Christa
Jag funderar på att köpa en grunka som man kan driva upp plantor i. Det är en låda med lysrörsarmatur över. Man kan säker fixa det själv men skall man ha den i bostade så känns det plaktiskt med något som inte läcker och är någorlunda snyggt.

Min fråga är om man kan driva upp plantor i 20 grader bara man har tillräckligt med ljus? Alltså att plantorna blir knubbiga och bra.

Jag funderar på om man kan ha den för att fixa sallad och annat grönt hela vintern.
flouee
Jag driver upp perenner i lägenhet med extrabelysning, och jag tycker inte det verkar vara ett problem med temperaturen smile.gif
Christa
CITAT (flouee @ 01-04-2010, 10:59) *
Jag driver upp perenner i lägenhet med extrabelysning, och jag tycker inte det verkar vara ett problem med temperaturen smile.gif

Hur många timmar på dygnet har du ljuset tänt?
Erland
Vilken temperatur du ska ha för att dra upp plantor beror helt på vad det är för arter. En del arter gror inte alls om det är för varmt medans andra behöver betydligt högre temperatur. De flesta gror dock bra i rumstemperatur.
Peztis
Egentligen är det konstigt att det inte finns uppdrivningsskåp...

Tänk er som ett vinskåp eller kylskåp... Glasdörr så att man kan se in och beundra växtligheten som står under extrabelysning i en temp på ca 15-18 grader. Med timer bestämmer man när den höj- och sänkbara belysningen ska vara på och med en annan timer kan man på mellanmodellen även reglera temperaturen under dygnet.
Lyxmodellen kommer även med ett stratifieringsskåp i botten, den håller en temp på -4 till +4 grader och här kan man ställa in om temperaturen ska vara konstant eller om den ska variera i intervallet...

Självklart ska det vara så snyggt att det inte bhöver stå i ett hörn och skämmas för sig. Och naturligtvis energisnålt. Och överkomligt i pris....

OK, nu ger jag väl bort en produktidé till dem som är hugade (har redan för många i skallen så ok då...) och funkar det så kan ju den som driver igenom det ge mig lite kickback! smile.gif
flouee
CITAT (Christa @ 01-04-2010, 14:38) *
Hur många timmar på dygnet har du ljuset tänt?

13-14h tror jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon