Full version: Granatäpple
Emily
Efter lite inspiration från denna sidan så satte jag granatäpplefrön. De tittade upp efter ca 3 veckor. Nu till min fråga... hur stora ska de växa sig innan jag flyttar över dom till egna byttor? Är nybörjare på allt som har med växter att göra...
Sussie F-Flower
Hej och välkommen hit! biggrin.gif

Man brukar alltid säga, oavsett sort tror jag, att det ska komma MINST ett par karaktärsblad, gärna två par, innan man skolar ut sina små plantor till var sina små krukor.
Dom första blad som har kommit upp hos dig nu kallas för hjärtblad, det är nästa bladpar som kallas för "karaktärsblad". Dom ser "riktiga" ut.

Ang vilken jord granaterna vill ha så vet jag inte det. Kanske någon annan kan svara på det för det är många här på odla som har sått granatfrön.

Vad kul att så många kommit upp i ditt första försök! tummenupp.gif
strandskatan
Rekommenderad jord till granatäpple är en del torv, en del fin mylla, två delar sand. Jag har haft mina ute två vintrar i zon 1, de vissnade ner men kom upp från roten igen. Förra våren grävde jag upp dem och satte i kruka, har fått övervintra inne, är nu ca halvmetern höga. Ska inte vara så lätta att få i blom, behöver mycket värme och sol, sparsam vattning tills de (eventuellt) börjar blomma. Mina har inte blommat. Tål att beskäras. Grattis till din lyckade sådd, jag fick bara upp tre av tjugo!
Sussie F-Flower
CITAT (strandskatan @ 03-04-2010, 10:08) *
Rekommenderad jord till granatäpple är en del torv, en del fin mylla, två delar sand. Jag har haft mina ute två vintrar i zon 1, de vissnade ner men kom upp från roten igen. Förra våren grävde jag upp dem och satte i kruka, har fått övervintra inne, är nu ca halvmetern höga. Ska inte vara så lätta att få i blom, behöver mycket värme och sol, sparsam vattning tills de (eventuellt) börjar blomma. Mina har inte blommat. Tål att beskäras. Grattis till din lyckade sådd, jag fick bara upp tre av tjugo!

Oj, men det var bra gjort! tummenupp.gif
Skulle vara kul att se hur dom ser ut? Bladen och växtsättet bl.a.

Har du möjlighet att kunna lägga ut en bild...?
strandskatan
Här är en nytagen bild, det är ingen märkvärdig växt precis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon