Maste
Min fina amaryllis med tre knoppar tippade igår och bröts... Vad kan man göra? Jag klippte av de två som skadades och satte i vatten, knoppen klarade sig men vissa blad är brutna, ska jag skära bort dem?

sad.gif rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Så här gjorde jag med min amaryllis som bröts, den stora klockan längst fram var bara en knopp när det hände:

Fast det blir förstås snyggare om man kan hitta en bättre pappbit än en dasspappersrulle! laugh.gif
De blad som bröts tycker jag du ska ta bort eller forma till om du tycker de är så fula att du stör dig på dem, annars kan de väl få vara kvar.
Kajsa
I välsorterade trädgårdsbutiker såg jag i höstas att det finns särskilda
Amaryllisstöd kraftiga i stål med två ringar, en för varje stängel, ca 35 kr.
Då lär dom inte gå av. Annars en vanlig inte alltför klen pinne duger bra.
renate
Min var nära och tippa över i dag,måste sätta stöd i morgon.Så här ser den ut.
*Felix matte*
Den ser ut att vara likadan som min och Bettys som valt att vänta med blomning till nyår wub.gif
jag har pinne och rött sidenband som håller stängeln uppe smile.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 31-12-2003, 21:02)
Den ser ut att vara likadan som min och Bettys som valt att vänta med blomning till nyår wub.gif

Fick du inte tag på nån "spiral" på blomsterhandeln Agneta?!! ohmy.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 01-01-2004, 00:46)

Fick du inte tag på nån "spiral" på blomsterhandeln Agneta?!! ohmy.gif biggrin.gif

Näää! sad.gif de hade inte sådana sad.gif
Betty
CITAT (Maste @ 31-12-2003, 08:22)
Min fina amaryllis med tre knoppar tippade igår och bröts... Vad kan man göra? Jag klippte av de två som skadades och satte i vatten, knoppen klarade sig men vissa blad är brutna, ska jag skära bort dem?

sad.gif   rolleyes.gif

Amaryllis i vas klarar sig lika länge som Amaryllis i kruka. De blad som är "mycket brutna" kan du skära bort. De övriga kan du låta vara kvar. Sköt om plantan som en vanlig rumsväxt, med regelbunden vattning och näringstillförsel över sommaren, minska ner vattningen under hösten (mitten av september)till att helt avstanna under fyra- fem veckor för att sedan drivas i blom under december. Lycka till!
Betty
CITAT (Felix matte @ 01-01-2004, 01:26)
CITAT (Betty @ 01-01-2004, 00:46)

Näää! sad.gif de hade inte sådana sad.gif

Om du vill så kan jag kolla om de har kvar några på Björsbyn som jag kan skicka till dej ... Hör av dej i så fall! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon