malinsmalin
Är jättesugen på att köpa zinkkrukor till uteplatsen och har hittat fina på öb till bra pris.
Någon som vet om de är bra?
Håller zinkkrukor överlag bra?
Något man ska tänka på när man planerar i zinkkrukor?

Tacksam för snabbt svar, då jag snart hade tänkt åka mot stan!
theseraphim
CITAT (malinsmalin @ 01-04-2010, 12:22) *
Är jättesugen på att köpa zinkkrukor till uteplatsen och har hittat fina på öb till bra pris.
Någon som vet om de är bra?
Håller zinkkrukor överlag bra?
Något man ska tänka på när man planerar i zinkkrukor?

Tacksam för snabbt svar, då jag snart hade tänkt åka mot stan!

Zink är överlag bra men en sak du bör tänka på är att de billigaste är oftast de som är sämst kvalite på överlag. Jag menar inte att ÖoB´s kommer gå sönder eller så men saker man kan tänka på är att "svetsningar" kan läcka lite eller mer svettas. Man kan fixa detta genom att täta dem på insidan med tätningsmedel som man kan köpa hos tex byggmarknader som bauhaus och Coop(kanske tom ÖoB). Vad jag kan garantera däremot oavsett pris o kvalite är att de oftast får en beläggning när de står ute under vintern, en gråaktig beläggning som man förvisso enkelt tvättar bort.
DykUnderYtan
Jag har haft mina zinkkrukor från ÖBi flera år, absolut inget fel på dem. Tycker bara zink blir finare då de stått ute ett tag. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Något att tänka på är att ifall de är helt täta utan dräneringshål bör de stå under tak ifall det blir en ganska regnig period, växter drunknar lätt.
malinsmalin
Blev lite zinkkrukor från öb :-)

3 st grå/svarta i olika storlekar (99, 69 och 49 kr) och 2 mindre runda zinkfärgade för 39 kr st. Vår uteplats kommer bli fin i sommar och även framsidan!

Det finns inga dräneringshål, det funkar väl bra att borra själv eller?
Kör man med lecakulor i botten, så man slipper fylla med jord hela vägen (blir ju ganska mycket jord till den stora krukan isåfall)?
theseraphim
Det är bara att göra många hål med en ordentlig spik, kör ca fem-tio centimeter leca sedan gärna lite fiberduk eller bomullstyg mellan lecan och jorden.
malinsmalin
Så nu till blommor.

Ska ha krukorna på våran uteplats, bor i zon 1 och på uteplatsen är det iprincip sol hela dagen, förutom lite under förmiddagen.

Tips på blommor som klarar såpass varmt och soligt och som inte är jättesvåra att sköta.
Peztis
Jag har en zinkbalja och den har nu stått ute på trappan i flera år året om - den köpte jag billigt på ICA!

Jag har borrat hål i botten på de, det gick lätt med en metallborr i skruvdragaren/borrmaskinen.

Lecakulor kan du också lägga i något nät (sy av flugnät, använd gamla nylonstrumpor eller tvättpåsar) och då kan du använda kulorna om och om igen utan att det blandar sig med jorden som ju måste bytas ut varje år.

Såg de som i stora krukor lägger upp och nedvända tomma plastkrukor i botten på de stora planteringskärlen så blir de inte så tunga och du slipper använda jord.
Alba
En sak att tänka på är att zink-/plåtkrukor blir kokheta av solen så man måste vattna extra mycket.
malarmaster
ett tips för att skona rotsystemet från värme är att använda zinkhinken som ytterfoder,dvs man har en innerkruka(plast) o se till att där är ngn centimeter mellan plåt o innerkärl.Odlar mina dahlior så o det går alldeles utmärkt. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon