kollonikompis
Handgranater eller...??
greenspot
Hej.
Ett effektivt sätt att ta bort sork är att använda en motorsåg eller moppe, ställ den vid sorkhålet och led ner avgarena i hålet. Låt motorn gå i ca 10 minuter (vid flera hål gör om samma vid varje hål) tryck sedan igen hålet. Sorken är nu borta, kanske att det kommer nya någon gång men det lär dröja.
Jag har gjort detta själv med gått resultat.
Lennart
kollonikompis
Tack för snabbt svar!! Låter överkomligt jobbigt.
kollonikompis
Vännen Anna säger att det inte fungerar. Fler förslag?

Eller kanske hon bara var slarvig med själva gasningen...??
*Stintan*
Stoppa vitlöksklyftor i hålen och plantera massor med vitlök lite här och var. Klipp gräset ofta.
Meriona
En liten påsksmällare i hålet använder min mamma och sätter foten för en stund. Krutröken ska visst göra att de inte trivs....
greenspot
Att gasa är effektivt men man måste så klart vara noga med att få ner gasen i hålet.
Bassam
Hej
Man kan lägga några stickan stark papprika stickor i området.

H:Bassam
Micke
När man upptäcker sorkskadorna är det ju oftast för sent. Typ nu. Förebyggande arbete är oftast bäst, typ odla i betongbunker? naughty.gif

Vet inte hur sorkföljetongen går i Sverige - de följer ju i stort sett sju års cykler (vill jag minnas) och ifjol hade vi här i Finland vansinnigt mycket sorkskador - har aldrig sett nått liknande. I år däremot har jag sett ganska lite sorkskador hittills, så nu gäller det att förbereda sig på nästa våg om sex år eller tidigare.

Det finns säkert en del förslag på växter som inte behagar de söta kräken här på odla.nu - om du orkar söka lite. För egen del skulle jag satsa på finmaskig aluminiumnät nedgrävt minst 20 cm och upp till 1,5 meters höjd runt hela tomten för att vara på säkra sidan i alla väder och speciellt snöväder. Men i verkligheten orkar man inte med sånt utan försöker bara skydda de vedartade växterna så gott det går. Perenner är ju trots allt förhållandevis lätta och billiga att byta ut.

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon