thorlof
01-04-2010, 17:50
[font="Verdana"][/font][size="7"][/size]Jag vill gärna lyfta frågan om vilken höjd man ska ha sin odling. Eftersom jag har en stel rygg tycker jag att pallkragar är för lågt även om man ställer två på varandra.Jag har därför byggt en Odlarbänk i samma höjd som motsvarar diskbänken.
Det är så många som uppskattat idén och intygat dess riktighet, bl.a. på Bomässan i Jönköping nu 19-21/3 att jag nu bestämt mig för att försöka tillverka och sälja. men först gärna höra vad du säger som läser detta.
Om du tycker det verkar intressant kan du börja med att titta på Odlarbänken.se. Där finns en bloggsida som man kan kommentera på och en twittersida också.
Odlarbänken är helt ny och själv har jag prövat den endast en sommar, men det blev mycket bättre än jag föreställt mig. Vill du chatta om detta ställer jag gärna upp och berättar mer om det jag kan och vet.
Odlarbänken
Grönt é skönt
01-04-2010, 21:23
Hej Thorlof.
Ser verkligen kanon ut det där! Något att rekommendera för äldreboenden kanske?
Lycka till!
Hej
Det är lätt att man bygger själv dom.
H:Bassam
Platinum
01-04-2010, 22:51
Ärligt talat så känns det här som en väldigt mycket reklam-inlägg för nylansering.
Kan säkert vara praktiskt men inget jag skulle köpa, jag snickrar ihop mina såbäddar själv.
thorlof
02-04-2010, 09:31
Absolut ska du bygga själv om du har möjlighet. Du kan ta en titt på bilderna så ser du precis hur du ska göra. Lycka till!
Ja du Platinum, knepigt det där med reklam. Är det bra eller dåligt det?
Platinum, vad menar du med att snickra såbädd?
Anja Danmark
02-04-2010, 12:55
Hej!
med hensyn til reklame, så fungerer det jo sådan (klippet fra Användarvillkor):
- Reklam för kommersiella produkter, tjänster eller företag. Med reklam avses i detta fall inte omnämnande av produkter, tjänster eller företag inom trädgårdsbranschen i forumets trädgårdsavdelningar när ett omnämnande är relevant för en pågående diskussion. I forumets avdelning; Allmänt -> Småprat är även ett omnämnande av produkter, tjänster eller företag inom andra branscher tillåtet när ett omnämnande är relevant för en pågående diskussion. Vid tveksamma fall för vad som kan räknas som "relevant för en pågående diskussion" har Odla.nu full beslutanderätt.
mvh
Anja
thorlof
02-04-2010, 13:54
Jag är inte säker på om jag gjorde något övertramp i sammanhanget. Så var det inte menat i alla fall. Ville bara berätta kortfattat vad som många har uttryckt positiva omdömen om och för enkelhetens skull hänvisa till ställe där man själv kan se vad jag talar om. Grundidén med pallkragar som jag förstått det hela går ut på att rama in en odling. Men det kan man ju göra på fantastiskt många sätt. Onödigt att gå vägen över pallkragar kan man tycka. Men sätt pallkragarna på ben,- då har du plötsligt hamnat i en helt annan värld! Då kan man jämföra med spisen eller diskbänken, som lyfts upp till bekväm arbetshöjd. Varför inte modernisera kökträdgården på samma sätt? Lyft upp den till bekväm arbetshöjd. Fick en kommentar om två höjder. Javisst! Såga av benen till passande höjd. Helt rätt!
Aqvakul
02-04-2010, 14:41
Tanken är god - men likväl är det ett "reklaminlägg", som du formulerar det med hänvisning till hemsida och mässa...
thorlof
04-04-2010, 17:36
OK Det viktiga är att idén är bra som det framgår av ett par inlägg och beklagar om det nu blev ett övertramp.
Hade det inte sorterats bort i så fall? Syftet var att göra en tydlig skillnad mot pallkrageodling som visserligen har en rad positiva egenskaper men ändå inte undanröjer skador från harar,sork och sniglar eller rådjur. Är jag gammal nog med stel rygg blir ju skillnaden ännu större. Jag hoppas verkligen fler kommer att upptäcka det.
Jag lägger in bilder från förra sommaren i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.