Full version: Sockerskatt !
Motti
Nu vill forskarna lägga skatt på socker för att få oss att sluta äta så mycket godis thumbdown.gif tycker det är storebrorsmentalitet om jag får säga min mening.Är det inte bättre att upplysa folk om vad det har för bivekningar när man intar stora mängder?de flesta vet väl att det inte är bra att äta för mycket godis och socker men att lägga skatt på det tycker jag är att gå för långt,ska vi beskatta allt som är "farligt" som inte är nyttigt för oss eller ska vi lita på att vi kan räkna ut det själv? confused.gif
Aqvakul
Vi har ju skatt på tobak och sprit, så varför inte på socker..
theseraphim
Tycker det låter urdumt, vart har eget ansvar tagit vägen? Plus att skatt på onyttigheter som rökning och dylikt har inte haft någon effekt på antalet rökare.
En av statens största inkomstkällor är skatt ifrån oetiska saker som alkohol, tobak och spel men bara en bråkdel av inkomsten används för att tex bota spelberoende eller finansiera kollektivtrafik som kunde varit bra mycket billigare om en stor del av bränsleskatten hade gått dit.
Staten vill gärna visa bilden utåt att denna skatt är för dels att avskräcka tex blivande rökare men också att den går till behandling av drabbade men sanningen är att den betalar mycket i samhället och skulle alla sluta röka, supa och köra bil så hade Sveriges ekonomi mer eller mindre havererat.
*Stintan*
Ja inte mej emot. Finns ju många som är sockerberoende. Man kan ju fundera över hur mycket folk tänker själva när dom proppar i sig 7000 ton godis över påsk i det här landet. Det mesta är socker!

Jag vet många som gjort slag i saken och slutat röka p.g.a. priset.
Aqvakul
Jag tror faktiskt att en skatt på socker skulle kunna bromsa den ofantliga ökningen i sockerintag, som inte minst drabbar våra unga.
Anma
CITAT (theseraphim @ 01-04-2010, 13:32) *
Tycker det låter urdumt, vart har eget ansvar tagit vägen? Plus att skatt på onyttigheter som rökning och dylikt har inte haft någon effekt på antalet rökare.

Nja, effekt har det haft, om det sen är skatten eller informationen av rökningens farlighet som gett effekt låter jag vara osagt. Det är faktiskt "bara" 20% av Sveriges befolkning som röker numera.
Olle A
En sådan skatt går väl bara att införa på 1:a april? innocent.gif

Olle
Gudrun i Göteborg
CITAT (Olle A @ 01-04-2010, 14:02) *
En sådan skatt går väl bara att införa på 1:a april? innocent.gif
Olle

Instämmer yahoo.gif
Motti
Ja man kan lätt ta det för ett aprilskämt och det kanske det är !Höjningen på tobak har föresten gjort att tobaksmugglingen ökat lika så alkoholsmugglingen vet inte om det är någon positiv utveckling precis.Tror inte gottegrisarna drar in på godiset utan avstår något annat istället,borde man föresten inte beskatta läsk också då för det stjälper ju svenska folket i sig milliontals liter varje år och för att inte tala om salt som är så onyttigt ,tänk på alla tonvis chipps jordnötter ostbågar som folk vräker i sig varje år .
Åsa, mälardalen zon 2
Även läsk skulle ingå i sockerskatten enligt vad jag hörde på TV. Och jag antar att även kakor och liknande hör dit, förslaget på sockerskatt skulle ju inte enbart gälla godis.

Jag tycker det låter OK med sockerskatt ifall de samtidigt sänker skatten på nyttigheter som ex. grönsaker, frukt, nötter, frön och dylikt.
theseraphim
problemet är väl som redan skrivit, skatt på onyttigheter påverkar inget. Vart är ansvarskänslan, det mesta godis som våra barn äter köps direkt eller indirekt av oss föräldrar så det är ju bara på att dra in på den biten och de dem äpplen o dylikt istället för trots allt är det en vanesak.
andersen
Jag tycker att det är ett bra förslag,men jag ser en baksida av förslaget och det är att det försvinner arbeten bland livsmedelsarbetarna i tex bagerierna och i bryggerierna som redan i dag har det svårt så jag är lite klyven och vet inte riktigt om jag vill att arbeten försvinner pga en sockerskatt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ju inte säkert att vi köper mindre av kakor och sånt men blir det skatt på sockret så kanske de får testa sig fram och göra läsk, kakor mm. med lägre sockerinnehåll för att hålla nere priserna, vilket jag skulle uppskatta jag skulle gärna vilja ha mindre söt läsk, bakverk som inte är fullt lika söta som delicatobitar och liknande.
Gossen Ruda
Var har ni hittat detta aprilskämt?
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2010, 15:58) *
Var har ni hittat detta aprilskämt?

Nej det är inget aprilskämt, utan det har talas om det förut och idag så hittar du det här http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6880606.ab
gnon49
Nja, har för mig att en del "nyttiga" produkter är lika stora sockerfällor som godis. Tror det är det "gömda" sockret som är mest farligt. T.ex skämtet med lightprodukter. Sockerersättningar är nog ett större problem än själva det rena sockret. En del frukostflingor kan liknas vid bakverk när det gäller sockerhalten. Sätt press på livsmedelindustrin och inte på konsumenten med högre skatt.
GunnellF
CITAT (gnon49 @ 01-04-2010, 16:51) *
Nja, har för mig att en del "nyttiga" produkter är lika stora sockerfällor som godis. Tror det är det "gömda" sockret som är mest farligt. T.ex skämtet med lightprodukter. Sockerersättningar är nog ett större problem än själva det rena sockret. En del frukostflingor kan liknas vid bakverk när det gäller sockerhalten. Sätt press på livsmedelindustrin och inte på konsumenten med högre skatt.

Det är likadant med andra livsmedel som t ex frysta kycklingfiléer och korv, som också innehåller socker (förutom nån enstaka korvsort).
Ralf
Såg ni programmet om majsodling i USA?
Det var två grabbar som köpte en andel i en majsodling och sedan berättade om majsen. Majs innehåller oerhört mkt stärkelse, dvs socker och företag som förädlade majsen sålde sin stärkelse till bland annat bröd, kak och flingtillverkare.

Dom visade även kor som två veckor innan slakten fick äta enbart majs. Dessa kor gjorde man sedan hamburgare på... Klart man längtar mera efter hamburgare när dom är fulla med socker...

Om man nu skulle införa skatt på "socker", vilken sorts socker ska man beskatta??
malarmaster
Tokerier! det är upp till var o en att äta produkter med socker. Är alternativet kemiska sötningsmedel är mitt val enkelt: socker. en naturprodukt som i överkonsumtion orsakar fetma med tillhörande sjukdomar,visst är det så.men det är fortfarande jag själv som avgör om,när eller hur mycket jag proppar i mig medan de kemiska ämnena som i många fall är främmande för kroppen troligtvis orsakar värre sjukdomar(cancer m.m.).
en ev. skatt skulle inte påverka mitt köpbeteende då jag redan idag försöker undvika halv/helfabrikat som innehåller smakförstärkare,glutamat,konserveringsmedel,färgämnen + massa annat i kemikalieväg som bevisligen orsakar hälsoproblem.Lösningen på problemet är utbildning med början i skolkök(där används massor av industrimat),utbildning i matlära av både skolelever o vuxna samt mer fysisk aktivering i alla åldrar. folk måste börja ta ansvar för sig själva och sina närstående o inte som vanligt stjälpa över ansvaret på stat,kommun eller "någonannan".Är det så smart att ha läskautomater,kiosker m.m på skolor? Ulf
mamamaggan
Antar att skatten bara skulle gälla sådant som är sötat med vanligt socker ? Resten då t ex fruktsocker eller sötningsmedel som även det gör samma verkan som socker ?

Måste säga att när jag läser reklambladen som livsmedelsaffärerna delar ut oftast så blir jag irriterad då de har extrapriser på just godis, kakor , läsk mm och inte så mycket på riktig mat. Inte ofta jag ser extrapris på t ex kvalitetskött .

Det blir nog en hel del varor som blir dyrare , just sådant som vi inte tror innehåller socker. Vet ni att en del smörgåspålägg t ex skinka innehåller socker ? Hamburgerkött är sötat med laktos. Om man då lägger skatt på vanligt socker så kan tillverkarna gå över på annat socker .
Piccante
Danskarna är visst positiva till sockerskatt för att komma tillrtta med folkhälsoproblem. Men svenskarna äter mer godis / person och år än danskarna. Även om jag håller med om att vuxna människor har ett egenansvar så finns det många barn som ersätter skollunch med godis. Jag blir själv förbaskad när frukt i lösvikt är dyrare än smågodis ranting.gif
andersen
CITAT (mamamaggan @ 01-04-2010, 18:02) *
Antar att skatten bara skulle gälla sådant som är sötat med vanligt socker ? Resten då t ex fruktsocker eller sötningsmedel som även det gör samma verkan som socker ?

Måste säga att när jag läser reklambladen som livsmedelsaffärerna delar ut oftast så blir jag irriterad då de har extrapriser på just godis, kakor , läsk mm och inte så mycket på riktig mat. Inte ofta jag ser extrapris på t ex kvalitetskött .
Det blir nog en hel del varor som blir dyrare , just sådant som vi inte tror innehåller socker. Vet ni att en del smörgåspålägg t ex skinka innehåller socker ? Hamburgerkött är sötat med laktos. Om man då lägger skatt på vanligt socker så kan tillverkarna gå över på annat socker .

Konstigt mitt svar försvann när jag skulle skicka inlägget. Och jag har inte tid att skriva om det.
Gossen Ruda
Om jag förstår saken rätt så är det några forskare som föreslår sockerskatt så ni kan andas ut. Vägen till ett lagförslag är lång och krokig med många återvändsgator.
theseraphim
CITAT (Markus_H @ 01-04-2010, 18:24) *
Danskarna är visst positiva till sockerskatt för att komma tillrtta med folkhälsoproblem. Men svenskarna äter mer godis / person och år än danskarna. Även om jag håller med om att vuxna människor har ett egenansvar så finns det många barn som ersätter skollunch med godis. Jag blir själv förbaskad när frukt i lösvikt är dyrare än smågodis ranting.gif

klart frukt är dyrare, det måste ju odlas medans tex ahlgrens bilar produceras i en maskin. Tor det i praktiken skulle vara omöjligt och ihåligt med skatt på socker då många gånger det inte är godiset som är den stora boven utan det dolda sockret i tex osötat juice som är sötat till max.
Piccante
CITAT (theseraphim @ 01-04-2010, 18:40) *
klart frukt är dyrare, det måste ju odlas medans tex ahlgrens bilar produceras i en maskin. Tor det i praktiken skulle vara omöjligt och ihåligt med skatt på socker då många gånger det inte är godiset som är den stora boven utan det dolda sockret i tex osötat juice som är sötat till max.

Så vitt jag vet är socker också odlat. Sockerbetsodlingen har iofs minskat i Europa se EU sänkte subventionerna till sockerbetsodlarna så nu är väl det mesta socker från sockerrör odlade på södra halvklotet. Möjligtvis blir socker dyrare om sockerindustrin ska konkurrera med etanolindustrin om sockerrören.
Motti
Om man nu gillar godis och sötsaker så vill jag påstå att man offrar något annat för att få fortsätta äta sitt godis.Själv är jag ingen godisätare eller älskare av sötsaker mer än att vi kan köpa oss en chockladkaka någon gång ibland.Men att skatta sockret har ju vida konsekvenser mot sockerodlarna bla och socker finns ju i så mycket,jag tror inte det är rätt sätt att skatta socker jag tycker det är löjligt rent ut sakt.Vi måste själva ta annsvar för va vi stoppar i oss och våra barn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon