|
Meriona
31-03-2010, 20:06
...nu tycker inte jag att den person det handlade om kan benämnas så, han hade ALS och hade en snabb nedåtgående spiral. Det var längesen jag grinade så mycket på en halvtimme som jag gjorde nyss, det var oerhört gripande. Min faster gick bort i ALS för ett par år sedan, så det kanske blev extra jobbigt därför, vad vet jag.
Hur är tendensen med självmordshjälp, kommer den diskutteras på allvar i riksdagen och media, eller kommer det att mattas ner? Vad tror ni?
Aqvakul
31-03-2010, 20:10
Jag hoppas att man vågar diskutera detta viktiga problem på allvar nu och inte fortsätter att sopa det under mattan.
Huggorm
31-03-2010, 20:16
Det kommer till Sverige också förr eller senare, frågan är bara när
Tror också det kommer med tiden. Det är en skyldighet att leva sitt liv så bra man nu kan och en rättighet att få avsluta det värdigt, när man vill.
Meriona
31-03-2010, 20:40
Ja jag håller med, är man så sjuk så ska man inte behöva lida.
CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 21:40)  Ja jag håller med, är man så sjuk så ska man inte behöva lida.  Vi har rättighet och skyldighet att ta bort våra sällskapsdjur när dom lider, men mäniskor ska plågas till sista andetaget. Finns det ingen återvändo längre, så kan man väl få välja hur man vill ha det.
Meriona
31-03-2010, 21:17
Ja det skulle jag önska mig i allafall, om sonen tyckte att det var okej.
Så har jag också tänkt tidigare ... men ... vem ska utföra dödshjälpen?
Hur mår den som gett dödssprutan? Nej till dödshjälp säger jag idag.
Aqvakul
31-03-2010, 21:31
Visst det är en tuff uppgift att hjälpa någon att dö. Det bör absolut inte läggas på läkarna, då skulle de få mycket märkliga dubbla roller.
CITAT (netha @ 31-03-2010, 22:29)  Så har jag också tänkt tidigare ... men ... vem ska utföra dödshjälpen?
Hur mår den som gett dödssprutan? Nej till dödshjälp säger jag idag. Tycker väl inte man kan tvinga någon, men som det är nu, har man inget val. Vill man leva, är det OK, men man bör också ha valet att få avsluta om man vill. I dagens läge, behövs inga sprutor, det finns doseringspumpar.
Huggorm
31-03-2010, 21:33
Jag kan ta jobbet, om det är bra betalt
Aqvakul
31-03-2010, 21:38
Det är ju inget som får ske lättvindigt, utan prövas noga i varje enskilt fall.
CITAT (pejori @ 31-03-2010, 22:33)  Tycker väl inte man kan tvinga någon, men som det är nu, har man inget val. Vill man leva, är det OK, men man bör också ha valet att få avsluta om man vill. I dagens läge, behövs inga sprutor, det finns doseringspumpar. Men vem sköter doseringspumpen? eller vem fyller och ger den till den "dödsönskande" om h*n kan sköta den själv? Hur man än vrider o vänder på det hela så finns där en som i slutändan är "h*n med bilan"
CITAT (netha @ 31-03-2010, 22:42)  Men vem sköter doseringspumpen? eller vem fyller och ger den till den "dödsönskande" om h*n kan sköta den själv? Hur man än vrider o vänder på det hela så finns där en som i slutändan är "h*n med bilan" Sant... Men jag tror det finns förespråkare som klarar det, då det ändå är den sista viljan som då gäller.
CITAT (pejori @ 31-03-2010, 22:50)  Sant... Men jag tror det finns förespråkare som klarar det, då det ändå är den sista viljan som då gäller. Sista vilja ja ... men vem ska utföra din sista vilja? Av alla läkare jag pratat med så finns ingen som åtar sig den uppgiften. Läste nyligt om en som velat ha dödshjälp men nu var glad att det inte var tillåtet. Var själv i den situationen ... utgång oviss ... drogad ... hade uttryckt vissa önskemål som tack o lov inte utfördes. Jag skulle aldrig kunna ta på mitt samvete att be någon ta mitt liv ... vara mördare ... det är ju det det handlar om,
Myosotis
31-03-2010, 22:14
Tänkvärt Netha, det är nästan så man ändrar sig när man läser det du skriver.
Aqvakul
31-03-2010, 22:20
Vem har sagt att livet är lätt, än mindre döden...
Passiv dödshjälp är ju möjlig idag, steget till aktiv dödshjälp är inte stort... det finns människor som lider oerhört och där bot och bättring inte finns i utsikt..
CITAT (Myosotis @ 31-03-2010, 23:14)  Tänkvärt Netha, det är nästan så man ändrar sig när man läser det du skriver. Jamen jag har ju under många år varit fast övertygad om att jag vill ha dödshjälp när det börjar bli dags för det otäcka slutet. Vändningen kom efter min sjukhusvistelse då utgången var ovisss. Pratade senare med personal på sjukhuset ... läkare , sjuksköterskor, undersköterskor ... ingen av dem hade velat ge mig "sista kicket" DÅ ... vaknade min hjärna och jag började tänka efter, Vad var det jag hade bett dem om?
Aqvakul
31-03-2010, 22:26
Netha! Jag har inte bett dig vare sig att be om dödshjälp eller att utföra den åt någon annan. Men det kan ju finnas andra som har en annan inställning. Det handlar heller knappast om ett läge där utgången är oviss, utan där allt obevekligt går mot ett eländigt slut. Ingen ska heller behöva ta på sig rollen som "dödshjälpare" mot sin vilja.
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 23:26)  Netha! Jag har inte bett dig vare sig att be om dödshjälp eller att utföra den åt någon annan. Men det kan ju finnas andra som har en annan inställning. Det handlar heller knappast om ett läge där utgången är oviss, utan där allt obevekligt går mot ett eländigt slut. Ingen ska heller behöva ta på sig rollen som "dödshjälpare" mot sin vilja. Hoppsan!
Aqvakul
31-03-2010, 22:29
CITAT (netha @ 31-03-2010, 23:28)  Hoppsan! Förklara gärna lite närmare vad du menar med detta utrop...
Huggorm
31-03-2010, 22:31
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 23:26)  Ingen ska heller behöva ta på sig rollen som "dödshjälpare" mot sin vilja. Kanske inte ett uppdrag som arbetsförmedlingen tvingar på de långtidsarbetslösa
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 23:26)  Netha! Jag har inte bett dig vare sig att be om dödshjälp eller att utföra den åt någon annan. Men det kan ju finnas andra som har en annan inställning. Det handlar heller knappast om ett läge där utgången är oviss, utan där allt obevekligt går mot ett eländigt slut. Ingen ska heller behöva ta på sig rollen som "dödshjälpare" mot sin vilja. Det är ditt påstående här ... Jag har inte bett dig osv.... Var har jag påstått att du gjort det? Det var det som var förbryllande.
Aqvakul
31-03-2010, 22:39
Ursäkta formuleringen...
Vad jag avsåg var att om du inte vill vare sig det ena eller andra för egen del, så kan det finnas andra som vill både det ena och det andra eller något av det.
Kan de inte få eller ge dödshjälp då, under väl kontrollerade former?
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 23:39)  Ursäkta formuleringen... Vad jag avsåg var att om du inte vill vare sig det ena eller andra för egen del, så kan det finnas andra som vill både det ena och det andra eller något av det.
Kan de inte få eller ge dödshjälp då, under väl kontrollerade former? OK ... jag är som sagt helt emot dödshjälp och de doktorer jag pratat med är av samma åsikt. Visst förstår jag att det finns människor som vill ha dödshjälp. Senast idag pratade jag med brorsan (doktor) som aldrig kunde tänka sig att ge dödshjälp. Under kontrollerade former säger du. Vad exakt lägger du i ordet "kontrollerade former"? och vem ska ta på sig ansvaret/skulden ... att ha tagit ett människoliv?
Aqvakul
31-03-2010, 22:57
CITAT (netha @ 31-03-2010, 23:47)  OK ... jag är som sagt helt emot dödshjälp och de doktorer jag pratat med är av samma åsikt. Visst förstår jag att det finns människor som vill ha dödshjälp.
Senast idag pratade jag med brorsan (doktor) som aldrig kunde tänka sig att ge dödshjälp.
Under kontrollerade former säger du. Vad exakt lägger du i ordet "kontrollerade former"? och vem ska ta på sig ansvaret/skulden ... att ha tagit ett människoliv? Vi får nog konstatera att vi har två klart skilda åsikter här. Jag tänker inte moralisera över din inställning och jag förväntar mig detsamma från dig.
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 23:57)  Vi får nog konstatera att vi har två klart skilda åsikter här.
Jag tänker inte moralisera över din inställning och jag förväntar mig detsamma från dig. Jamen jag förstår ändå inte ... jag har väl inte moraliserat över din inställning ... har ju bara talat om vad min åsikt är ... är det inte det som är det fria ordet vi har ... att få tala om sin åsikt alltså?
*Stintan*
31-03-2010, 23:15
Va du tar i då Aquakul.
Själv är jag lite kluven i frågan men kan nog tycka att det är rätt i vissa fall.
CITAT (netha @ 31-03-2010, 22:57)  Sista vilja ja ... men vem ska utföra din sista vilja? Av alla läkare jag pratat med så finns ingen som åtar sig den uppgiften.
Läste nyligt om en som velat ha dödshjälp men nu var glad att det inte var tillåtet.
Var själv i den situationen ... utgång oviss ... drogad ... hade uttryckt vissa önskemål som tack o lov inte utfördes.
Jag skulle aldrig kunna ta på mitt samvete att be någon ta mitt liv ... vara mördare ... det är ju det det handlar om, Jag förstår din synpunkt, inget snack om saken. Men dom länder som har dessa kliniker, har kunnat få personal, så det bör väl gå med Sverige också tror jag. Sedan är det väl inget man ska besluta om, i förtid. Som jag sa tidigare, när det är mer en plåga att vara kvar och man själv uttryckligen vill dö, då bör man få göra det. Den som inte vill, ska inte behöva, vare sig dö eller leva kvar mot sin vilja.
Det var ju samma diskusioner när vi införde hjärndöd istället för hjärtdöd i landet. Mängder av läkare och övrig personal var emot att ta ut organ från en i deras ögon levande mäniska, där hjärtat ännu slog. Nu är det inga som helst problem med det längre.
Jag tror att får man möjlighet att vänja sig, så kommer det att fungera. Nu inte sagt, att alla med dödslängtan ska få det, (man får skilja på deppressiv dödslängtan) utan när alla medel är uttömda (som kvinnan i respiratorn) så tycker jag nog det är OK.
Aqvakul
01-04-2010, 06:28
CITAT (netha @ 31-03-2010, 22:57)  Jag skulle aldrig kunna ta på mitt samvete att be någon ta mitt liv ... vara mördare ... det är ju det det handlar om, detta uppfattade jag faktiskt som väldigt moraliserande..
Meriona
01-04-2010, 07:32
I programmet jag såg så var den den sjuke själv som var tvungen att dricka sömnmedlet av egen kraft. Mannen det handlade om valde att göra det tidigare än "nödvändigt" eftersom han var rädd att förlora möjligheten att svälja.
Det gjordes en bedömning av hur sjuk han var, läkaren kunde inte skriva ut drogen till någon som ansågs för frisk. Ett annat par som man fick följa fick nobben, frun var för frisk och de ville dö tillsammans.
*Stintan*
01-04-2010, 07:46
CITAT (Aqvakul @ 01-04-2010, 07:28)  detta uppfattade jag faktiskt som väldigt moraliserande.. Tänk så olika man kan se på saker och ting.
Aqvakul
01-04-2010, 08:04
CITAT (*Stintan* @ 01-04-2010, 08:46)  Tänk så olika man kan se på saker och ting. visst , så är det Men för mig är det helt främmande och som ett fruktansvärt värdeomdöme, att jämställa en människa som föröker verkställa något som en annan människa önskar men inte förmår, med det grövsta brott vi känner..
*Stintan*
01-04-2010, 08:32
Det var ju hur netha såg på det men det betyder väl inte att någon annan behöver se det på samma sätt. Så länge man bara uttrycker sin egen åsikt i frågan och inte har synpunkter på andras åsikter är det väl inget moraliserande.
Aqvakul
01-04-2010, 08:37
CITAT (*Stintan* @ 01-04-2010, 09:32)  Det var ju hur netha såg på det men det betyder väl inte att någon annan behöver se det på samma sätt. Så länge man bara uttrycker sin egen åsikt i frågan och inte har synpunkter på andras åsikter är det väl inget moraliserande. Om man jämställer andras tankesätt med mord, så är det väl moraliserande om något...
*Stintan*
01-04-2010, 08:57
CITAT (Aqvakul @ 01-04-2010, 09:37)  Om man jämställer andras tankesätt med mord, så är det väl moraliserande om något... Men var det det hon gjorde?
Aqvakul
01-04-2010, 08:58
CITAT (*Stintan* @ 01-04-2010, 09:57)  Men var det det hon gjorde? så uppfattade jag det och jag har väl rätt till min egen tolkning
Huggorm
01-04-2010, 09:06
Klart det är skillnad på att ta mörda någon och ge någon dödshjälp. Tvång eller önskan, det är ju två motpoler.
Jag tycker nog också det är stor skillnad. Fungerar det så, som Meriona skrev, måste man vara hyfsat rörlig fortfarande. (tänker fortfarande på kvinnan).
Det svåraste är nog att hitta ett eller fler sätt som gör avslutet lugnt och värdigt för alla inblandade.
theseraphim
01-04-2010, 09:43
Kommer inte vara några problem med att hitta läkare att göra detta, vi har haft flera misstänkta fall redan med "oavsiktliga överdoseringar" tex, sedan så är det ju redan så att man kan välja att avsluta hjälpinsatser så som andingshjälp och dylikt. Det är ju trots allt ett demokratiskt samhälle och då bör man få ha den rätten att få avsluta sitt liv om det ändå kommer avslutas inom en nära tid.
zaaritha
01-04-2010, 20:19
Jag vet då i alla fall--att ligger jag som ett kolli, då vill jag få dö!
Huggorm
01-04-2010, 20:44
CITAT (zaaritha @ 01-04-2010, 21:19)  Jag vet då i alla fall--att ligger jag som ett kolli, då vill jag få dö! Precis. Efter de tre första dagarna lär man vara ruskigt less på att bara ligga där
Att ta ett liv är aldrig lätt !varken människors eller djurs men att låta en människa med klar Hjärna ligga som en grönsak som inte kan röra sig och inte kan prata inte visa kännslor bara ligga som en grönsak !ja jag tror ingen av oss som lever fullt ut skulle vilja ha det så.Jag skulle inte vilja ligga som en staty år efter år efter år och inte kunna förmedla mig med omgivningen !då vore det bättre att få dö.Dö det ska vi alla för eller senare,en del för än senare.Det är nog vi som finns där med all vitalitet som tror att vi kan uppehålla liv men mest för vår egen skull inte för den som ligger där orörlig år efter år som har alla hjärnfunktioner men som inte lever ett fullt liv.  Det där med döden verkar vara något som vi här i Sverige har väldigt svårt för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|