intresserad av får man nog flytta till jobben el starta eget ifall man inte kan tänka sig jobba med något annat. Att det skulle vara STOR chans att få helårsjobb inom kyrkan kan jag inte riktigt hålla med om efter många år som kyrkogårdsarbetare/vaktmästare. Men visst finns det en chans. Dock ska man tänka på att jobbet oftast innebär att jobba vid begravningar, dop, vigslar och självklart gudstjänster och att man bör vara VÄLDIGT serviceinriktad. Trädgårdskunskaperna har inget med det jobbet att göra. Man ska även kunna möta sörjande människor vilket många upplever som allt för jobbigt. Döda människor kan gå an, men sörjande anhöriga kan bli jobbigt. Det kräver sin man/kvinna, så att säja. Men om man trivs med omväxlingen mellan utejobb och inre tjänst och all annan omväxling som kyrkogårdsjobbet ger, samt klarar av den här sorgedelen i jobbet, så är det ett kalasjobb! Fast även där har man på många ställen dragit in på folk och den som jobbar helår får utföra mer olika arbetsuppgifter, åtminstone på mindre ställen. Det är vanligt att man gör allt från att städa till att medverka vid olika aktiviteter i kyrkan ( förutom kyrkliga aktiviteter även konserter och annat) och även då allt utejobb året runt. Det har även blivit vanligt att man anställer folk som har mer hantverksutbildning typ snickare och liknande.
Epikuros
03-04-2010, 12:46
CITAT (GunnellF @ 03-04-2010, 12:59)  Om man ska tro Arbetsförmedlingens prognoser är trädgårdsyrket inget man ska satsa på, när det gäller att få en stabil anställning. Och som flera har skrivit är det oftast säsongsanställningar. Jag kan även se att säsongsanställningarna blivit kortare än förut eftersom man drar ner på många ställen inom trädgård och anställer folk så kort tid som det bara är möjligt. Jobbar själv inom trädgård sen många år och har haft svårt att få en hel säsongsanställning dvs 6 mån, på senare år. 3-4 mån är vanligt idag och det är ju liksom inget att hurra för.
Så tyvärr är trädgårdsyrket inget man ska satsa på om man vill jobba hela året och ha bra betalt! Jag har en fd skolkompis, som jag gick min trädgårdsutb tillsammans med, som fortsatte till Alnarp efter grundutbildningen, men inte ens han har ett helårsjobb idag. Så nog ska man tänka efter alltid! De flesta kan nog leva med att skyffla snö ett par månader om året också =)
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2010, 13:49
Jag tror faktiskt att det kan ske ändringar i branschen jag vet att man på STAF:s möten sett tendenser att yngre företagare ser fördelarna med att helårsanställa och ex. kombinera 2 yrken = 2 verksamheter inom samma företag det kostar väldigt mycket pengar att anställa ny personal varje år och det är inte säkert att man får behålla de man tyckte var bra föregående år. Det finns idag företag som är kombinerade trädgårds och städföretag exempelvis. +Kommuner som fortfarande har egen trädgårdsskötsel kollar vilken kompetens personen har ex. om man ser att någon inte bara har trädgårdsutbildning utan även någon form av vårdutbildning så kan man ex. få en tjänst där man jobbar inom äldrevård på vintern och med trädgård på sommaren.
Epikuros
03-04-2010, 16:51
Vad jag hört så är det på väg mot att man vill ha utbildad kompetent personal till trädgårdsarbeten och att satsningar i framtiden kommer att delvis ligga på att behålla den kompetens inom företaget.
Det låter ju hoppfullt, men det är bara vad jag hört.
GunnellF
03-04-2010, 16:56
CITAT (Epikuros @ 03-04-2010, 13:46)  De flesta kan nog leva med att skyffla snö ett par månader om året också =) Oh ja, man kan ju göra annat under vintern om man vill och har möjlighet, men ska man se till trädgårdsyrket enbart är inte utsikterna så ljusa.
lokatten
04-04-2010, 17:54
Jag startade eget trädgårdsföretag förra året där jag hjälper folk i deras trädgårdar. Jag har inte någon trädgårdsutbildning, är självlärd och har ett genuint trädgårdsintresse och hittills har de flesta kunderna varit nöjda. Det var inte svårt att få kunder. Det finns ett stort behov av trädgårdshjälp- om man går runt i ett villaområde i Sthlm kan man se att det finns mängder av fruktträd som behöver beskäras och annat som behöver göras i varannan trädgård. Många har varken tid, ork eller lust att sköta sina trädgårdar men de har gott om pengar. Fördelarna med ett eget företag är att man kan bestämma arbetstiderna själv, hur mycket man vill jobba, vad man vill jobba med och priset.
officinalis
04-04-2010, 20:46
CITAT (Epikuros @ 03-04-2010, 12:05)  Vilken inriktning går du?
För som jag upplever det är det främst mina lärare inom maskin och anläggning som är helt frånkopplade. Dock har jag endast gott att komma med om lärarna i Växtkunskap och Odling, bortsett från en.
Jag är absolut inte den som slappar vilket du verkar ha fått för dig... Men eftersom att jag har så lite tid och oengagerade lärare får jag hämta in otroligt mycket kunskaper utanför skolan, visserligen med väldigt bra resultat eftersom att jag snabbt fått nya erfarna kontakter i yrkesvärlden som kan hjälpa mig med mina självstudier.
Edit: Jag har planer på att ta kontakt med den ansvariga för utbildningen för att reda ut vissa saker. Jag går odlingsinriktning. Låter bra att du ska reda ut saker. edit: Var lite kortfattad, så jag lägger till. Jag menade inte att du var slapp på något vis. Jag tänkte väl mer att man får ut mycket av att ställa smarta frågor till lärare som har kunskapen, men inte utlärningsförmågan. Då kan man lära sig mycket mer.
sanakan
05-04-2010, 17:51
Jag har inte läst alla inlägg så noga nu, vill mest svara på ursprungsinlägget. Jag gick ut Enköpings trädgårdsmästarutbildning december 2009. Jag har faktiskt bara gott att säga om utbildningen. Lärarna var verkligen "toppskiktet" ur branschen och mycket kunniga, även om den pedagogiska förmågan varierade. Totalt sett var de flesta dock mycket bra på att undervisa. Lärarna var t.ex. Maj-Lis Pettersson (växtskydd), Lena Månsson (perenner, sommarblommor, lök och knöl), Elisabeth Svalin (Gunnarsson, trädgårdshistoria), Harald Kratschmer (beskärning), Tom Ericsson (fr SLU, växtens byggnad), och många fler. Det finns "tre läger" när det gäller vad man vill jobba med, känns det som. Vissa kan tänka sig säsongsjobb i princip livet ut. Andra vill starta eget och hjälpa folk med deras trädgårdar (svårt på vintern om man inte får bra designjobb och kan rita trädgårdar då). En tredje skara kan tänka sig att ha säsongsjobb och att jobba med något helt annat eller snöröjning, på vintern. Jag jobbar just nu på en kyrkogård (säsongsjobb). Man behöver inte vara medlem i svenska kyrkan för att jobba säsong där. Det är oftast de fast anställda som har hand om vissa bitar där man kan träffa anhöriga (t.ex. urnsänkning). Dock hjälper jag till med gravgrävning av olika slag, där jag dock aldrig har huvudansvaret. Som första jobb tycker jag kyrkogårdsjobb är bra, eftersom både skötsel, viss anläggning, beskärning och framför allt MASKINER ingår, så man lär sig mycket praktiskt. Några tips: Satsa på bra praktikplatser, gärna hos ganska kända företag, kommuner eller botaniska trädgårdar, där du ser till att få skriftligt intyg där det står vad du gjort, hur länge, samt hur du var som arbetare. Även om skolan inte kräver detta är bra att kräva det själv! Mycket värt när man söker jobb. Det där med att många får jobb... Det funkar så att de undersöker en tid efter utbildningen, vilka som har jobb just då. Det kan vara säsongsjobb eller vad som helst. Då kan statistiken visa väldigt höga procenttal. Men visst, jag tror faktiskt inte det är så jättemånga som går arbetslösa efter 1-3 år! Har man utbildning och skriver en bra ansökan är det inte så svårt att få åtminstone säsongsjobb inom odling, växthusodling, parkskötsel och dylikt. Vill man utvecklas och lära sig mycket om alla sidor av branschen är det nog bra att ha provat på olika saker, innan man till slut känner efter vad man vill jobba med på lite längre sikt. Så känner jag i alla fall. Sorry för det långa svaret. PM:a mig om du vill veta något om Enköpingsutbildningen. Den kommer ha inriktning på ledarskap i framtiden, tror jag. Jag pendlade två år från stockholm (tågen stannar även i Sundbyberg). Man kan låna extra av CSN för tågresorna.
KY myndigheten kräver statistik, så skolan kommer att ringa i juni för att undersöka hur många som har jobb efter utbildningen, talade en anställd på skolan om. Kan inte skolan ringa i november och undersöka samma sak? undrar jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|