Full version: Hjälp
Illumination
Hej, ny här och behöver eran hjälp.

Har en häck som jag ska förlänga lite, men vet inte vad det är för sort. Kanske någon kan hjälpa mig. Har tyvärr bara två kassa mobil bilder.

[attachment=48565:Buske.jpg]

[attachment=48566:buske_2.jpg]
Harvey
Vad har den för blommor? Höjd och växtsätt på häcken? Har den tornar? Från bilderna skulle jag gissa på hagtorn eller någon sorts spirea.
Aqvakul
Försök att ta några fler bilder - gärna med en bättre kamera. Ta några mer översiktliga bilder. Närbilder på blad, stam och ev. torkade bomställningar skulle också underlätta.
Illumination
Ska ta lite mer bilder, men nu är det inga blad eller nått på den. Fixar bilder i nästa vecka. Tack för all hjälp hittills.
GunnellF
Jag tycker det ser ut som Hagtorn men det är svårt att se exakt vilken sort. Enklast är väl att du klipper nån gren när den fått blad igen och tar med den till trädgårdsföretaget där du tänker köpa nya plantor.
Big Gardener
Björkspirea
Anders zon 1
En spirea är det helt säkert men jag skulle nog snarare gissa på bukettspirea (eller något ditåt). Tycker inte bladen stämmer riktigt med björkspirea och den brukar också växa mer kompakt och jag tror inte att den är lika vanlig som häck (fast det kanske varierar beroende på var i landet man är?). Dessutom brukar ju björkspirea få sprakande höstfärger i rött och orange. Det verkar vara höst på bilden men busken har inte så kraftiga höstfärger.
Det finns många sorters spireor (SKUD listar 161 sorter!) och för att vara någorlunda säker på att få samma sort när du förlänger häcken så skulle jag rekommendera att du tar med en gren med blad och om möjligt blommor till en plantskola och hör med dem. Då kan ni ju även jämföra med det som finns till försäljning där. Se bara till att hamna hos någon plantskola med kunnig personal - alltså inte Plantagen eller dylikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon