Idag köpte jag ett litet citronträd på Coop. Det är 70 cm utan kruka har en stor citron och massvis med blomknoppar och några kart.
[attachment=48505:IMG_0255_k.JPG]
Det ser fint ut men jag vet inte riktigt har jag ska ta hand om det. Det får bo i mitt vardagsrum, som har ganska stora fönster åt norr, tills vidare.
Ska jag låta trädet vara som det är eller bör jag plocka bort frukt och blommor ? Vi håller på att bygga ett uterum, men det dröjer att par veckor till innan det är klart.
[attachment=48506:IMG_0256_k.JPG]
Alexander-VG-zon3
31-03-2010, 10:23
du behöver inte plocka bort knoppar, blommor, frukt. det har jag aldrig gjort på nyinköpta citrusar. när man ska göra det är om trädet börjar må dåligt/mår dåligt eller är sjukt. men är det friskt nu och du håller det friskt så behöver du inte ta bort nåt.
dock är norrfönster inte bra, citrusar älskar ljus. så det kan bli ett problem. antigen får du försöka hitta en ljusare plats eller hänga upp extraljus över den. får den för lite ljus kan den tappa blad och kart och då börja att må dåligt.
har du stora fönster så kan du ju sätta citrusen där ljuset faller in som mest. men att ge den extraljus är verkligen att rekommendera. och sedan är det bra om det inte blir för kallt nu när den kommer direkt från butiken.
så för att lyckas förvara det bra nu och fram till sommaren är
1 ljust som möjligt.
2 låt den bara torka upp lite, ingen torka och inte för mycket vatten.
3 håll tempen över +15c.
sedan när den fått sin ''slutgiltiga'' plats och den börjar att växa och skjuta nya skott kan du börja att ge näring.
Tack Flaxss,
för snabbt och tydligt svar, jag hoppades att du skulle se min fråga. Jag räknar med att kunna ha citronen ute i sommar, det borde väl fungera ?
Ester
Alexander-VG-zon3
31-03-2010, 11:36
ja det funkar jätte bra, efter att frostrisken är förbi och det är runt +15c på dagarna i skuggan så kan du börja sätta ut den och avhärda den för solen. placera den först i skugga-halvskugga och skyddat, ev täcker du den med väv mot solen. sedan placera den mer och mer soligt och sedan ta av väven i steg. och skulle det bli frost så måste du ta in den.
när ni fått uterummet klart så kan den mellanlanda där innan man tar ut den och innan man tar in den. alt håller ni det frostfritt (håller en lägsta temp på +5c och gärna inte högre än +15c +20c), så kan ni övervintra den i uterummet och sätt också upp extraljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.