Full version: Hosta
Alba
När man planterar Hosta hur långt avstånd ska man beräkna mellan plantorna ?

Trivs de bäst i skugga - total skugga hela dagen ?
malarmaster
avståndet beror på vilken sort du ska plantera men generellt 30-35 cm då de med åren breder ut sig.gamla plantor som växt ihop kan delas.(görs på hösten). läge beror på om du vill ha snygg,riklig blommning eller du värdesätter färgen på bladverket mer.Skuggigt= bra bladfärg(önskvärt om de är mkt brokiga)Sol=gynnar blommorna men solen kan ta bort brokigheten(bladen blir grönare).Hosta gillar fukt o har man dem i sol krävs mkt vatten.Personligen har jag c.a 50 varianter i halv/helskugga(föredrar bladen)planterade i fuktig torv i hop med andra woodlandsväxter(rhododendron,ormbunkar,primula,astilbe,trolldruva,uvularia,lundd
ocka ,liljekonvalj vit o rosa,julros,trillium m.m) Mvh Ulf
Alba
Det är bladen jag uppskattar mest. Det är de brokbladiga jag funderar på att sätta mot en altan som ligger mot ost-nordost. Där ligger ju solen på från morgon till ca 13-14.00 tiden. De får ju lite skugga från räckent kring altan men det kanske inte är tillräckligt.
Jag får ta mig en funderare. Tack för hjälpen.
Jan Lindgren
Hej!
Hosta varierar mycket i storlek mellan olika sorter. Vissa blir bara 5 cm, andra över metern. Du får känna dig fram. Hosta är mycket lätt att dela och flytta så det gör inget om det blir för tätt i början. Normalt planterar jag mina med 15 cm mellanrum men jag gräver upp plantorna varje vår och delar. Ska de stå flera år på samma plats så får man öka avståndet. Jag har ca 300 olika sorter. De senaste åren har jag faktiskt inte ökat sortantalet då jag måste lägga om mina förökningsbäddar.
MVH
Jan Lindgren
Alba
300 sorter slap.gif
Ja mina planer ligger på betydligt mindre i antal.
Det är bra att höra att de är lätta att dela och flytta. Jag vill gärna sätta dem ganska tätt så det ser något ut för världen. Men då är det ju inga problem om det blir för tätt.
Jag ska kolla på storlekarna innan jag bestämmer mig för vad jag ska sätta.

Tack för ditt svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon