Full version: Kalla knölar
marisan
Hej på er, köpte tre svart kalla knölar på mässa för några veckor sedan. De kom inte paketerade (dvs ingen information) och jag glömde naturligtvis fråga om planteringsdjup. Jag tänkte sätta ut dem i trädgården direkt så fort det är frostfritt (eller är det dumt? Kruka först kanske?). Hur djupt ska jag sätta dem? Försäljaren påstod dessutom att jag inte behövde gräva upp och övervintra. Det lät konstigt tyckte jag men han framhärdade. Om man täckte växtplatsen var det OK. Vad är rätt?
PeterDeleter
Hej

Kan det vara "japansk underblomma" (mirabilis jalapa) du köpt? Ser ut som små svarta morötter. Jag köpte såna förra året på mässan och har lappen kvar. Det står:

Planteringsdjup 5 cm
Planteringasvstånd 20 cm

Annars är ju en gyllene regel att planteringsdjupet ska vara 3 gånger lökens storlek.

Lycka till!
marisan
Hej Peter, nä det är svart kalla (Zanthedeschia?) det är jag säker på (så säker man kan vara när man köper lösliggande knölar). Men samma regel gäller kanske för knölar som för lökar, tre gånger storleken.
Sussie F-Flower
Här kan du se en filmsnutt på vad man kan tänka på när man planterar Calla...
Hoppas den är till någon hjälp.

http://www.youtube.com/watch?v=NgCeYcoU4-I...feature=related

Bara för skoj kan du titta på den här vackra filmen... wub.gif wub.gif wub.gif

Jag tror att jag måste köpa några själv... shy.gif

http://www.youtube.com/watch?v=Ypzl8wZJwCE...feature=related
PeterDeleter
Ha-ha

Sorry, jag missförstod lite. Var särskrivning så jag trodde knölarna var kalla (fattade egentligen inte det heller varför dom var kalla). Så går det när man bara snabbläser.

Lycka till med dina knölar! Köpte du dom av en knöl också? crazy.gif
Bassam
Hej
Det är bättre med planteringsdjupet ska vara 2 gånger lökens storlek.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
ska du ha den på friland så plantera den i väldräneradjord i ett varmt och soligtläge. täck den med snö och torralöv till vintern. plantera dom ganska djupt (men inte för djupt). jag vet inte exakt vad jag plantera mina på för djup kanske 15-20cm. plantera dom när jorden har blivet varm typ i maj-juni beroende vart du bor.

jag har övervintrat calla ute i några vintrar i skåne zon 1-2. men den lever inte längre nu.

annars om du inte vill riskera dom ute så sköt dom som dahlior.
marisan
OK, jag bor i Mellanskåne, zon 2 snarare än 1-2, så jag får väl vänta lite. Sandig jord dvs väldränerad och 15-20 cm djup, stämmer ganska bra Bassam. Låter som om det skulle kunna lyckas. Men hur förvarar jag dem på bästa sätt i väntan på varm jord?
Filmsnutten gav lite info men jag vågar inte bryta av en bit för att kolla om det är en bra knöl. Tänk om den förstörs. Hur känsliga är de?
Nu ska jag gå och öva lite särskrivning smile.gif .
Peztis
Haha, inte bara jag som blev helt ställda av rubriken tydligen! biggrin.gif
Bassam
Hej
Det är risk om man plantera dom djup att deras näring slut före att de kommer över marken.

Obs det finns trädgård lag som säga: hål djup ska bli dubbel så mycket volym lökar.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon