Full version: Vingnöt
nationwide
Hej!

Har en vingnöt planterad i min trädgård.

Under trädgården är det garage.

Vad har vingnöten för typ av rötter? stora starka som kommer tränga in i garaget och skapa vattenläckor?

Bör jag ta bort den?

Tacksam för svar då jag känner mej lite orolig
Huggorm
Vingnöten är ju en törstig rackare som helst växer intill ett vattendrag. Ovanpå ett garage är det sannolikt rätt torrt, och då kan den få för sig att skicka iväg rötter långt för att stilla sin törst. Men det är väll inte sannolikt att den skadar garaget, det har den ingen anledning till. Avloppsrör ligger nog värre till då.
pebblelake
Skall det vara "under trädet är det ett garage?" så tror jag att du inte behöver oroa dig att nötterna skadar taket,gör dom det behöver du nog ändå se om garagetaket ;-)

CITAT (pebblelake @ 31-03-2010, 19:15) *
Skall det vara "under trädet står ett garage?" isåfall så tror jag att du inte behöver oroa dig att nötterna skadar taket,gör dom det behöver du nog ändå se om garagetaket ;-)
(edit ,läste en gång till och insåg att folk faktiskt kan ha trädgård ovanför ett garage,bortse från mitt inlägg)
nationwide
CITAT (pebblelake @ 31-03-2010, 19:19) *
Skall det vara "under trädet är det ett garage?" så tror jag att du inte behöver oroa dig att nötterna skadar taket,gör dom det behöver du nog ändå se om garagetaket ;-)

Nej. Garaget ligger under jord. Trädgården är på garage "taket"

CITAT (Huggorm @ 31-03-2010, 18:51) *
Vingnöten är ju en törstig rackare som helst växer intill ett vattendrag. Ovanpå ett garage är det sannolikt rätt torrt, och då kan den få för sig att skicka iväg rötter långt för att stilla sin törst. Men det är väll inte sannolikt att den skadar garaget, det har den ingen anledning till. Avloppsrör ligger nog värre till då.

Det var precis därför jag valde vingnöten. Trädgårdens markdjup är ganska grunt samt inte den bästa dräneringen (gegigt).

Dock när jag tittar på vingnöten ser det ut som att många rötter ligger ovanpå jorden? växer vissa av rötterna uppåt?
Bassam
Hej
När rötter blir stark kan göra jobb som kompressor maskiner och kan förstöra garaget så det är bättre om du byter träd på grund att du har inte väldränerad jord eller du kan ordna stor grop som hjälpa träd att tar alla näring och vatten som behöver.
H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 01-04-2010, 16:50) *
Hej
När rötter blir stark kan göra jobb som kompressor maskiner och kan förstöra garaget så det är bättre om du byter träd på grund att du har inte väldränerad jord eller du kan ordna stor grop som hjälpa träd att tar alla näring och vatten som behöver.
H:Bassam

Som kompressor? Hur skulle ett träd kunna skapa tryckluft, eller vilken sorts kompressor menar du? Och att ordna en stor grop, vad hjälper det på ett garagetak? Du får nog utveckla lite.
malarmaster
Vingnöt får stora,kraftiga ytliga rötter som t.o.m kommer upp över marknivå.Den blir också med åren jättestor.Står den planterad ovanför garaget eller lite vid sidan? Om planterad ovanpå tänk på vikten på trädet.Orkar taket? planterad vid sidan tror jag inte att taket tar skada då jag förutsätter att det är betong.Själv fick jag ta ner min vingnöt då den tog över min solsida.De blir verkligen STORA.Har planterat ett nytt i utkanten på tomten gränsande till skogen.Vill inte vara utan då jag tycker att det är ett vackert träd. Mvh Ulf
Huggorm
Frågan är om ett garagetak klarar ett träd? Jag vet inte hur stor en vingnöt slutligen blir, och jag vet inte hur stor man kan tillåta den bli i en villaträdgård. Oavsett vilket så kommer vikten att fördelas över ett större område med hjälp av rotsystemet. Jag gissar att trädet kommer bli lågt och brett eftersom det inte kan sticka ner sin pålrot så långt det kan önska, och även rötterna kommer breda ut sig ordentligt. Troligtvis kommer rötterna vara ganska grova även där de sticker utanför kanten på garagetaket, så jag tror inte risken för ras är överhängande. I värsta fall får man väll undvika att vara i garaget när det är storm, för det är väll då risken är störst att något skulle hända. Och det lär ju inte ske något de närmsta tjogen år...

Men blir trädet för stort kan man såga ner det, och låta ett eller flera av rotskotten växa upp. Dom kommer växa riktigt fort i såna fall och det kommer inte ta många år innan man har ett nytt träd igen.
nationwide
CITAT (malarmaster @ 01-04-2010, 17:52) *
Vingnöt får stora,kraftiga ytliga rötter som t.o.m kommer upp över marknivå.Den blir också med åren jättestor.Står den planterad ovanför garaget eller lite vid sidan? Om planterad ovanpå tänk på vikten på trädet.Orkar taket? planterad vid sidan tror jag inte att taket tar skada då jag förutsätter att det är betong.Själv fick jag ta ner min vingnöt då den tog över min solsida.De blir verkligen STORA.Har planterat ett nytt i utkanten på tomten gränsande till skogen.Vill inte vara utan då jag tycker att det är ett vackert träd. Mvh Ulf

Vingnöten är inte speciellt stor för jag klipper ner den rejält varje år. Den är och förblir ca 2x2 m

Angående vikten på garaget. Hela trädgården är idag stenplattor och det borde ju väga mer än vingnöten.. ?
Är mest orolig för om rötterna letar sej ner i garagetaket och skapar läckor. Men det behöver jag inte vara, då vingnöten har ytliga rötter?
Huggorm
Har vingnöten verkligen ytliga rötter? Jag har för mig att den har tapprot, det vill säga en kraftig huvudrot som går rakt neråt för att förankra den ordentligt och göra den stormsäker. Men jag tror inte den kan skada ett betongtak, den har ingen anledning att försöka sticka rötter genom solid sten. Hade det varit natursten med sprickor där det sipprade upp vatten vore nog risken större
malarmaster
Har letat i min litteratur om rotsystemet o vad jag kan förstå har den ett utbrett ytlligt system vilket indikeras av att den skjuter rotskott om/när rotsystemet skadas.Beskär man trädet kraftigt svarar det också med rotskott.Om jag förstått saken rätt är platsen täckt med plattor o de förhindrar isåfall rotskotten att komma upp.Ang. vikten så är det nog ingen fara så länge trädet hålls i nuvarande storlek.Men allt som ställs ovanpå plattorna måste adderas till ursprungliga vikten.Skulle man släppa trädet fritt så ökar naturligtvis vikten.Ett fullväxt träd blir ca 20 m högt o lika stort i diameter o det blir åtskilliga ton.Ang rotsystemet tror jag inte att det blir några problem för taket.Sköt det som du gör nu o njut av bladverket. I Kalmar stadspark står en 100-årig vingnöt o där ser man ett fullväxt oerhört pampigt träd, Stora blir dom. Mvh Ulf
nationwide
CITAT (malarmaster @ 02-04-2010, 09:36) *
Har letat i min litteratur om rotsystemet o vad jag kan förstå har den ett utbrett ytlligt system vilket indikeras av att den skjuter rotskott om/när rotsystemet skadas.Beskär man trädet kraftigt svarar det också med rotskott.Om jag förstått saken rätt är platsen täckt med plattor o de förhindrar isåfall rotskotten att komma upp.Ang. vikten så är det nog ingen fara så länge trädet hålls i nuvarande storlek.Men allt som ställs ovanpå plattorna måste adderas till ursprungliga vikten.Skulle man släppa trädet fritt så ökar naturligtvis vikten.Ett fullväxt träd blir ca 20 m högt o lika stort i diameter o det blir åtskilliga ton.Ang rotsystemet tror jag inte att det blir några problem för taket.Sköt det som du gör nu o njut av bladverket. I Kalmar stadspark står en 100-årig vingnöt o där ser man ett fullväxt oerhört pampigt träd, Stora blir dom. Mvh Ulf

Precis.. trädgården består av plattor samt små ö:ar av kullersten. i öarna finns det växter samt i en av dom finns vingnöten. Tackar för all information som gör att jag känner mej lugnare yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon