Billhook
Hej

Jag har en större fårhage som gränsar till min trädgård. Ytan har tidigare troligen varit åker så där finns väldigt lite naturlig vegetation, mest gräs och smörblommor. Så, är det någon av er som har tips på vad man kan plantera som får INTE äter - lökar (narcisser, scilla?), perenner, örter, buskar och träd? - allt är av intresse. Fungerar växter som rådjur inte äter - någon som vet?

Hoppas på svar smile.gif

Daniel

Glömde skriva: bor i zon 1-2 med skyddat läge och bra jordmån. smile.gif
Piccante
tror iofs att får kan äta det mest men fruktträd funkar i hagmarker. Både äpple och körsbär går bra.
hattstugan

Kan tänka mig att Påskliljor får vara ifred! Såg hagar översållade med dem i England!

Men är inte helt säker!
M i Mälardalen (zon 2)
Backtimjan och backsippor (+ tistlar) brukar man ofta hitta i fårhagar så fåren kanske lämnar dem.
M i Mälardalen (zon 2)
Jag kom även på att slån brukar jag se i fårhagar så det som sticks lämnas säkert. Kanske rosor fungerar? Jag har ingen aning om dock fåren brukar skadas av taggarnas eller ej.
Billhook
Tack för era ideer! tummenupp.gif Jo, jag skulle gärna vilja ha lite fruktträd ute i hagen, jag är bara rädd att fåren ska komma åt grenar etc innan träden är tillräckligt stora - visst man kan ju stängsla en bra bit runt träden men det tar ju udden av själva idén att göra fårhagen till en lite mer trevlig vy. Slån har jag också funderat på - växer vilt här runtomkring och även om fåren gör en del åverkan på buskarna så klarar de sig riktigt bra och blommar ju så vackert nu på vårkanten. Taggiga krikon och björnbär kanske också skulle kunna fungera liksom vresrosor?

Det finns ju en hel del vackra giftiga växter som fåren inte borde äta såsom stormhatt, riddarsporre, bolmört, ricin etc men jag vågar inte riktigt lita på det då får ju inte är direkt kända för sin intellligens och även en liten tugga kan gå så snett...

Någon som har fler ideer?

/Daniel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon