Lady Q
Nu när snön smält så ser jag att rådjur o harar har ätit lite här o där på mina buskar o träd.
Känner mig osäker om jag ska klippa ner de grenar som de gnagt på eller bara låt dem vara?

Växter dom har blivit skadade är:
Klot körsbärsträd
äppelträd - helt avgnagt runt om stam o grenar. kommer väl troligtvis att dö?
Djävulsbuske- kan jag klippa ner den helt?
Hortensia
Schersmin

Vilka kan jag klippa ner o vilka ska jag bara låta vara?
Jan af Lisö
Vad gäller skadade äpelträd så finns det redan några trådar om, och i så fall hur, dessa kan räddas !!!
lokatten
Man kan klippa ned djävulsbuske, hortensia och schersmin. Alla rotäkta buskar kan man klippa ned helt nån gång ibland om nödvändigt. Annars kan du ju bara gallra bort förstörda grenar.
Körsbärsträdet vet jag inte vad du kan göra eftersom de ska beskäras under JAS, det finns risk för gummiföde om man klipper i det nu på våren. Jag skulle nog låta det vara. Hoppas du får svar från någon som kan mer.
Bassam
Hej
Alla skador som kommer från rådjur ska beskära om det är möjligt annas ska ta bort skadad delar eller man kan göra som Ympning.
Obs som Ympning menar att man ska borta skada del och ympa på platsen friska del.

H:Bassam

Hej
Alla skador som kommer från rådjur ska beskära om det är möjligt annas ska ta bort skadad delar eller man kan göra som Ympning.
Obs som Ympning menar att man ska borta skada del och ympa på platsen friska del.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon