Annica J
Hej!

Samlar på olika kaktusar och suckulenter och ibland så tyvärr när man får hem/köpt/importerat så finns det ull/bomullslöss på thumbdown.gif ranting.gif . Nya växter hamnar alltid i karantän och jag gör allt jag kan för att förebygga och ta bort ohyran, men misslyckas oftast tyvärr...Nu för ett par månader sedan fick jag en kanske idiotidè och tog helt enkelt sjukhussprit/handsprit på ohyran. Jag badade absolut inte växten utan på där jag fann ohyra och kors i taket växten har klarat sig, den växer och ohyran är som bortblåst whist.gif bravo.gif
Kan detta verkligen stämma???? jag tänkte som så att den är ju till för att döda bakterier osv så då kanske de skulle få sig en umgång-ja ohyran alltså.
Någon annan som har provat eller vet något?

Mvh: Annica J
pejori
CITAT (Annica J @ 31-03-2010, 10:15) *
Hej!

Samlar på olika kaktusar och suckulenter och ibland så tyvärr när man får hem/köpt/importerat så finns det ull/bomullslöss på thumbdown.gif ranting.gif . Nya växter hamnar alltid i karantän och jag gör allt jag kan för att förebygga och ta bort ohyran, men misslyckas oftast tyvärr...Nu för ett par månader sedan fick jag en kanske idiotidè och tog helt enkelt sjukhussprit/handsprit på ohyran. Jag badade absolut inte växten utan på där jag fann ohyra och kors i taket växten har klarat sig, den växer och ohyran är som bortblåst whist.gif bravo.gif
Kan detta verkligen stämma???? jag tänkte som så att den är ju till för att döda bakterier osv så då kanske de skulle få sig en umgång-ja ohyran alltså.
Någon annan som har provat eller vet något?

Mvh: Annica J

Ja det stämmer.
Det är en erkänd metod, att bli av med skiten på orkideer, där man inte kan vattna med medel på samma sätt. tummenupp.gif
skogstroll
ahaa.... intressant, det måste jag prova! Det är ju lätt att liksom "spritsa" över på plantorna... Annars har jag kört tobaksvatten som jag doppat (orkidé-)plantor i för att få bort ev lus-partners i krukan. Det har funkat rätt bra. Handspriten ska jag testa, vi fick en gratisflaska på jobbet biggrin.gif
Annica J
Det var intressant att läsa...MEN jag tror inte man skall "bada" själva växten utan att man tar just på "det" stället som är drabbat....har fått för mig det är väldigt starkt för växterna...Har idag tandborstat en suckulent men massa skrymslen och vråer då jag sett lite "bomull". Liksom sista chansen för den då den dels varit i karantän innan för den såg lite hängig ut och för jag anade ugglor i mossen. Nu tog jag och "försökte" rädda en led och impregnera med sprit på tandborste... ha ha ha kan du tänka dig hur detta såg ut?! blink.gif giggle.gif En annan gång kom sambon in och sa att vissa djur/människor kallas fyllehundar- jag håller mig till fylleväxter istället. (Han tyckte det luktade fylla på våran toa efter mitt ingrepp)..Kan INTE förstå vad han menade?! (stort skratt)

Annica
skogstroll
ja för du satt väl inte där och krökade samtidigt? giggle.gif Jag menar förstås att man badar bara själva rotklumpen. Bladen får man ta tag i handgripligen
evaisa
jag har använt ett gift som heter Bayer Calypso. Kan någon växt vilja leva i ett sådant gift så är nog handsprit lindrigt. Jag har efter tips på odla även kört fönsterputs på lusplantor. Rätt på rötterna - jättemycket. Fast jag har sköljt av dom efteråt.

pejori
CITAT (evaisa @ 31-03-2010, 11:31) *
jag har använt ett gift som heter Bayer Calypso. Kan någon växt vilja leva i ett sådant gift så är nog handsprit lindrigt. Jag har efter tips på odla även kört fönsterputs på lusplantor. Rätt på rötterna - jättemycket. Fast jag har sköljt av dom efteråt.

Den har jag testat också och lössen trivs och frodas.
En orkideexpert sa att "man duchar dom med handflaska och toppsar enskillda djur med sprit" det tar dom, men är lite pilligt.
Enl. honom var 75% sprit bäst. (Strårom från hans barskåp) giggle.gif
evaisa
Hm... om man skulle prova att odla crazy.gif dom i alkohol....
pejori
CITAT (evaisa @ 31-03-2010, 13:43) *
Hm... om man skulle prova att odla crazy.gif dom i alkohol....

Undrar vem som blir gladast?
Dom alkoholiserade lössen eller växten. giggle.gif

Man kanske ska öppna en "lustork"... tummenupp.gif
Bassam
Hej

Jag bjuder min kompis Flaxss , som sa att man ska ta bort växter från jord och lägga hela växt i vatten som har 42 gradar nästan 40 minuter och sen om plantera i ny kruka och ny jord.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon