Daniel83
01-04-2010, 22:19
Förra året prövade jag på jordärtskocka och tyckte det var en riktigt produktiv gynnare... Hade förgrot så det blev finna blommor också.. Men hur som läste i en trädgårdsbok precis att det tydligen även finns något som heter rotsolros och blev lite nyfiken, kunde inte hitta speciellt mycket på google, någon som prövat att odla sådana? Vet någon var man kan få tag i några knöllar?
Aqvakul
01-04-2010, 22:24
Det kanske är samma sak, dvs. att jordsolros är en loka benämning på jordärtskocka. Solros och jordärtskocka är ju nära släkt och blommorna liknar varandra.
Daniel83
01-04-2010, 22:31
CITAT (Aqvakul @ 01-04-2010, 23:24)

Det kanske är samma sak, dvs. att jordsolros är en loka benämning på jordärtskocka. Solros och jordärtskocka är ju nära släkt och blommorna liknar varandra.
Nej det tror jag inte, rötterna såg helt klart olika ut och både jordärtskoka och rotsolros fanns beskrivna.
Aqvakul
01-04-2010, 22:44
CITAT (Daniel83 @ 01-04-2010, 23:31)

Nej det tror jag inte, rötterna såg helt klart olika ut och både jordärtskoka och jordsolros fanns beskrivna.
Det var tydligen ingen bra gissning...
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2010, 07:31
Vetenskapligt namn enligt SKUD Helianthus × doronicoides klassas som gammal grönsak och de flesta referenser är gamla ex. Köksväxtodling. 1:a uppl från 1908 skulle tro att finns växten fortfarande i Sverige så är det hos folk som har som hobby att bevara gamla grönsaker ex. medlemmarna i Sesam.
Det enda företag jag vet som har lite mer äldre grönsaker typ jordmandel och liknande som skickar till Sverige är Graines Beaumaux men jag hittar inte Helianthus × doronicoides hos dem.
Rosmarin
02-04-2010, 08:24
Jodå, visst finns det hos Baumaux:
BaumauxI Frankrike är detta en vanlig växt. Jag har frön som jag skördat i höstas om du är intresserad. Annars går det som sagt att beställa i katalogen jag har länkat till.
De heter Hélianti på franska (Helianthus strumosus). Observera att de även säljer
jordärtskocka som på franska heter Topinambour (Helianthus tuberosus). Nämner det bara så att du inte beställer något du redan har...
Åsa, mälardalen zon 2
02-04-2010, 09:40
Fast enligt skud är H. strumosus (=strävsolros) inte detsamma som Helianthus × doronicoides (= rotsolros)
Rosmarin
02-04-2010, 10:40
Det finns ju flera olika arter av Heliantus. Detta är dock den rot som vi i Frankrike äter på samma sätt som jordärtskockor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.