Vi har bara bott i vårt hus i knappt 3 år och inte hunnit göra något åt trädgården än, och i år har vi inte råd att fixa hela, men jag skulle ändå ville göra något litet. Så jag tänkte försöka göra det lite fint runt vår rickepump, som står i en liten "grop". Det är sol så gott som hela dagen där på sommaren. Vill gärna beställa lite perenner från odla nu eftersom jag förstått att det är fina plantor och bra priser.
Så vilka blommor tror ni skulle passa där? Vilka färger osv.? Just nu är där en hel del liljekonvaljer (på vänster sida av pumpen) och de får gärna vara kvar. Annars kan jag nog tänka mig att ta bort allt det andra, för det är mest "skräp".
Eftersom jag inte alls är duktig på hur växterna ska placeras för att det ska bli fint, så får ni gärna göra en liten "ritning" över hur och vad jag ska plantera.
Just det, rickepumpen används inte, så man behöver liksom inte lämna plats för att kunna komma fram till den.
[attachment=48525:IMG_4585.jpg]
CITAT (Elin80 @ 31-03-2010, 13:23)

Just det, rickepumpen används inte, så man behöver liksom inte lämna plats för att kunna komma fram till den.
Jag tyckte mitt inlägg var ovanligt enfaldigt (även för att komma ifrån mig

) så jag tog bort det.
Hoppas du får fler bra/bättre idéer.
Hej Elin,
kul att du har fått lite tid till trädgården igen! Det är svårt att svara utan att veta vad du tycker om, det finns ju så mycket! Jag tycket att det är fint med en rufsig ros som omger pumpen, men det kanske inte passar dig. Annars är new dawn passande.
en idé kan ju vara att använda den första ytan du gräver upp som en plantskola, plantera de perenner du är förtjust i och dela dem sen när du har fler rabatter du vill göra vid.
En mer ambitiös idé, är att låta pumpen vara centrum för en korsgång! en cirkel runt pumpen med grus eller sten, fyra planteringsytor och kanske en vacker häck runt. Rabarber, örter, kanske en buxboms eller lavendelkant. I gropen runt pumpen kan det vara fint med aklejor, som lätt frösår sig och ger nya plantor. några smultorn gör det ännu trevligare. Kanske blanda grönsaker och blommor till en yta som är spännande och fin året runt.
[attachment=48777:kitcheng...en_skiss.jpg]