Full version: Facebook
Sidor: 1, 2
aanderss
Vad tycker ni om facebook

Jag tycker de är ett bra sätt att få kontakt med personer man inte pratat med på många år
cic
LÖÖÖÖVE fejsbook! smile.gif
xlxl67
Det är ett dåligt sätt att hålla sig undan personer man valt att inte umgås med sedan mga år ninja.gif
Myosotis
Det verkar vara ett onödigt påhitt, inget för mig. Men det sa jag om internet också så det kanske ändrar sig.
hattstugan
Anser det vara ett idiotiskt påfund! Mina arbetskamrater kan inte prata om nåt annat än vad som händer på Facebook! Inte roligt för oss som vägrar FB!
cic
CITAT (hattstugan @ 31-03-2010, 20:38) *
Anser det vara ett idiotiskt påfund! Mina arbetskamrater kan inte prata om nåt annat än vad som händer på Facebook! Inte roligt för oss som vägrar FB!

Det är samma sak för mig när folk på jobbet pratar Idol, Lets dance, Hollywoodfruar, Ullared och alla annan j*la skit som spys ut i reklamkanalerna. Men så kan det vara. Bara att hacka i sig att folk lägger sin tid på olika saker smile.gif
Fny
Jag var länge en våga-vägra-facebookare... men sen i somras gick jag med för att ändå kunna hålla mig lite uppdaterad, och jädrans vad bra det är! Jag tycker det är ett toppensätt att hålla kontakten med folk, hålla sig uppdaterad med vad som händer ens vänner, organisera möten/fester, dela med sig av erfarenheter, ha diskussioner osv... Det är ju lite som ett forum, fast på ett nytt och annorlunda sätt. Jag rekommenderar det varmt! Sen måste man självklart facebooka med gott OMDÖME, vara försiktig med vilka bilder man lägger ut och vad man låter vilka grupper få läsa, men det gäller ju allt på Internet.
Aqvakul
Det är förvånansvärt många männsikor på FB som spelar väldigt mycket spel, där man frekvent annonserar resultatet och utbyter olika tillbehör med varandra...
aanderss
jag spelar inga spel där
cic
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 20:57) *
Det är förvånansvärt många männsikor på FB som spelar väldigt mycket spel, där man frekvent annonserar resultatet och utbyter olika tillbehör med varandra...

Sånt har inte jag nån aning om eftersom jag blockar eller döljer såna saker. smile.gif
Eva i Höga
Jag är ingen större anhängare av FB men går in där emellanåt - mest för att skicka en hälsning eller några vänliga ord till nån jag känner.
Meriona
Jag tänker vägra FB in i döden. De som jag inte längre har kontakt med har jag troligen VALT att inte ha kontakt med. Eller så har DE valt att inte ha kontakt med mej. Och låt det så förbli. ninja.gif
Motti
Jag gick med f jag fick medelande från en kompis kunde inte gå in på hennes sida utan att själv bli medlem men jag håller sällan till där.Däremot är jag med i STAY FRIENDS där jag har hitta gammla skolkamrater och andra som gick i skolan samtidigt plus en del bekanta till min släkt,kul att höra vad de gör i dag ,vi delar också gammla minnen från våran barndom.
ingrid fuxwall
Är ingen anhängare men har registrerat mig där och på sätt sammanlänkat personer som tappat kontakten - mig gjorde det ju inte lyckligare men antagligen dem
Gossen Ruda
Förlåt en yngling men HUR hittar man den man söker på FB? Eller dem?
Anki V
Jag gillar FB…i alla fall tror jag att jag gör det eftersom jag är där minst en gång om dagen yes.gif .

/A
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:47) *

Söker på namnet så klart. rolleyes.gif Och förhoppningsvis finns det inte alltför många med det namnet och förhoppningsvis har personen i fråga en bild så att man vet att det är rätt. smile.gif Sen är det bara att adda/lägga till och hoppas att personen vill vara din vän på FB.
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:47) *

Ingen aning men lite spännande är det att folk spenderar en stor del av sitt liv där - nästan som att vara odla beroende men på något sätt värre, min åsikt
eugenia
Jag har en facebooksida. Jag är kluven. Jag gillar inte mixen av gamla barndomsvänner, gamla arbetskamrater, nya kontakter, ett gammalt ex, min syrra, jobbkontakter osv. Nej fy detta funkar liksom inte för mig. Men, visst har det fördelar.

Någon jag tänkt mycket på "hittade mig" nyligen. sådant är bra. (Hade glömt efternamnet på personen i fråga)
netha
Som jag i tidigare tråd berättat så är jag med på FB.
Ser inget negativt ... har själv valt vilka jag vill ha kontakt med och vilka som kan läsa mina inlägg,
se mina foton och tävla med mig i olika spel.

Precis som alltid när man är ute på internet så gäller det att komma ihåg att allt "öppet" materiel är tillgängligt för alla i hela världen.
*Stintan*
Jag gillar FB. Man väljer ju själv som sagt vilka man vill ha kontakt med och inte. Det går lite i vågor hur mycket jag är där.
Monica M zon 4
Det är nog bara att acceptera att FB och liknande sidor är här för att stanna. Sociala medier beräknas bli större än porrindustrin på nätet om ett tag. Visst kan man vägra FB. Det fanns säkert folk som tyckte telefonen var ett djävulens påfund när den kom. Man väljer väl själv hur aktiv man vill vara och vilka man vill vara kompis med. Själv kollar jag läget varje dag, skriver nån gång ibland, spelar inget (döljer alla spel och applikationer), lägger inte upp några foton (eftersom jag mister rättigheten till dem, och dessutom går inte kontot att ta bort om man vill) och går inte med i alltför mycket knepiga grupper.
anki/ronninge
jag gick med i Face book, fick en inbjudan av en kompis.
men jag gick ur..

jag är ingen offentlig person direkt, så det var inget för mig!
Hålla kontakt med kompisar gör jag ändå via mejl.

sanningen är nog att, det är jag själv som vill ta kontakt med de jag vill kontakta och inte tvärt om !!

är för privat för facebook

men många gillar sidan, helt klart..
Berith
Jag är inte med på FB av bla den anledningen att man inte kan gå ur om man skulle vilja det! Har du en gång gått med så är du kvar där för tid och evighet.

Finns väl inget annat medlemsskap nånstans som är så? Neej, verkar alldeles för sektlikt för mej.
herkules
facebook is the shit! perfekt ställe att ha kontakt med människor på.
man mister inte rättigheterna till sina egna foton. om man kan gå ur vet jag inte men man kan tömma hela sitt konto så inget finns kvar att se, avtryck har vi förmodligen gjort så det räcker och blir över ändå på internet, så vad spelar det för roll?
Eva i Höga
anki/ronninge, hur gjorde du när du gick ur? Tänker inte gå ur nu - men man vet inte i framtiden, känner att FB inte är nåt för mig.
Berith
CITAT (Eva i Höga @ 01-04-2010, 08:29) *
anki/ronninge, hur gjorde du när du gick ur? Tänker inte gå ur nu - men man vet inte i framtiden, känner att FB inte är nåt för mig.

Ja det undrar jag också. Har ju "alltid" hört att man inte kan ta bort sitt medlemsskap där.
anki/ronninge
ja du hur gjorde jag?? jag letade upp nåt ställe, nån ruta jag klicka i,,,jag mins inte slap.gif confused.gif ..

netha
CITAT (Berith @ 01-04-2010, 08:17) *
Jag är inte med på FB av bla den anledningen att man inte kan gå ur om man skulle vilja det! Har du en gång gått med så är du kvar där för tid och evighet.

Finns väl inget annat medlemsskap nånstans som är så? Neej, verkar alldeles för sektlikt för mej.

Du skriver just på ett sånt sektlikt medlemsskap . Odla.nu kan du aldrig går ur ...
du kan bara bli gäst ... alla dina inlägg finns kvar.

Facebook kan du inaktivera medlemsskapet ... du kan radera allt du skrivit ... kontot finns kvar men är helt tomt om du så vill. Inga ord, inga bilder bara namnet du valt att ha som anv.

Facebook kan du själv välja vem/vilka som får läsa det du skriver, se dina bilder ... Odla.nu är öppet för alla.

Gå in på Konto .... kontoinställningar ...
där väljer du Inaktivera kontot
anki/ronninge
så nu har jag kollat upp detta med avsluta konto.
döm om min förvåning så gick jag in och testade mitt användarnamn och KOM IN, loggades in!
tydligen så aktiverades det, eller så var det över huvudtaget inte av aktiverat, Fast jag mins ju att jag var där inne och tryckte på knapparna för att just av aktiveras..

gå in på kontoinställningar, klicka vidare där så hittar du av aktivera
men frågan är, jag fick känslan att kontot "vilar",
alltså inte tas bort
klart att jag rensade allt jag hade i profilen, så ingen ser ju nåt.

sen hur länge den ligger kvar, det vet jag ju inte...

CITAT (Berith @ 01-04-2010, 08:33) *
Ja det undrar jag också. Har ju "alltid" hört att man inte kan ta bort sitt medlemsskap där.

aha fick svar från face book att kontot är av aktiverat men kan återtas
när jag vill...

jag föreslår att du helt rensar din profil ;.så kan dom ju behålla sidan om dom vill
Gossen Ruda
Jaha, då har jag fått en liten hum men själv går jag nog inte med. Tiden räcker ändå inte till för mig och skulle jag hänga där och vara social hade det inte förbättrat saken,.
Berith
CITAT (anki/ronninge @ 01-04-2010, 09:01) *
aha fick svar från face book att kontot är av aktiverat men kan återtas
när jag vill...

jag föreslår att du helt rensar din profil ;.så kan dom ju behålla sidan om dom vill

Jaha... Ja då är man medlem där för alltid, som jag trodde. Neej, jag är inte medlem och tror inte jag blir det heller.

Skulle iofs vara möjligt om jag får höra att Ruda reggat sej... g.gif
Magdis
Jo det går att avsluta sitt konto på Facebook. Då kan ingen söka upp och hitta ens sida där, däremot ligger den ju kvar på Facebooks server, men spela roll som sagt. Det vi har skrivit här ligger ju lika mycket kvar det.
xlxl67
Riktigt illa att man inte kan ta bort kontoto helt. sad.gif

Avaktivera går dock inne på inställningar men så fort du får för dig att logga in igen så aktiveras kontot automatiskt. ranting.gif
mekare
Kollegor som Facebookar bort hela arbetsdagen är mycket irriterande, men tyvärr inte så ovanliga idag.
Hoppas min arbetsgivare blockerar Facebook snart...
Anki V
På min arbetsplats är FB blockerat......... men inte Odla crazy.gif

/A
Alba
CITAT (netha @ 01-04-2010, 08:38) *
Du skriver just på ett sånt sektlikt medlemsskap . Odla.nu kan du aldrig går ur ...
du kan bara bli gäst ... alla dina inlägg finns kvar.

Facebook kan du inaktivera medlemsskapet ... du kan radera allt du skrivit ... kontot finns kvar men är helt tomt om du så vill. Inga ord, inga bilder bara namnet du valt att ha som anv.

Facebook kan du själv välja vem/vilka som får läsa det du skriver, se dina bilder ... Odla.nu är öppet för alla.
Gå in på Konto .... kontoinställningar ...
där väljer du Inaktivera kontot

Jag trodde att man regade sitt riktiga namn och använde det hela tiden så alla ser namnet. Har man alltså nick där precis som på Odla ?
*Stintan*
Du kan ha ditt eget eller ett påhittat namn.
ylvahi
CITAT (Anki V @ 01-04-2010, 14:25) *
På min arbetsplats är FB blockerat......... men inte Odla crazy.gif

/A

Samma här, dom har inte kommit på Odla än giggle.gif
Alba
CITAT (*Stintan* @ 01-04-2010, 18:56) *
Du kan ha ditt eget eller ett påhittat namn.

Aha det är så. Ja då är det ju upp till var och en hur mycket de vill lämna ut om sig själv.
cic
Fast då försvinner ju lite av poängen med FB. Om inte folk vet om vem man är ändå så klart. Men jag addar ju inte nån som jag inte vet vem det är.
*Stintan*
Fast man kanske bara vill ha närmsta kretsen som vänner och inte vill att andra ska kunna hitta en av någon anledning.
Uggi
Min bild och namn får vara synligt, men är ytterst noga med vad jag skriver, jag vill kunna hälsa på folk då jag går ut på stan och stå för det jag har skrivit.
Red Top
Från och med förra veckan finns en ny tjänst på nätet.

Tjänsten välkomnas av många. Ofta tänker vi ju inte på att vi plötsligt kan dö och lämna efter oss en massa spår på internet i form av bloggar, facebookkonton och annat. Vi kanske inte vill lämna ut lösenord till någon, så länge vi lever, men ändå vill att någon ska ta bort våra fotspår från nätet, så att de inte ligger kvar för all framtid och kan utnyttjas i felaktiga syften efter vår död.

Tjänsten heter Mywebwill

I dessa länkar kan ni läsa och höra mer om tjänsten.

SvD

DN

svt Rapport

Själv använder jag inte facebook, eftersom jag inte känner något behov av det. Däremot är jag twittrare, och tycker det räcker för att kommunicera med familj, vänner, bekanta och personer jag finner intressanta.
Hannele
CITAT (aanderss @ 31-03-2010, 20:22) *
Jag tycker de är ett bra sätt att få kontakt med personer man inte pratat med på många år

Visst är det toppen.
netha
Facebook guldgruva för spel

80 miljoner personer, motsvarande en femtedel av användarna av Facebook, spelar Farmville varje dag. smile.gif
Aqvakul
CITAT (netha @ 19-04-2010, 09:32) *
Facebook guldgruva för spel

80 miljoner personer, motsvarande en femtedel av användarna av Facebook, spelar Farmville varje dag. smile.gif

detta tycker jag personligen är det sämsta med FB - blockerar alla spel....
netha
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2010, 09:39) *
detta tycker jag personligen är det sämsta med FB - blockerar alla spel....

Inte behöver du blockera några spel .... du väljer ju själv om du vill spela eller inte.
Man blir inte påtvingad några applikationer.
skånepåg
Facebook FTW biggrin.gif
Jag har hittat kompisar som jag gick i grundskolan där, och massa andra från övriga världen ^^
Facebook och bilddagboken har ju typ tagit över alla andra comunity sidor tongue.gif
Sen alla spelen är ju ett plus, som Farmville men väntar på de ska uppdatera så man får större mark så lirar mest Mafia wars numera biggrin.gif
aanderss
jag spelar inga spel där
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon