Full version: Tips på bärbuske
oliv
Förra året insjuknade ett av mina gamla röda vinbärsbuskar, grenarna blev plötsligt bruna och torkade in. Samma hände med den vita vinbärsbusken bredvid, men den återhämtade sig i höstas.

Nu ska jag alltså ersätta den röde, har funderat på krusvinbär, men jag vet inte hur dessa smakar confused.gif . Vad kan ni rekommendera för bärbuske? biggrin.gif
(röda krusbär, hallon, blåbär, björnbär och björnhallon har jag redan på andra ställen)
Åsa, mälardalen zon 2
Krusvinbär ger ganska liten skörd + jag skulle inte plantera något som hör till samma släkte så snart på platsen, orsak: jordtrötthet + ifall det är någon sjukdom som finns i marken så allt som hör till släktet Ribes bör man nog vänta en 1-2år med att plantera även om man byter ut en hel del jord.

+Fundera även på om det kan vara något odlingsbetingat (ex. för blött el. för torrt) istället för en sjukdom vilket jag har en känsla att det har eftersom det vita vinbäret repade sig, de brukar inte repa sig ifall de har fått någon invärtes svamp, eller kanske någon insekt orsakade de vissna grenarna det finns en insekt som äter upp märgen i grenarna så de vissnar, man brukar kunna se hål någonstans på grenarna och sedan då man klipper i dem kan man se att det är en gång i mitten av busken. Dessa brukar inte återkomma varje år + man kan hjälpa till genom att plocka bort grenar som det finns en larv i. Och är det insektsangrepp är det onödigt att gräva upp.
Hans i Värmland
Plantera en aroniabuske. Det är en utmärkt buske om man vill ha en bärbuske med stor avkastning.
Bären kan användas precis som vinbär eller ännu bättre blanda med annan frukt.
Frys bären först så blir de sötare och mal dem i processor.
oliv
Åsa: det kan mycket väl vara insektsangrepp, grenarna såg helt konstiga ut nät jag klippte dem: en svart ring i mitten, jag trodde att det var röta. Men i alla fall visar den röda inga tecken på nytillväxt, den har inte växt lika bra som den vita på senare år och den verkade allmänt försvagat.

Hans: om jag byter ut den mot en Aronia-buske vilken ska jag välja? Jag skulle gärna vilja ha en vars bär man även kan äta råa. Blir en aronia-buske ungefär lika stor som en vinbärsbuske?

Jag har läst lite på e-planta och ska se om jag får tag på en Hugin! wub.gif

Hugin

thanks.gif Tack för tipsen och glad påsk!
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan inte plantera någon före att du vet om jorden hel frisk och vilka fel som du gjorde.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon