blomkronan
Hej alla jag är sååå glad smile.gif
igår när jag var ner till lotten, hade snön smält bort på odlingsbäddarna som jag grävde fram i höstas.

I höstas var marken bara ren lera!!
jag blanda ner löv och sand la även en massa sand och löv ovanpå. nu i vinter har inte maskarna jobbat som jag hade hoppats dom har varit "latmaskar" giggle.gif

Jag har läst att man inte ska gräva så mycket på våren för då stör man mickrolivet!! men jag tycker det är fortfarande lite för lerigt... kan jag blanda ner något för att få "bättre" jord? eller ska jag bara "lufta" med en grep, och bara sticka ner och göra hål.

och när jobbar maskarna som bäst? är det nu på våren? vill dom ha ett täcke av fiberduk kanske? så dom kan göra "klart" sitt jobb med löven.

har en massa hästskit oxå som jag hämta i höstas, ska jag blanda ner skiten eller bara lägga den ovanpå...

Nu kryper det i hela kroppen JAG VILL börja påta i jorden yahoo.gif

Så här såg det ut i höstas då jag tog över lotten.
ren fet lera!!!
[attachment=48521:DSC03349.JPG]

Kolla yahoo.gif jorden var mjuk... ingen tjälle.
men en massa löv var kvar... Oförmulltnade!
[attachment=48522:DSC03725.JPG]

greenspot
Hej.
Vem har sagt att man inte ska gräva på våren?
Se till att gräva och blanda i så mycket humus du kan, det är enda sättet att bryta lerkulturen. Mikrolivet lär bara må bättre av att du gräver och luckrar jorden ty det behöver syre (luft).
Det enda man skall vara aktsam för med lera och varen är att inte stora lerklumpar blir liggande i solen för länge ty då blir de hårda (brända) lergods du vet.
Blanda gärna ner Neemgödsel för det stimulerar mikrolivet och motverkar ohyra av olika slag exempelvis olika nematoder.
Lennart
Solstorm
Det finns ju lite olika saker man kan göra. Man kan blanda i grus för att dränera i leran, absolut inte finkornig sand. Du kan blanda i allt vad du kan få tag i av torv, löv och gräsklipp mm.

Det enklaste är nog att täckodla ovanpå leran. Då ska du ha ett lager med halm, gräsklipp, löv mm ovanpå som ska ligga kvar alltid. Du ska alltså inte kratta bort det. På våren krattar du isär rader där du tänker så, efterhand som det växer så lägger du igen med täckmaterial. Första året gäller det att kvävegödsla eftersom täcket förbrukar kväve när det bryts ner. Första året brukar resultatet bli sådär, efter två till tre år så har du bästa tänkbara jord att odla i. Leran inunder hjälper till att hålla fuktigheten kvar och du kommer inte att behöva vattna så mycket ens i torrtider.

Täcket bryts ner ganska fort och det enda kruxet som finns kan vara att få tag i täckmaterial i tillräcklig mängd. Har man tur kanske man kan få tag i näringsfattigt eller gammalt hö som inte duger till djurfoder.
Preussen
när det gäller lerjordar så blir den känsligare mot torka om man vårplöjer. det är strukturen på lerjorden som mår bra av att ligga plöjd hela vintern så att de stora skokorna fryser sönder.
du behöver inte oroa dig över att [u]vårgräva[u] din lerjord speciellt ej när du ämnar att gräva ner stora mängder humusberikande material. även om du inte gjort det hade jag varit speciellt orolig för dina odlingar inte är större än att du kan gå över dem med vattenslangen en extra gång.
när du nu gräver jorden så kratta den direkt så att du slipper stora skokor som torkar. så gör man när man plöjer.
sen är det skillnad på lerjord och lerjord. själv är jag uppvuxen på gammal tegelbruksmark och vet vad ett torrt höstbruk kan innebära.

lycka till!
blomkronan
jag har varit såååå upptagen med att gräva att jag inte svarat er....

CITAT (greenspot @ 31-03-2010, 12:31) *
Hej.
Vem har sagt att man inte ska gräva på våren?
Se till att gräva och blanda i så mycket humus du kan, det är enda sättet att bryta lerkulturen. Mikrolivet lär bara må bättre av att du gräver och luckrar jorden ty det behöver syre (luft).
Det enda man skall vara aktsam för med lera och varen är att inte stora lerklumpar blir liggande i solen för länge ty då blir de hårda (brända) lergods du vet.
Blanda gärna ner Neemgödsel för det stimulerar mikrolivet och motverkar ohyra av olika slag exempelvis olika nematoder.
Lennart

Bra det var det jag ville höra smile.gif att man fick vårgräva, vad knäpp man är! Man läser på ett ställe att man inte ska göra det, och på flera att man ska... och så lyssnar man på EN!!! men någon neemgödsel behöver jag inte, jag ska täckodla i sommar så jag kommer få vad jag behöver...

CITAT (Solstorm @ 31-03-2010, 14:11) *
Det finns ju lite olika saker man kan göra. Man kan blanda i grus för att dränera i leran, absolut inte finkornig sand. Du kan blanda i allt vad du kan få tag i av torv, löv och gräsklipp mm.

Det enklaste är nog att täckodla ovanpå leran. Då ska du ha ett lager med halm, gräsklipp, löv mm ovanpå som ska ligga kvar alltid. Du ska alltså inte kratta bort det. På våren krattar du isär rader där du tänker så, efterhand som det växer så lägger du igen med täckmaterial. Första året gäller det att kvävegödsla eftersom täcket förbrukar kväve när det bryts ner. Första året brukar resultatet bli sådär, efter två till tre år så har du bästa tänkbara jord att odla i. Leran inunder hjälper till att hålla fuktigheten kvar och du kommer inte att behöva vattna så mycket ens i torrtider.

Täcket bryts ner ganska fort och det enda kruxet som finns kan vara att få tag i täckmaterial i tillräcklig mängd. Har man tur kanske man kan få tag i näringsfattigt eller gammalt hö som inte duger till djurfoder.

Täck odling är vad jag tänkte göra... men man är ju inte tålmodig... man vill ju att det ska bli bra jord på en gång!! blush.gif gammalt hö... bra idé jag ska fråga stallen om dom har något dom vill bli av med.

CITAT (Preussen @ 01-04-2010, 12:24) *
när det gäller lerjordar så blir den känsligare mot torka om man vårplöjer. det är strukturen på lerjorden som mår bra av att ligga plöjd hela vintern så att de stora skokorna fryser sönder.
du behöver inte oroa dig över att [u]vårgräva[u] din lerjord speciellt ej när du ämnar att gräva ner stora mängder humusberikande material. även om du inte gjort det hade jag varit speciellt orolig för dina odlingar inte är större än att du kan gå över dem med vattenslangen en extra gång.
när du nu gräver jorden så kratta den direkt så att du slipper stora skokor som torkar. så gör man när man plöjer.
sen är det skillnad på lerjord och lerjord. själv är jag uppvuxen på gammal tegelbruksmark och vet vad ett torrt höstbruk kan innebära.

lycka till!

Jag var i väg och köpte mull wink.gif fast jag hade bestämt mig för att lotten inte skulle få kosta pengar... hade tänkt använda mig av vad naturen kan erbjuda... men jag känner att jag inte kan vänta på att alla löven ska brytas ner. I vinter var det ju inge tjäle att tala om!!! så där har jag ju inte fått någon hjälp!!! kokorna har inte "frysigt sönder".

Jag har grävt ner alla löven jag hade ovanpå + mull och en massa hästskit med halm som jag hämta i höstas. jorden blev mycket bättre smile.gif Den kommer nog blli "duglig" i år. Har tänkt sätta en massa bönor som ger kväve till jorden + en massa klöver som jag kan bruka ner i höst.
Täckodling är vad jag tänkte göra så det blir nog inte så mycket vattning i sommar ändå... på bilden är bara en liten bit av lotten med den är mycket större... 135 kvm så det kommer gå åt mycket gräsklipp.
men idéen med gamalt hö var bra... det ska jag se om jag kan få tag på.

thanks.gif alla
Crazy4Flowers
Hästskit ska få fart på maskarna ska du se, dom ska tydligen älska hästskit. Då mumsar dom säkert i sig lite löv av bara farten, löven försvinner nog så småningom, det gör väl inget om det är lite löv i jorden.. eller är det jättemycket?

Maskarna har ju haft vila i vinter, dom kommer igång när det blir varmt i jorden så snart ska du se att det händer saker, men dom har ju inga tänder så det tar nog en stund för dom att bearbeta mycket löv.

Tycker din jord såg fin ut, du skulle nog se min gula lera, man kan nog mura ett och annat med den. Barkmull brukar göra underverk med lera..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon